Internetin käytön perustat esiopetuksessa
KALLIO, HANNA (2003)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KALLIO, HANNA
2003
Kasvatustiede, varhaiskasvatus - Early Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2003-04-02Tiivistelmä
Suomi on Internetin käytön kärkimaita. Internet on tullut osaksi myös lasten arkea. Aikuisten voi olla vaikea suhtautua lasten Internetin käyttöön, sillä siihen liittyy pelkoja ja uhkia.
Internet tarjoaa uusia mahdollisuuksia lasten osallistumisen ja oppimisen tukemiseen. Tutkielmassa pyritään selvittämään ja kuvaamaan lähtökohtia ja taustoja Internetin käytölle esiopetuksessa. Samalla pyritään pohtimaan niitä toimintamahdollisuuksia, joita Internet voi tällä hetkellä tarjota esiopetukselle.
Tutkielmassa käytettiin aineistona ajankohtaista kirjallisuutta, tutkimuksia ja muita dokumentteja. Internetin käyttöä esiopetuksessa käsiteltiin Hannafinin ja Landin (1997) oppimisympäristön jäsennyksen avulla. Internetin käyttö esiopetuksessa pohjautuu viiteen toisiinsa vaikuttavaan perustaan: kulttuuriseen, psykologiseen, pedagogiseen, teknologiseen ja pragmaattiseen.
Internetin käytön suunnittelu perustuu konstruktivismiin, lapsikeskeisyyteen ja leikkiin. Internetin käytön kautta voidaan tukea lasten osallistumista ja vaikuttamista yhteiskunnassa. Esiopetuksen menetelmiä ja työtapoja voidaan soveltaa Internetiä hyödyntäen. Opettajan rooli on erittäin merkittävä lasten ohjaajana ja oppimisympäristön rakentajana. Lasten Internetin käytön lisäksi keskeistä on esiopetuksen henkilökunnan verkottuminen, yhteistyön tekeminen ja esiopetuksen kehittäminen Internetin kautta.
Internetin käyttöön liittyy ongelmia, jotka tulee tiedostaa. Internetin hyödyt ovat kuitenkin suuremmat kuin sen riskit. On suuntauduttava tulevaisuuteen ja alettava keskustella mielekkäistä tavoista käyttää Internetiä esiopetuksessa ja yleensä lasten kanssa.
Asiasanat: esiopetus, internet, oppimisympäristö
Internet tarjoaa uusia mahdollisuuksia lasten osallistumisen ja oppimisen tukemiseen. Tutkielmassa pyritään selvittämään ja kuvaamaan lähtökohtia ja taustoja Internetin käytölle esiopetuksessa. Samalla pyritään pohtimaan niitä toimintamahdollisuuksia, joita Internet voi tällä hetkellä tarjota esiopetukselle.
Tutkielmassa käytettiin aineistona ajankohtaista kirjallisuutta, tutkimuksia ja muita dokumentteja. Internetin käyttöä esiopetuksessa käsiteltiin Hannafinin ja Landin (1997) oppimisympäristön jäsennyksen avulla. Internetin käyttö esiopetuksessa pohjautuu viiteen toisiinsa vaikuttavaan perustaan: kulttuuriseen, psykologiseen, pedagogiseen, teknologiseen ja pragmaattiseen.
Internetin käytön suunnittelu perustuu konstruktivismiin, lapsikeskeisyyteen ja leikkiin. Internetin käytön kautta voidaan tukea lasten osallistumista ja vaikuttamista yhteiskunnassa. Esiopetuksen menetelmiä ja työtapoja voidaan soveltaa Internetiä hyödyntäen. Opettajan rooli on erittäin merkittävä lasten ohjaajana ja oppimisympäristön rakentajana. Lasten Internetin käytön lisäksi keskeistä on esiopetuksen henkilökunnan verkottuminen, yhteistyön tekeminen ja esiopetuksen kehittäminen Internetin kautta.
Internetin käyttöön liittyy ongelmia, jotka tulee tiedostaa. Internetin hyödyt ovat kuitenkin suuremmat kuin sen riskit. On suuntauduttava tulevaisuuteen ja alettava keskustella mielekkäistä tavoista käyttää Internetiä esiopetuksessa ja yleensä lasten kanssa.
Asiasanat: esiopetus, internet, oppimisympäristö