Keravan kristillinen koulu - etnografinen tapaustutkimus.
LEPISTÖ, LEENA (2003)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
LEPISTÖ, LEENA
2003
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2003-02-14Sisällysluettelo
1 JOHDANTO 5 2 METODOLOGISET PERUSTEET 6 2.1 LAADULLINEN TUTKIMUS 6 2.2 TAPAUSTUTKIMUS 7 2.3 ETNOGRAFIA 7 3 KESKEISET KÄSITTEET JA AIKAISEMPIA TUTKIMUKSIA 9 3.1 KÄSITTEIDEN MÄÄRITTELYÄ 9 3.2 AIKAISEMPIA TUTKIMUKSIA 10 4 TUTKIMUSTEHTÄVÄT 12 5 TUTKIMUSMENETELMÄT JA MATERIAALIN KERUU 13 5.1 HAVAINNOINTI 13 5.2 HAASTATTELUT 14 5.3 KESKUSTELUT 16 5.4 MUU MATERIAALIN KERUU 17 5.4.1 Kirjallinen materiaali 17 5.4.2 Oppilaiden kirjoitukset 17 5.4.3 Kysely 17 5.4.4 Sosiometrinen kysely 18 5.4.5 Valokuvat ja videointi 18 6 TUTKIMUKSEN VAIHEET 19 6.1 TUTKIMUSKOHTEEN VALINTA 19 6.2 ENNEN KENTÄLLE MENOA JA KENTÄLLÄ 20 6.3 AINEISTON ANALYYSI 21 6.4 RAPORTOINTI 22 7 TULOKSET 25 7.1 KERAVAN KRISTILLINEN KOULU 25 7.1.1 Koulutilat 26 7.1.2 Historiaa 27 7.1.3 Kannatusyhdistys 28 7.1.4 Henkilökunta 29 7.1.5 Oppilaat 31 7.1.6 Talous 32 7.1.7 Opetussuunnitelma 32 Koulun arvoperusta 34 Koulun kasvatustavoitteet 34 Arviointi 35 7.2 KOULUN ARKI 35 7.2.1 Kouluun ja kotiin 35 7.2.2 Ala- ja yläluokissa 36 7.2.3 Opetus 38 7.2.4 Aamupiiri ja rukous 42 7.2.5 Ruokailu 44 7.2.6 Välitunnilla 45 7.2.7 Opettajanhuoneessa 45 7.2.8 Kerhotoimintaa 47 7.2.9 Retket ja juhlat 48 7.3 KOULUN ILMAPIIRI 49 7.3.1 Yleistä koulun ilmapiiristä 51 7.3.2 Kristillisyys 53 7.3.3 Suhtautuminen tulevaisuuteen 56 7.3.4 Koulun fyysiset puitteet 58 7.3.5 Avoimuus 59 7.3.6 Ihmissuhteet 60 7.3.6.1 Oppilaiden väliset suhteet 60 Sosiaaliset suhteet 61 Kinat ja kiusaaminen 64 7.3.6.2 Oppilaiden ja henkilökunnan väliset suhteet 66 Linjakasta kurinpitoa 67 7.3.6.3 Henkilökunnan väliset ”inhottavan hyvät suhteet” 69 Työssä ja vapaa-ajalla 70 Henkilökunnan mietteitä toisistaan 71 Päätöksenteko 74 7.3.6.4 Vanhemmat kouluyhteisössä 74 Vanhemmat toimivat 76 Vanhempainkoulutus 76 8 POHDINTAA 79 8.1 MENETELMÄLLISTÄ POHDINTAA 79 8.2 SISÄLLÖLLISTÄ POHDINTAA 80 8.3 JATKOTUTKIMUSTEEMOJA 83 9 LUOTETTAVUUDESTA JA YLEISTETTÄVYYDESTÄ 84 9.1 TUTKIJAN ROOLISTA 84 9.2 RELIAABELIUDESTA 85 9.3 VALIDIUDESTA 87 9.4 YLEISTETTÄVYYDESTÄ 89 LÄHTEET 90 LIITTEET 96 Liite 1: Henkilökunnan haastattelujen haastatteluteemat Liite 2: Oppilaiden haastattelujen haastatteluteemat Liite 3: Kysely
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin, millainen on Keravan kristillinen koulu sekä sen arki ja ilmapiiri. Tutkimusmateriaali on kerätty Keravan kristilliseltä koululta keväällä 2002. Tutkimuksen kohteena oli koko koulu. Koulussa oli 46 oppilasta, 2 luokanopettajaa, sekä 3 muuta kokopäiväisesti koululla työskentelevää.
Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus, jossa on käytetty etnografista tutkimusotetta. Tutkimusmateriaalia kerättiin monin eri menetelmin, tärkeimpien menetelmien ollessa havainnointi ja haastattelu. Muita käytettyjä tutkimusmenetelmiä olivat oppilailla teetetyt aineet, oppilaskyselyt sekä videointi ja valokuvaus. Koululta saatiin myös kirjallista materiaalia.
Keravan kristillinen koulu oli organisaationa kuin mikä tahansa peruskoulu. Koulun arki sujui normaaliin tapaan, tosin kristillisyys oli läsnä kaikkialla. Uskontoa ei tuntimääräisesti ollut tavallista enempää, mutta rukous ja koulun väen uskonnollinen vakaumus näkyivät oppitunneilla ja muutenkin koulupäivässä. Tutkimuksessa havaittiin koulun ilmapiirin muodostuvan kristillisyydestä, suhtautumisesta tulevaisuuteen, koulun fyysisistä puitteista, avoimuudesta ja ihmissuhteista. Suurimpaan rooliin osatekijöistä nousivat ihmissuhteet. Koko koulun väki tuli keskenään hyvin toimeen, ja ilmapiiri osoittautuikin koulussa hyväksi ja ainutlaatuiseksi.
_____________________________________________________________________
Avainsanat: koulun arki, ilmapiiri, kristillisyys
Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus, jossa on käytetty etnografista tutkimusotetta. Tutkimusmateriaalia kerättiin monin eri menetelmin, tärkeimpien menetelmien ollessa havainnointi ja haastattelu. Muita käytettyjä tutkimusmenetelmiä olivat oppilailla teetetyt aineet, oppilaskyselyt sekä videointi ja valokuvaus. Koululta saatiin myös kirjallista materiaalia.
Keravan kristillinen koulu oli organisaationa kuin mikä tahansa peruskoulu. Koulun arki sujui normaaliin tapaan, tosin kristillisyys oli läsnä kaikkialla. Uskontoa ei tuntimääräisesti ollut tavallista enempää, mutta rukous ja koulun väen uskonnollinen vakaumus näkyivät oppitunneilla ja muutenkin koulupäivässä. Tutkimuksessa havaittiin koulun ilmapiirin muodostuvan kristillisyydestä, suhtautumisesta tulevaisuuteen, koulun fyysisistä puitteista, avoimuudesta ja ihmissuhteista. Suurimpaan rooliin osatekijöistä nousivat ihmissuhteet. Koko koulun väki tuli keskenään hyvin toimeen, ja ilmapiiri osoittautuikin koulussa hyväksi ja ainutlaatuiseksi.
_____________________________________________________________________
Avainsanat: koulun arki, ilmapiiri, kristillisyys