Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Internetin käytön perustat esiopetuksessa

KALLIO, HANNA (2003)

 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.



KALLIO, HANNA
2003

Kasvatustiede, varhaiskasvatus - Early Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2003-04-02
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Suomi on Internetin käytön kärkimaita. Internet on tullut osaksi myös lasten arkea. Aikuisten voi olla vaikea suhtautua lasten Internetin käyttöön, sillä siihen liittyy pelkoja ja uhkia.

Internet tarjoaa uusia mahdollisuuksia lasten osallistumisen ja oppimisen tukemiseen. Tutkielmassa pyritään selvittämään ja kuvaamaan lähtökohtia ja taustoja Internetin käytölle esiopetuksessa. Samalla pyritään pohtimaan niitä toimintamahdollisuuksia, joita Internet voi tällä hetkellä tarjota esiopetukselle.

Tutkielmassa käytettiin aineistona ajankohtaista kirjallisuutta, tutkimuksia ja muita dokumentteja. Internetin käyttöä esiopetuksessa käsiteltiin Hannafinin ja Landin (1997) oppimisympäristön jäsennyksen avulla. Internetin käyttö esiopetuksessa pohjautuu viiteen toisiinsa vaikuttavaan perustaan: kulttuuriseen, psykologiseen, pedagogiseen, teknologiseen ja pragmaattiseen.

Internetin käytön suunnittelu perustuu konstruktivismiin, lapsikeskeisyyteen ja leikkiin. Internetin käytön kautta voidaan tukea lasten osallistumista ja vaikuttamista yhteiskunnassa. Esiopetuksen menetelmiä ja työtapoja voidaan soveltaa Internetiä hyödyntäen. Opettajan rooli on erittäin merkittävä lasten ohjaajana ja oppimisympäristön rakentajana. Lasten Internetin käytön lisäksi keskeistä on esiopetuksen henkilökunnan verkottuminen, yhteistyön tekeminen ja esiopetuksen kehittäminen Internetin kautta.

Internetin käyttöön liittyy ongelmia, jotka tulee tiedostaa. Internetin hyödyt ovat kuitenkin suuremmat kuin sen riskit. On suuntauduttava tulevaisuuteen ja alettava keskustella mielekkäistä tavoista käyttää Internetiä esiopetuksessa ja yleensä lasten kanssa.

Asiasanat: esiopetus, internet, oppimisympäristö
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [41201]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste