Ammatinoppimista edistävät tekijät ammatillisessa peruskoulutuksessa.
PAASO, AILA (2003)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
PAASO, AILA
2003
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2003-02-26Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää mitä ammatinoppimista edistäviä tekijöitä Haukiputaan mmattioppilaitoksen opiskelijat pitävät tärkeinä ja kuinka koulutus on heidän mielestään onnistunut näiden tekijöiden huomioimisessa. Tutkimustulosten perusteella on tarkoitus edelleen kehittää Haukiputaan ammattioppilaitoksen opetustoiminnan käytännön toiminta- ja ohjausmalleja opiskelijoiden ammatinoppimisen tehostamiseksi.
Ensimmäinen tutkimusongelmana oli selvittää mikä on opiskelijoiden mielestä yksilöllisyyden huomioimisen merkitys ammatinoppimista edistävänä tekijänä ja miten Haukiputaan ammattioppilaitos on onnistunut opiskelijoiden yksilöllisyyden huomioimisessa?
Toinena tutkimusongelmana oli selvittää mikä merkitys opiskelijoiden mielestä on psyykkisellä, sosiaalisella, fyysisellä ja kognitiivisella oppimisympäristöllä ammatinoppimisessa ja miten Haukiputaan ammattioppilaitos on onnistunut huomioimaan oppimisympäristöihin liittyvät asiat opetuksessa?
Tutkimuksen kohteena olivat opintonsa päättävät kolmannen vuoden opiskelijat, jotka pystyivät tarkastelemaan ammatinoppimista edistäviä tekijöitä koko koulutusprosessin ajalta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta.
Tutkimus toteutettiin Innolink Oy:n Optimix- asiakastyytyväisyysohjelmiston avulla. Optimix- ohjelmiston ideana on tietojen keruu kahdessa eri dimensiossa, tutkimuskohteena ovat kriteerien merkitys ja toisaalta tutkittavien yhteisöjen onnistuminen kriteerin suhteen.
Tärkeimmäksi ammatinoppimista edistäväksi tekijäksi koko aineiston kohdalla nousi yksilöllisyyden huomioimisessa kognitiivisella alueella proseduraalisen tiedon merkitys. Opiskelijat kokivat että heidän mahdollisuutensa oppia ja kehittää kykyjään ja taitojaan opiskeluaikana oli tärkein oppimiseen vaikuttava tekijä. Seuraavat kaksi tärkeintä tekijää olivat oppimisympäristön suhteen työssäoppimispaikan sosiaalinen ja psyykkinen ympäristö. Opiskelijat pitivät tärkeänä työssäoppimispaikan henkilöstön opetuksen ja ohjauksen sekä ilmapiirin vaikutusta ammatinoppimiseen.
Suurimmat kuilut merkityksen ja onnistumisen välillä olivat proseduraalisen tiedon, konatiivisen tahtotekijän huomioimisen, sosiaalisen toimintaympäristön sekä jatko-opintoihin ohjaamisen kohdalla. Yksilöllisyyden huomioimisen suhteen opiskelijat kokivat ettei heidän mahdollisuuttaan kehittää kykyjään ja taitojaan ollut tuettu riittävästi. Opiskelijat kaipaisivat myös enemmän ponnistelujensa ja yrittämisensä huomioimista. Sosiaaliseen oppimisympäristöön liittyvistä tekijöistä he kaipasivat enemmän tukea ja kannustusta erilaisissa opiskelu- ja elämäntilanteissa. Lisäksi he kokivat etteivät ole saaneet riittävästi jatko-opintoihin ohjausta. Opiskelijat toivat voimakkaasti esille henkilökohtaisen ohjauksen ja opettajien ja ohjaajien merkityksen ammatinoppimista edistävänä tekijänä.
