Mansetorin kaupunginosat verkossa Kokemuksia Internetin diffuusiosta tamperelaisissa paikallisyhteisöissä
KAIVONEN, VIRPI (2003)
KAIVONEN, VIRPI
2003
Tiedotusoppi - Journalism and Mass Communication
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2003-02-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-11616
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-11616
Tiivistelmä
Tutkimuksessa kerätään kokemuksia Internetin käytön leviämisestä tamperelaisissa paikallisyhteisöissä ja selvitetään, mitkä ovat keskeisimmät tekijät Internetin käytön omaksumisessa ja miten nämä tekijät määrittyvät kaupunginosakontekstissa. Tutkimuksen kohteena on neljä Mansetorilla kotisivunsa julkaissutta kaupunginosaa: Viinikka-Nekala, Pispala, Kaukajärvi ja Petsamo. Tutkimuksen ensisijaisena tavoitteena on kuvata laadullisesti Internetin käyttöä ja merkitystä paikallisyhteisöissä keräämällä käyttäjien kokemuksia ja ajatuksia Internetin käytöstä yleensä sekä Tampereen kaupungin, Mansetorin ja käyttäjän oman kaupunginosan kotisivujen käytöstä. Tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa käyttäjälähtöistä tietoa erityisesti Mansetorin käytännön toiminnan tueksi.
Tutkimuksen viitekehykseksi on valittu innovaatioiden diffuusioteoria. Diffuusioteorian omaksumisen näkökulman mukaan innovaation leviämiseen vaikuttaa neljä keskeistä tekijää: innovaatio ominaisuuksineen, viestintä, aika ja sosiaalinen järjestelmä. TAM-mallin (Technology Acceptance Model) mukaan uuden teknologian hyväksymisessä keskeisimmät innovaation ominaisuudet ovat hyöty, helppous ja huvi. Tutkimuksen toteutus keskittyykin TAM-mallista esiin nousseisiin kolmeen käyttöä koskevaan ominaisuuteen. Hyödyn, helppouden ja huvin sekä Internetin yleisen ja yhteisöllisen käytön lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan myös Internetiä koskevan tiedon leviämistä. Aineiston hankkimisessa on ollut kaksi erillistä osaa: verkkokysely ja teemahaastattelu. Kyselyn avulla on selvitetty kunkin vastaajan henkilökohtaista Internetin käyttöä ja tutustutettu hänet tutkimuksen aihepiiriin. Haastattelulla on pyritty syventämään kyselyn vastauksia erityisesti yhteisöllisestä näkökulmasta.
Tulosten perusteella Internetin käyttö on levinnyt Tampereella jo melko laajalti. Tieto Internetistä ja sen palveluista on kulkenut tutkimuksen kohteena olevilla asuinalueilla hyvin ennen kaikkea suullisissa keskusteluissa. Tiedon välittämisen ja sivujen käytön suurimpana haasteena onkin asukkaiden kiinnostuksen herättäminen ja tarpeisiin vastaaminen varsinaisen tiedottamisen sijasta.
Tutkituista osatekijöistä hyöty on selvästi merkittävin tekijä sivujen käytössä. Yhteisöllisestä kontekstista huolimatta käyttäjien kokema hyöty riippuu ennen kaikkea henkilökohtaisista tarpeista ja kiinnostuksen kohteista. Uusien palvelujen kehittäminen edellyttäisi tiivistä yhteistyötä asukkaiden kanssa, jotta tarjottavat palvelut tulisivat tyydyttämään käyttäjien motiiveja ja tarpeita. Hyödyn kannalta olennaisia ovat myös verkkoon pääsyn kysymykset. Internetin käyttöä pidetään yleisesti helppona muuten paitsi tiedon hakemisen osalta. Käyttäjiä tulisi auttaa tarjoamalla erilaisia mahdollisuuksia tietojen hakemiseen. Tietokoneisiin ja yhteyksiin liittyvä tekniikka tuottaa vaikeuksia etenkin ongelmiensa kanssa yksin painiskeleville kotikäyttäjille, joten tietotekninen tukipalvelu tai tukiverkosto olisi tervetullut Tampereelle. Vastaajat eivät tavoittele huvia käyttäessään sen paremmin Internetiä yleensä kuin Tampereen kaupungin, Mansetorin tai oman kaupunginosansa kotisivuja. Sen sijaan he kokevat mielihyvää voidessaan saada tietoja ja hoitaa asiansa helposti ja nopeasti. Käytön miellyttävyyteen vaikuttaa niin tekniikan toimivuus kuin sivuston ulkoasu ja rakenne.
Tutkimus tuo esiin kolme eri tapaa, jolla Internet voi palvella paikallisyhteisöä: tiedottaminen, paikallisten toimijoiden yhteen kokoaminen ja yhteenkuuluvuuden tunteen kokeminen. Internetin yhteisöllinen käyttö paikallistasolla näyttää kuitenkin olevan alue, jonka kehityspotentiaali muuttuu todellisuudeksi vasta tulevaisuudessa Internetin käytön mahdollisuuksien ja tapojen laajentuessa ja vakiintuessa.
