Kielestä kiinni? : esiopetusikäisten maahanmuuttajalasten suomen kielen taidon arviointi kouluratkaisujen tukena : menetelmäkokeilu
Mäkinen, Jenni; Pollari, Minna (2003)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Mäkinen, Jenni
Pollari, Minna
2003
Kasvatustiede, varhaiskasvatus - Early Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2003-04-11Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kehittää esiopetuksen käyttöön monimenetelmäinen mittaristo maahanmuuttajalasten suomen kielen taitojen arvioimiseksi. Tätä mittaristoa soveltaen kuvataan kuuden maahanmuuttajalapsen suomen kielentaitoja ja arvioidaan niiden kehittämistä kouluun siirtymisen kannalta. Mittariston muodostavat Breuer-Weuffen erottelukoe, Kontrolloitu piirrostarkkailu, Ljungbladin kuvasanavarastokoe sekä sadutus menetelmä. Lopuksi arvioidaan käytetyn menetelmäkokonaisuuden luotettavuutta maahanmuuttajalasten suomen kielen taitojen arvioinnissa.
Tutkimuksen teoreettinen tausta rakentuu kaksikielisyyden ja toisen kielen oppimiseen liittyvistä teorioista ja kielitaidon arviointiin ja kielelliseen kehitykseen liittyvästä tutkimustiedosta. Lisäksi tarkastelun kohteeksi on nostettu maahanmuuttajalapsi esiopetuksessa.
Kehitetyn mittariston avulla kuvataan ja arvioidaan kuuden maahanmuuttajalapsen suomen kielen taitoja puhumisen, kuullun ymmärtämisen sekä lukemista ja kirjoittamista ennustavien yleisten kielellisten valmiuksien osalta. Näiden kuvauksien ja arviointien pohjalta laaditaan jokaisen lapsen suomen kielen taidoista kokonaiskuva. Tässä keskitytään erityisesti lapsen suomen kielen taitoihin kouluun siirtymisen kannalta.
Mittariston avulla saatiin kokonaiskuva lapsen suomen kielen taidoista. Mittaristo oli monipuolinen sisältäessään kielen eri osa-alueita, mutta mittareissa havaittiin kuitenkin joitakin tutkimuksen luotettavuutta heikentäviä puutteita. Useampien mittareiden käyttö olisi luultavasti antanut luotettavamman kuvan lasten suomen kielen taidoista. Mittariston avulla pystyttiin tutkijoiden mielestä kuitenkin hyvin luomaan kokonaiskuva yksittäisistä maahanmuuttajalapsista suomen kielen osaajina.
maahanmuuttajat, esiopetus, suomi toisena kielenä
Tutkimuksen teoreettinen tausta rakentuu kaksikielisyyden ja toisen kielen oppimiseen liittyvistä teorioista ja kielitaidon arviointiin ja kielelliseen kehitykseen liittyvästä tutkimustiedosta. Lisäksi tarkastelun kohteeksi on nostettu maahanmuuttajalapsi esiopetuksessa.
Kehitetyn mittariston avulla kuvataan ja arvioidaan kuuden maahanmuuttajalapsen suomen kielen taitoja puhumisen, kuullun ymmärtämisen sekä lukemista ja kirjoittamista ennustavien yleisten kielellisten valmiuksien osalta. Näiden kuvauksien ja arviointien pohjalta laaditaan jokaisen lapsen suomen kielen taidoista kokonaiskuva. Tässä keskitytään erityisesti lapsen suomen kielen taitoihin kouluun siirtymisen kannalta.
Mittariston avulla saatiin kokonaiskuva lapsen suomen kielen taidoista. Mittaristo oli monipuolinen sisältäessään kielen eri osa-alueita, mutta mittareissa havaittiin kuitenkin joitakin tutkimuksen luotettavuutta heikentäviä puutteita. Useampien mittareiden käyttö olisi luultavasti antanut luotettavamman kuvan lasten suomen kielen taidoista. Mittariston avulla pystyttiin tutkijoiden mielestä kuitenkin hyvin luomaan kokonaiskuva yksittäisistä maahanmuuttajalapsista suomen kielen osaajina.
maahanmuuttajat, esiopetus, suomi toisena kielenä