Tutkimuksen onnistuneimmaksi tekijäksi opiskelijat arvioivat kognitiiviseen toimintaympäristöön liittyvän henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman laatimisen ja ohjauksen sekä erilaisten opetusmenetelmien huomioimisen. Myös aistien ja fyysisten tarpeiden huomioiminen opetuksessa nousivat onnistuneimpien tekijöiden joukkoon.
Avainsanat
oppiminen, ammatillinen osaaminen, yksilöllisyys, oppimisympäristö
Ensimmäinen tutkimusongelmana oli selvittää mikä on opiskelijoiden mielestä yksilöllisyyden huomioimisen merkitys ammatinoppimista edistävänä tekijänä ja miten Haukiputaan ammattioppilaitos on onnistunut opiskelijoiden yksilöllisyyden huomioimisessa?
Toinena tutkimusongelmana oli selvittää mikä merkitys opiskelijoiden mielestä on psyykkisellä, sosiaalisella, fyysisellä ja kognitiivisella oppimisympäristöllä ammatinoppimisessa ja miten Haukiputaan ammattioppilaitos on onnistunut huomioimaan oppimisympäristöihin liittyvät asiat opetuksessa?
Tutkimuksen kohteena olivat opintonsa päättävät kolmannen vuoden opiskelijat, jotka pystyivät tarkastelemaan ammatinoppimista edistäviä tekijöitä koko koulutusprosessin ajalta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta.
Tutkimus toteutettiin Innolink Oy:n Optimix- asiakastyytyväisyysohjelmiston avulla. Optimix- ohjelmiston ideana on tietojen keruu kahdessa eri dimensiossa, tutkimuskohteena ovat kriteerien merkitys ja toisaalta tutkittavien yhteisöjen onnistuminen kriteerin suhteen.
Tärkeimmäksi ammatinoppimista edistäväksi tekijäksi koko aineiston kohdalla nousi yksilöllisyyden huomioimisessa kognitiivisella alueella proseduraalisen tiedon merkitys. Opiskelijat kokivat että heidän mahdollisuutensa oppia ja kehittää kykyjään ja taitojaan opiskeluaikana oli tärkein oppimiseen vaikuttava tekijä. Seuraavat kaksi tärkeintä tekijää olivat oppimisympäristön suhteen työssäoppimispaikan sosiaalinen ja psyykkinen ympäristö. Opiskelijat pitivät tärkeänä työssäoppimispaikan henkilöstön opetuksen ja ohjauksen sekä ilmapiirin vaikutusta ammatinoppimiseen.
Suurimmat kuilut merkityksen ja onnistumisen välillä olivat proseduraalisen tiedon, konatiivisen tahtotekijän huomioimisen, sosiaalisen toimintaympäristön sekä jatko-opintoihin ohjaamisen kohdalla. Yksilöllisyyden huomioimisen suhteen opiskelijat kokivat ettei heidän mahdollisuuttaan kehittää kykyjään ja taitojaan ollut tuettu riittävästi. Opiskelijat kaipaisivat myös enemmän ponnistelujensa ja yrittämisensä huomioimista. Sosiaaliseen oppimisympäristöön liittyvistä tekijöistä he kaipasivat enemmän tukea ja kannustusta erilaisissa opiskelu- ja elämäntilanteissa. Lisäksi he kokivat etteivät ole saaneet riittävästi jatko-opintoihin ohjausta. Opiskelijat toivat voimakkaasti esille henkilökohtaisen ohjauksen ja opettajien ja ohjaajien merkityksen ammatinoppimista edistävänä tekijänä.
Tutkimuksen onnistuneimmaksi tekijäksi opiskelijat arvioivat kognitiiviseen toimintaympäristöön liittyvän henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman laatimisen ja ohjauksen sekä erilaisten opetusmenetelmien huomioimisen. Myös aistien ja fyysisten tarpeiden huomioiminen opetuksessa nousivat onnistuneimpien tekijöiden joukkoon.
Avainsanat
oppiminen, ammatillinen osaaminen, yksilöllisyys, oppimisympäristö