Eläytymismenetelmätutkimus kuudesluokkalaisten empatiasta kiusaamistilanteessa.
HAKALA, SAARA (2003)
HAKALA, SAARA
2003
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2003-02-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-11537
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-11537
Sisällysluettelo
1 JOHDANTO 4 2 YHTEISELÄMÄN HAASTEET MONIARVOISESSA MAAILMASSA 7 2.1 Kouluilla paljon vastuuta sosiaalisuuteen kasvattamisessa 7 2.2 Tunteet, niiden huomioiminen ja hallitseminen kasvatustyössä 8 2.3 Arvokeskustelua tarvitaan 8 2.4 Kant ihminen ja elämä itseisarvona 8 3 KOULUJEN ON OLTAVA TURVALLISIA 10 4 OPETTAJAN ROOLI MORAALIKASVATUKSESSA 12 4.1 Kansakoululaitoksen alku ja yhteisölliset arvot 12 5 YHTEISKUNNAN MUUTOKSEN SUUNTIA 14 6 YHTEISKUNTA 2000-LUVUN ALUSSA 16 7 YHTEISKUNNALLINEN KONTEKSTI JA OPETTAJAN TYÖ 18 7.1 Perhe yhteiskunnan paineessa 19 7.2 Arvomaailman pirstaleisuus koulun haasteena 19 8 KÄSITTEIDEN MÄÄRITTELYÄ 22 9 ASENTEET JA ENNAKKOLUULOT 24 10 KIUSAAMINEN KOULUSSA 25 11 YKSILÖLLISYYS VASTAAN YHTEISÖLLISYYS 27 11.1 Kollektiivista moraalia etsimässä 27 11.2 Egoismi ja altruismi 2912 EMPATIA 30 12.1 Hoffman ja empatia 30 12.2 Kalliopuska ja empatia 31 12.3 Golemanin ajatuksia empatiasta 32 13 MORAALISTA 34 13.1 Moraalikehitykseen vaikuttavia tekijöitä 34 13.1.1 Kodin vaikutus moraalikasvattajana 34 13.1.2 Koulu ja opettaja kasvattavat 35 13.1.3 Luokan sosiaalisen järjestyksen merkitys lapsen moraalikehityksessä 36 13.2 Lapsen moraalikehityksen teoreetikkoja 36 13.2.1 Piaget 36 13.2.2 Kohlberg 37 13.2.3 Tilannetekijät ja Gilliganin sukupuoliorientoitunut näkökulma 37 13.2.4 Roolinottokyky moraalin ja empatian kehityksen ehto 38 14 KUUDESLUOKKALAISTEN MORAALIAJATTELU 40 15 TUTKIMUSTEHTÄVÄT 42 16 ELÄYTYMISMENETELMÄ TUTKIELMAN TOTEUTUKSESSA 43 16.1 Kuudesluokkalaiset kirjoittivat kehyskertomusten johdattelemina 44 16.2 Suhteeni aineistoon 44 16.3 Aineiston laajuudesta ja keräämisestä 45 16.4 Aineiston analyysi eläytymismenetelmällä kerätyssä aineistossa 46 16.5 Analyysin työvaiheet 47 16.5.1 Tematisointi 48 16.5.2 Tyypittely 48 17 AINEISTONKERÄÄMISTILANNE 49 18 ANALYYSIN TULOKSIA 50 18.1 Mitä teemojen esiintymisestä voidaan päätellä 55 18.2 Analyysin tulokset ja kuudesluokkalaisen moraali 56 18.3 Poikien ja tyttöjen eroja 57 18.4 Esimerkkejä teemoista 61 18.4.1 Mahdollinen tyypillinen tarina puuttumiskertomuksissa 67 18.4.2 Mahdollinen tyypillinen tarina puuttumattomuuskertomuksissa 67 18.5 Opettajien rooli kertomuksissa 68 18.6 Variaation vaikutus 68 18.7 Asenteista ja ennakkoluuloista ei voida sanoa paljoa 69 19 KYKY TUNTEA EMPATIAA NÄKYI KIRJOITELMISSA 70 20 POHDINTAA 71 21 TUTKIMUSMENETELMÄN ARVIOINTIA 74
Tiivistelmä
Käsillä olevan laadullisen tutkielman tarkoituksena oli selvittää kuudesluokkalaisten moraalin ja siihen selkeästi liittyvän empatian tasoa. Tutkielman teoreettisena runkona on lasten moraalikehityksestä luodut teoriat, etupäässä Kohlbergin teoria. Lisäksi olen siteerannut Gilliganin ja Hoffmanin kannanottoja lapsen moraalikehityksestä. Tutkielman teoreettisessa osuudessa painotetaan lisäksi tutkimustietoa empatiasta.
