Innovatiivinen miljöö toimintaympäristön markkinoinnissa, case Tampellan alue.
TUOMINEN, LAURA (2003)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
TUOMINEN, LAURA
2003
Yrityksen taloustiede, markkinointi - Marketing
Taloudellis-hallinnollinen tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
Hyväksymispäivämäärä
2003-04-08Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten innovatiivisen miljöön teoriaa voidaan hyödyntää yrityksille suunnattujen toimintaympäristöjen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Tutkimuksen case-esimerkki on Tampereella sijaitseva Tampellan alue, joka on tarkoitus muuttaa vanhasta teollisuusalueesta nykyaikaiseksi toimintaympäristöksi ict-, media- ja asiantuntijapalveluyrityksille. Tutkimus on laadullinen ja luonteeltaan eksploratiivinen. Tarkoitus on lisätä ymmärrystä innovatiivisten keskittymien (esim. tiedepuisto, teknologiakeskus) toiminnasta ja tämän perusteella suunnitella Tampellan innovatiivisen toimintaympäristön toimintatapaa. Innovatiivisen miljöön teoria on tutkimuksen teoreettinen perusta. Empiirinen osuus muodostuu teemahaastatteluista.
Innovatiivisessa miljöössä keskeisiä ilmiöitä ovat toimivat yhteistyöverkostot, joiden vaikutus ulottuu myös alueen ulkopuolelle ja päinvastoin. Innovatiivisessa miljöössä verkostojen sisäinen vuorovaikutus kehittyy, ja syntyy kollektiivista oppimista, mikä johtaa innovaatiokyvykkyyden paranemiseen eli uuden tiedon sekä uusien prosessien, käytäntöjen, tuotteiden ja teknologioiden syntymiseen. Kokonaisuutena tutkimuksessa on yhdistetty innovatiivisen miljöön teorioita sekä tutkimustuloksia, esimerkkejä ja määritelmiä innovatiivisista keskittymistä. Tämän pohjalta on haastateltu kolmetoista asiantuntijaa siitä, millaiseksi Tampellan alue tulisi kehittää, ja miten innovatiisen miljöön teoriaa olisi mahdollista soveltaa alueen toimintaan. Tutkimuksen tulokseksi eli Tampellan innovatiivisen toimintaympäristön keskeisiksi elementeiksi saatiin neljä kehittämisen osa-aluetta, jotka ovat alue, vuorovaikutus ja verkostot, imago ja identiteetti sekä ihmislähtöisyys.
Innovatiivisessa miljöössä keskeisiä ilmiöitä ovat toimivat yhteistyöverkostot, joiden vaikutus ulottuu myös alueen ulkopuolelle ja päinvastoin. Innovatiivisessa miljöössä verkostojen sisäinen vuorovaikutus kehittyy, ja syntyy kollektiivista oppimista, mikä johtaa innovaatiokyvykkyyden paranemiseen eli uuden tiedon sekä uusien prosessien, käytäntöjen, tuotteiden ja teknologioiden syntymiseen. Kokonaisuutena tutkimuksessa on yhdistetty innovatiivisen miljöön teorioita sekä tutkimustuloksia, esimerkkejä ja määritelmiä innovatiivisista keskittymistä. Tämän pohjalta on haastateltu kolmetoista asiantuntijaa siitä, millaiseksi Tampellan alue tulisi kehittää, ja miten innovatiisen miljöön teoriaa olisi mahdollista soveltaa alueen toimintaan. Tutkimuksen tulokseksi eli Tampellan innovatiivisen toimintaympäristön keskeisiksi elementeiksi saatiin neljä kehittämisen osa-aluetta, jotka ovat alue, vuorovaikutus ja verkostot, imago ja identiteetti sekä ihmislähtöisyys.