Rinnakkaistodellisuuksien tienristeyksessä: parallelismi dramaturgisena strategiana David Lynchin elokuvassa Lost Highway.
ITÄRANTA, EMMI (2003)
ITÄRANTA, EMMI
2003
Teatterin ja draaman tutkimus - Theatre and Drama Research
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2003-03-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-11597
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-11597
Sisällysluettelo
1 JOHDANTO 1 1.1 Ongelmat 2 1.2 Konfliktit 5 1.3 Ratkaisut? 7 2 LOST HIGHWAYN KERTOVA RAKENNE 17 2.1 Elokuvan juonireferaatti 17 2.2 Kertomusskeema ja Lost Highway 19 2.3 Kerronnan kaksi tasoa: fabula ja sjuzhet 24 2.4 Parallelismi käsitteenä ja dramaturgisena strategiana 30 3 LOST HIGHWAY KULTTUURISESSA KONTEKSTISSA 37 3.1 Valtavirtaelokuva 38 3.1.1 Klassinen kerronta 39 3.1.2 Film noir 42 3.2 Taide-elokuva 48 3.3 Avantgarde 55 3.4 Postmodernismi 61 4 LOST HIGHWAYN DRAMATURGIAN ANALYYSI: PARALLELISMI, DIEGESIS JA HENKILÖT 67 4.1 Tila 69 4.2 Aika 78 4.3 Fiktiiviset henkilöt 87 4.3.1 Fred Madison / Pete Dayton 90 4.3.2 Renee Madison / Alice Wakefield 98 4.3.3 Dick Laurent / Mr. Eddy 106 4.3.4 Sivustakatsojat 109 4.3.5 Mystery Man 112 5 PÄÄTELMÄT 120 LÄHTEET 128 LIITE 1: Käsitehakemisto 148 LIITE 2: Kuvakokojärjestelmä ja kuvakulmat 155 LIITE 3: Lost Highwayn kohtausluettelo 158 LIITE 4: Kuvaesimerkit 175 LIITE 5: Dialoginäytteet 181
Tiivistelmä
Tutkielmassa analysoidaan David Lynchin elokuvaa Lost Highway ja sen dramaturgista rakennetta, erityisesti David Bordwellin ja Kristin Thompsonin parallelismiksi nimittämää dramaturgista strategiaa. Lähtökohtana on kognitivistinen lähestymistapa, joka näkee katsomistapahtuman elokuvan muodollisten, tekstuaalisten ominaisuuksien ja katsojan aktiviteetin vuorovaikutuksena. Lähden jäsentämään elokuvan rakennetta Edward Braniganin ehdottaman kertomusskeeman sekä venäläisestä formalismista peräisin olevien fabulan ja sjuzhetin käsitteiden kautta, jotka saavat tärkeän täydennyksen parallelismin käsitteestä. Kytken Lost Highwayn kulttuuriseen kontekstiin tarkastelemalla sen suhdetta valtavirtaelokuvaan, taide-elokuvaan, avantgardeen ja postmodernismiin. Tämän jälkeen analysoin Lost Highwayn kerrontaa yksityiskohtaisesti ja havainnollistan tulkintojani runsaan kuvamateriaalin sekä dialoginäytteiden avulla. Työvälineenäni elokuvan dramaturgian tarkastelussa käytän elokuvatutkimuksen käsitteistöä, ja analyysi tarkentuu tilan, ajan ja fiktiivisten henkilöiden elokuvallisen esittämisen osa-alueisiin. Analyysin tarkoitus on selventää sitä prosessia, jonka kautta katsoja pyrkii ymmärtämään suhteellisen vaikeaselkoista ja valtavirtakerronnasta poikkeavaa elokuvaa etsimällä siitä säännönmukaisuuksia ja jäsentäviä periaatteita.
Asiasanat: dramaturgia, elokuvakerronta, parallelismi, fabula, sjuzhet, skeema, kognitivistinen elokuvatutkimus, subjektiviteetti, identiteetti, fokalisaatio, diegesis.
Asiasanat: dramaturgia, elokuvakerronta, parallelismi, fabula, sjuzhet, skeema, kognitivistinen elokuvatutkimus, subjektiviteetti, identiteetti, fokalisaatio, diegesis.