Tutkielman tavoitteena on ollut myös sitoa aihe yhteiskunnalliseen kontekstiin. Se, millaisessa yhteiskunnassa elämme ja käymme koulua, vaikuttaa nähdäkseni merkittävästi siihen, millaista aikamme moraalikasvatus on. Yhteiskunnassa vallitsevat olosuhteet voivat ohjailla yhteiselämälle asetettuja vaatimuksia joko aivan suoraan esimerkiksi koulujen opetussuunnitelmien kautta tai sitten välillisesti yhteiskunnan perheille osoittaman tuen määrän ja laadun välityksellä.
Tutkielma toteutettiin eläytymismenetelmällä. Kuudesluokkalaiset kirjoittivat kahden erilaisen kehyskertomuksen johdattelemina tarinan, joissa tuli ilmi heidän ajatuksiaan kiusaamistilanteessa ja sen selvittämisessä. Toisessa kehyskertomuksessa kirjoittajia kehotettiin puuttumaan kiusaamistilanteeseen ja toisessa jättämään puuttumatta siihen. Ero kahden eri kehyskertomusvariaation välillä tuli selvimmin esille siinä, että puuttumattomuuskertomuksissa, joiksi nimitän niitä kertomuksia, joissa kirjoittajia kehotetaan jättämään puuttumatta kiusaamiseen, kirjoittajat toimivat useammin vastoin kehyskertomuksen antamia ohjeita ja puuttuivat kiusaamiseen.
Aineiston analyysi perustui etupäässä kirjoitelmien teemoitteluun, jossa kirjoitelmista poimittiin erilaisia piirteitä ja nimettiin ne tietyiksi teemoiksi. Teemojen esiintymistiheydestä vedettiin johtopäätökset kuudesluokkalaisten empatian ja moraalin tasosta. Teemojen esiintymisen perusteella rakennettiin vielä niin sanotut tyypilliset kertomukset, jotka sisältävät kirjoitelmissa useimmin esille tulleet teemat. Analyysin tulokset lapsen empatiasta ja moraalista sekä tyttöjen suuremmasta empaattisuudesta näyttävät tukevan aiheesta kirjoitettua teoriaa. Kirjoittajat osoittivat tarinoissaan tuntevansa melko paljon empatiaa kiusattua kohtaan, ja tytöt olivat empaattisempia kuin pojat.
Avainsanat: empatia, moraali, tunteet
Tutkielman tavoitteena on ollut myös sitoa aihe yhteiskunnalliseen kontekstiin. Se, millaisessa yhteiskunnassa elämme ja käymme koulua, vaikuttaa nähdäkseni merkittävästi siihen, millaista aikamme moraalikasvatus on. Yhteiskunnassa vallitsevat olosuhteet voivat ohjailla yhteiselämälle asetettuja vaatimuksia joko aivan suoraan esimerkiksi koulujen opetussuunnitelmien kautta tai sitten välillisesti yhteiskunnan perheille osoittaman tuen määrän ja laadun välityksellä.
Tutkielma toteutettiin eläytymismenetelmällä. Kuudesluokkalaiset kirjoittivat kahden erilaisen kehyskertomuksen johdattelemina tarinan, joissa tuli ilmi heidän ajatuksiaan kiusaamistilanteessa ja sen selvittämisessä. Toisessa kehyskertomuksessa kirjoittajia kehotettiin puuttumaan kiusaamistilanteeseen ja toisessa jättämään puuttumatta siihen. Ero kahden eri kehyskertomusvariaation välillä tuli selvimmin esille siinä, että puuttumattomuuskertomuksissa, joiksi nimitän niitä kertomuksia, joissa kirjoittajia kehotetaan jättämään puuttumatta kiusaamiseen, kirjoittajat toimivat useammin vastoin kehyskertomuksen antamia ohjeita ja puuttuivat kiusaamiseen.
Aineiston analyysi perustui etupäässä kirjoitelmien teemoitteluun, jossa kirjoitelmista poimittiin erilaisia piirteitä ja nimettiin ne tietyiksi teemoiksi. Teemojen esiintymistiheydestä vedettiin johtopäätökset kuudesluokkalaisten empatian ja moraalin tasosta. Teemojen esiintymisen perusteella rakennettiin vielä niin sanotut tyypilliset kertomukset, jotka sisältävät kirjoitelmissa useimmin esille tulleet teemat. Analyysin tulokset lapsen empatiasta ja moraalista sekä tyttöjen suuremmasta empaattisuudesta näyttävät tukevan aiheesta kirjoitettua teoriaa. Kirjoittajat osoittivat tarinoissaan tuntevansa melko paljon empatiaa kiusattua kohtaan, ja tytöt olivat empaattisempia kuin pojat.
Avainsanat: empatia, moraali, tunteet