Siin ois oikeen sänky. Maunon asiakkuuspolku yömajassa
KAUPPILA, MARJA (2003)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KAUPPILA, MARJA
2003
Sosiaalityö - Social Work
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2003-03-12Tiivistelmä
Tämä tutkielma on laadullinen etnografinen tutkimus. Tutkimuksen metodologisina lähtökohtina ovat toisiaan täydentävästi sosiaalinen konstruktionismi ja etnometodologia. Tutkimuksen kontekstia valotetaan kirjallisuudella, jossa on käsitelty asunnottomuutta, syrjäytymistä ja marginalisoitumista. Tieteellisen keskustelun kautta paikannetaan tutkimuskohdetta ja selvennetään tutkimuksen käsitteitä. Tutkimuksen primaariaineisto rakentuu havainnoinnista, nauhoitetuista tallenteista ja kirjallista dokumenteista, jotka on kerätty 20.5. 31.5.2002 asunnottomien yömajassa. Yömaja on asunnottomille suunnattu yhteiskunnallisesti järjestetty yöpymispaikka, jossa asuntoa vailla olevan on mahdollisuus saada lämpöä ja suojaa.
Tutkimuksen päätehtävä on konstruoida asunnottomuudesta selviytyvän yömaja-asiakkaan asiakkuuspolku. Asiakkuuspolun rakentamisessa on keskitytty kolmeen eri asiakkuusvaiheeseen yömajassa. Polku alkaa, kun asunnoton ja yömajan henkilökunta tapaavat toisensa ensimmäistä kertaa. Toisessa vaiheessa asiakas siirtyy ensisuojasta yömajan hoitokotiin. Kolmas vaihe käsittelee asiakkaan siirtymistä yömajasta pois itsenäiseen asumiseen, jolloin asiakkuuspolku yömajassa päättyy.
Tutkimuksen analyysi on rakenteeltaan kaksitasoinen. Ensinnäkin tutkimusaineistoon tukeutuen on nostettu esiin asunnottomuudesta selviytyvän ideaalityyppi. Tutkimusraportissa on konstruoitu tämän tyypin kolmivaiheinen asiakkuuspolku, joka on monista polkuvariaatioista tiivistynyt selviytymispolku. Analyysin toisella tasolla on keskitytty aihealueen yksityiskohtaisempaan tarkasteluun ja ideaalityypin asiakkuutta on analysoitu kolmessa asiakkuuspolun eri vaiheessa. Samalla on selvitetty tutkimuksessa esille nousseita käsitteitä. Jokaista asiakkuuspolun vaihetta on analysoitu käyttämällä eri apuvälinettä. Käytetyt apuvälineet ja tutkimuksen tulokset liittyvät kiinteästi yhteen.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta ensinnäkin, että asiakkaan ja auttamisjärjestelmän kohtaaminen on vuorovaikutustilanne, jossa jäsenkategorisointi- ja identiteettikysymykset ovat keskeisiä. Toimiva asiakkuus auttamisjärjestelmässä voi alkaa vasta, kun molemmat neuvottelevat osapuolet hyväksyvät heille tarjotun jäsenkategorian ja identiteettimallin. Lisäksi voidaan todeta, että auttamisjärjestelmän toiminnassa, jossa pyritään muuttamaan asiakkaan käyttäytymistä, on aina kyse vallasta. Toimiva asiakkuus toteutuu tasa-arvoisessa kohtelussa, jossa kuullaan asiakasta, kunnioitetaan asiakkaan itsemääräämisoikeutta ja huomioidaan asiakkaan yksilölliset avuntarpeet. Päätökseksi voidaan todeta, että asiakashaastatteluista on mahdollisuus hahmottaa progressiivisia, regressiivisiä ja staattisia vaiheita. Vaiheet ovat kertojilleen merkityksekkäitä. Yömajan asiakkaan kertomuksista on ollut mahdollista kiteyttää asunnottomuudesta selviytyvän yömaja-asiakkaan asiakkuuspolku, narratiivi, jota tutkimuksessa kutsutaan Maunon asiakkuuspoluksi yömajassa.
Tutkimuksen päätehtävä on konstruoida asunnottomuudesta selviytyvän yömaja-asiakkaan asiakkuuspolku. Asiakkuuspolun rakentamisessa on keskitytty kolmeen eri asiakkuusvaiheeseen yömajassa. Polku alkaa, kun asunnoton ja yömajan henkilökunta tapaavat toisensa ensimmäistä kertaa. Toisessa vaiheessa asiakas siirtyy ensisuojasta yömajan hoitokotiin. Kolmas vaihe käsittelee asiakkaan siirtymistä yömajasta pois itsenäiseen asumiseen, jolloin asiakkuuspolku yömajassa päättyy.
Tutkimuksen analyysi on rakenteeltaan kaksitasoinen. Ensinnäkin tutkimusaineistoon tukeutuen on nostettu esiin asunnottomuudesta selviytyvän ideaalityyppi. Tutkimusraportissa on konstruoitu tämän tyypin kolmivaiheinen asiakkuuspolku, joka on monista polkuvariaatioista tiivistynyt selviytymispolku. Analyysin toisella tasolla on keskitytty aihealueen yksityiskohtaisempaan tarkasteluun ja ideaalityypin asiakkuutta on analysoitu kolmessa asiakkuuspolun eri vaiheessa. Samalla on selvitetty tutkimuksessa esille nousseita käsitteitä. Jokaista asiakkuuspolun vaihetta on analysoitu käyttämällä eri apuvälinettä. Käytetyt apuvälineet ja tutkimuksen tulokset liittyvät kiinteästi yhteen.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta ensinnäkin, että asiakkaan ja auttamisjärjestelmän kohtaaminen on vuorovaikutustilanne, jossa jäsenkategorisointi- ja identiteettikysymykset ovat keskeisiä. Toimiva asiakkuus auttamisjärjestelmässä voi alkaa vasta, kun molemmat neuvottelevat osapuolet hyväksyvät heille tarjotun jäsenkategorian ja identiteettimallin. Lisäksi voidaan todeta, että auttamisjärjestelmän toiminnassa, jossa pyritään muuttamaan asiakkaan käyttäytymistä, on aina kyse vallasta. Toimiva asiakkuus toteutuu tasa-arvoisessa kohtelussa, jossa kuullaan asiakasta, kunnioitetaan asiakkaan itsemääräämisoikeutta ja huomioidaan asiakkaan yksilölliset avuntarpeet. Päätökseksi voidaan todeta, että asiakashaastatteluista on mahdollisuus hahmottaa progressiivisia, regressiivisiä ja staattisia vaiheita. Vaiheet ovat kertojilleen merkityksekkäitä. Yömajan asiakkaan kertomuksista on ollut mahdollista kiteyttää asunnottomuudesta selviytyvän yömaja-asiakkaan asiakkuuspolku, narratiivi, jota tutkimuksessa kutsutaan Maunon asiakkuuspoluksi yömajassa.