Tämän tutkimuksen perusteella Tampereen kaupunki voi olla melko tyytyväinen kotisivuihinsa. Kaupungin tulee kuitenkin jatkaa verkkopalvelujen kehittämistä, julkisten nettipisteiden lisäämistä ja tietoverkkokoulutuksen tarjonnan tukemista. Kaupungin ja Mansetorin välistä suhdetta on syytä selventää ja mielellään myös tiivistää. Mansetori on onnistunut hyvin kaupunginosatoiminnassa ainakin siinä mielessä, että asukkaat ovat tyytyväisiä siitä, että heidän kaupunginosallaan on omat kotisivut. Mansetori-kokonaisuutta pitäisi kuitenkin selkiyttää niin, että potentiaalisten käyttäjien olisi helpompi hahmottaa, mitä muuta Mansetori voisi tarjota heille kaupunginosasivujen lisäksi. Kaupunginosien nettitiimit voivat olla tyytyväisiä kotisivujensa puolesta. Vaikka kotisivut kaipaavatkin kehittämistä ja parantamista vielä monessa suhteessa, kotisivujen olemassaololla on parhaimmillaan aivan erityinen merkitys paikallisille asukkaille.
Tutkimuksen viitekehykseksi on valittu innovaatioiden diffuusioteoria. Diffuusioteorian omaksumisen näkökulman mukaan innovaation leviämiseen vaikuttaa neljä keskeistä tekijää: innovaatio ominaisuuksineen, viestintä, aika ja sosiaalinen järjestelmä. TAM-mallin (Technology Acceptance Model) mukaan uuden teknologian hyväksymisessä keskeisimmät innovaation ominaisuudet ovat hyöty, helppous ja huvi. Tutkimuksen toteutus keskittyykin TAM-mallista esiin nousseisiin kolmeen käyttöä koskevaan ominaisuuteen. Hyödyn, helppouden ja huvin sekä Internetin yleisen ja yhteisöllisen käytön lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan myös Internetiä koskevan tiedon leviämistä. Aineiston hankkimisessa on ollut kaksi erillistä osaa: verkkokysely ja teemahaastattelu. Kyselyn avulla on selvitetty kunkin vastaajan henkilökohtaista Internetin käyttöä ja tutustutettu hänet tutkimuksen aihepiiriin. Haastattelulla on pyritty syventämään kyselyn vastauksia erityisesti yhteisöllisestä näkökulmasta.
Tulosten perusteella Internetin käyttö on levinnyt Tampereella jo melko laajalti. Tieto Internetistä ja sen palveluista on kulkenut tutkimuksen kohteena olevilla asuinalueilla hyvin ennen kaikkea suullisissa keskusteluissa. Tiedon välittämisen ja sivujen käytön suurimpana haasteena onkin asukkaiden kiinnostuksen herättäminen ja tarpeisiin vastaaminen varsinaisen tiedottamisen sijasta.
Tutkituista osatekijöistä hyöty on selvästi merkittävin tekijä sivujen käytössä. Yhteisöllisestä kontekstista huolimatta käyttäjien kokema hyöty riippuu ennen kaikkea henkilökohtaisista tarpeista ja kiinnostuksen kohteista. Uusien palvelujen kehittäminen edellyttäisi tiivistä yhteistyötä asukkaiden kanssa, jotta tarjottavat palvelut tulisivat tyydyttämään käyttäjien motiiveja ja tarpeita. Hyödyn kannalta olennaisia ovat myös verkkoon pääsyn kysymykset. Internetin käyttöä pidetään yleisesti helppona muuten paitsi tiedon hakemisen osalta. Käyttäjiä tulisi auttaa tarjoamalla erilaisia mahdollisuuksia tietojen hakemiseen. Tietokoneisiin ja yhteyksiin liittyvä tekniikka tuottaa vaikeuksia etenkin ongelmiensa kanssa yksin painiskeleville kotikäyttäjille, joten tietotekninen tukipalvelu tai tukiverkosto olisi tervetullut Tampereelle. Vastaajat eivät tavoittele huvia käyttäessään sen paremmin Internetiä yleensä kuin Tampereen kaupungin, Mansetorin tai oman kaupunginosansa kotisivuja. Sen sijaan he kokevat mielihyvää voidessaan saada tietoja ja hoitaa asiansa helposti ja nopeasti. Käytön miellyttävyyteen vaikuttaa niin tekniikan toimivuus kuin sivuston ulkoasu ja rakenne.
Tutkimus tuo esiin kolme eri tapaa, jolla Internet voi palvella paikallisyhteisöä: tiedottaminen, paikallisten toimijoiden yhteen kokoaminen ja yhteenkuuluvuuden tunteen kokeminen. Internetin yhteisöllinen käyttö paikallistasolla näyttää kuitenkin olevan alue, jonka kehityspotentiaali muuttuu todellisuudeksi vasta tulevaisuudessa Internetin käytön mahdollisuuksien ja tapojen laajentuessa ja vakiintuessa.
Tämän tutkimuksen perusteella Tampereen kaupunki voi olla melko tyytyväinen kotisivuihinsa. Kaupungin tulee kuitenkin jatkaa verkkopalvelujen kehittämistä, julkisten nettipisteiden lisäämistä ja tietoverkkokoulutuksen tarjonnan tukemista. Kaupungin ja Mansetorin välistä suhdetta on syytä selventää ja mielellään myös tiivistää. Mansetori on onnistunut hyvin kaupunginosatoiminnassa ainakin siinä mielessä, että asukkaat ovat tyytyväisiä siitä, että heidän kaupunginosallaan on omat kotisivut. Mansetori-kokonaisuutta pitäisi kuitenkin selkiyttää niin, että potentiaalisten käyttäjien olisi helpompi hahmottaa, mitä muuta Mansetori voisi tarjota heille kaupunginosasivujen lisäksi. Kaupunginosien nettitiimit voivat olla tyytyväisiä kotisivujensa puolesta. Vaikka kotisivut kaipaavatkin kehittämistä ja parantamista vielä monessa suhteessa, kotisivujen olemassaololla on parhaimmillaan aivan erityinen merkitys paikallisille asukkaille.