Täältä tullaan, vaikka vähän pelottaakin - tutkimus kuudesluokkalaisten jännityksen ja pelon aiheista oppilaiden siirtyessä seitsemännelle luokalle.
LEINO, RIIKKA; LEMPINEN, MARJA-TERTTU (2003)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
LEINO, RIIKKA
LEMPINEN, MARJA-TERTTU
2003
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2003Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää millaisia jännityksen ja pelkojen aiheita 6.-luokkalaisella on hänen siirtyessään 7. luokalle. Tutkimusongelmat ovat: Mitä kouluun liittyviä pelkoja 6.-luokkalaisella on? Miksi nämä kouluun liittyvät asiat aiheuttavat jännitystä ja pelkoja 6.-luokkalaiselle?
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsittelemme peruskoulua oppimis-ympäristönä ja kehitysvaihetta, jossa 6.-luokkalainen elää. Paneudumme myös koulupelon eri tekijöihin ja selitysmalleihin koulupelon synnystä.
Tutkimuksen aineistona ovat 6.-luokkalaisten aineet (N=107) ja kyselylomakkeiden vastaukset. Tutkimus toteutettiin Koiviston ja Kissanmaan kouluissa Tampereella, toukokuussa 2002. Tutkimuksessa analysoimme oppilaiden aineita sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksemme on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus 6.-luokkalaisten koulupeloista ja jännityksen aiheista. Tutkimuksen näkökulma on hermeneuttinen, tulkitsemme oppilaiden aineita ja pyrimme ymmärtämään asioita oppilaiden näkökulmasta.
Tutkimuksemme tuloksissa muodostimme oppilaiden peloista ja jännityksen aiheista 5 pääluokkaa. 6.-luokkalaisten pelot ja jännityksen aiheet johtuivat kiusaamisesta koulussa, fyysisen ympäristön muutoksista, muutoksista liittyen opettajiin, kasvamisen liittyvistä ongelmista sekä huolista liittyen omaan menestymiseen 7. luokalla. Tulosten perusteella voimme kuitenkin todeta, että yleisesti ottaen 6.-luokkalainen ei koe pelkojaan suuriksi. Suurin osa heistä suhtautuu niihin osana koulumaailmaa ja elämää. He uskovat myös selviytyvänsä hyvin näistä peloista.
Avainsanat: Yhtenäinen peruskoulu, nuoruusiän kehitysvaihe, koulupelot, hermeneuttinen tutkimus ja sisällönanalyysi.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsittelemme peruskoulua oppimis-ympäristönä ja kehitysvaihetta, jossa 6.-luokkalainen elää. Paneudumme myös koulupelon eri tekijöihin ja selitysmalleihin koulupelon synnystä.
Tutkimuksen aineistona ovat 6.-luokkalaisten aineet (N=107) ja kyselylomakkeiden vastaukset. Tutkimus toteutettiin Koiviston ja Kissanmaan kouluissa Tampereella, toukokuussa 2002. Tutkimuksessa analysoimme oppilaiden aineita sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksemme on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus 6.-luokkalaisten koulupeloista ja jännityksen aiheista. Tutkimuksen näkökulma on hermeneuttinen, tulkitsemme oppilaiden aineita ja pyrimme ymmärtämään asioita oppilaiden näkökulmasta.
Tutkimuksemme tuloksissa muodostimme oppilaiden peloista ja jännityksen aiheista 5 pääluokkaa. 6.-luokkalaisten pelot ja jännityksen aiheet johtuivat kiusaamisesta koulussa, fyysisen ympäristön muutoksista, muutoksista liittyen opettajiin, kasvamisen liittyvistä ongelmista sekä huolista liittyen omaan menestymiseen 7. luokalla. Tulosten perusteella voimme kuitenkin todeta, että yleisesti ottaen 6.-luokkalainen ei koe pelkojaan suuriksi. Suurin osa heistä suhtautuu niihin osana koulumaailmaa ja elämää. He uskovat myös selviytyvänsä hyvin näistä peloista.
Avainsanat: Yhtenäinen peruskoulu, nuoruusiän kehitysvaihe, koulupelot, hermeneuttinen tutkimus ja sisällönanalyysi.