Minkä ikäisenä kouluun?
TUPAMÄKI-RANTA, HELENA (2003)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
TUPAMÄKI-RANTA, HELENA
2003
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2003-02-06Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella koulun aloitusikää. Tutkielmassa selvitetään neljän opettajan mielipiteitä sopivasta koulun aloittamisiästä. Tutkielman teoriaosassa selvitetään koulun aloittamiseen liittyviä asioita. Lapsen kouluvalmius ja oppimisvalmius ovat sellaisia kehityksellisiä ominaisuuksia, joita ei aina saavuteta hetkessä tai tietyssä iässä. Alkuosassa käsitellään myös oppivelvollisuutta ja koulnkäynnin aloittamista ennen oppivelvollisuusikää ja koululykkäystä. Lainsäädännön lisäksi esitellään esi- ja alkuopetusta. Tutkielmassa käsitellään lapsen koulun aloitusvaiheen nykytilannetta ja miten koulun aloitus tulee ratkaista, jotta lapsen yksilöllinen kehitys kyetään huomioimaan. Tutkimuksen tarkoituksena on yleisesti herättää ajatuksia sopivasta koulun aloittamisiästä ja -muodosta tuomalla esille tutkimustuloksia ja erilaisia näkemyksiä. Tutkielmassa tarkastellaan koulun aloitukseen liittyen aloitusikää, koululykkäystä ja aikaistettua koulun aloitusta.
Lisäksi käsitellään joustavaa koulun aloitusta ja vaihtoehtoja, joita koulu voi tarjota sen toteutumiselle. Kasvatustieteen harjoitusaineeni syksyllä 1988 käsitteli samaa aihetta, koulun aloitusta. Sama aihe on kiinnostava ja ajankohtainen edelleen vuonna 2001.Tutkimustehtävänä on selvittää: 1. Minkä ikäisenä lapsi menee nykyään kouluun? 2. Mitä muita vaihtoehtoja on koulun aloittamiseen? Tutkimuksen empiirisen osan suoritin lähettämällä esikyselylomakkeen kahdelle lastentarhanopettajalle ja kahdelle luokanopettajalle. Näiltä neljältä opettajalta olen kerännyt tutkimuksen aineiston teemahaastattelun avulla. Tutkimusote on kvalitatiivinen. Opettajat näkivät, että sopivin koulun aloitusikä on liukuvasti 7-vuotta, koska kaikki eivät ole samanaikaisesti valmiita kouluun. Opettajat kannattavat joustavaa koulunaloitusta, mutta eivät välttämättä oppivelvollisuusiän alentamista. Tutkimuksen tuloksilla tuetaan vanhempia heidän tehdessään päätöksiä lapsensa koulun aloittamisesta. Tämän tutkimuksen tuloksia ei voida yleistää, vaan tutkimustulokset kuvaavat neljän opettajan mielipiteitä sopivasta koulun aloittamisiästä. Tutkimus tulisikin ymmärtää lähinnä ajatuksia herättävänä pohdittaessa sopivaa koulun aloitusikää. Hakusanat:oppivelvollisuus, alkuopetus,kouluvalmius, oppimisvalmius
Lisäksi käsitellään joustavaa koulun aloitusta ja vaihtoehtoja, joita koulu voi tarjota sen toteutumiselle. Kasvatustieteen harjoitusaineeni syksyllä 1988 käsitteli samaa aihetta, koulun aloitusta. Sama aihe on kiinnostava ja ajankohtainen edelleen vuonna 2001.Tutkimustehtävänä on selvittää: 1. Minkä ikäisenä lapsi menee nykyään kouluun? 2. Mitä muita vaihtoehtoja on koulun aloittamiseen? Tutkimuksen empiirisen osan suoritin lähettämällä esikyselylomakkeen kahdelle lastentarhanopettajalle ja kahdelle luokanopettajalle. Näiltä neljältä opettajalta olen kerännyt tutkimuksen aineiston teemahaastattelun avulla. Tutkimusote on kvalitatiivinen. Opettajat näkivät, että sopivin koulun aloitusikä on liukuvasti 7-vuotta, koska kaikki eivät ole samanaikaisesti valmiita kouluun. Opettajat kannattavat joustavaa koulunaloitusta, mutta eivät välttämättä oppivelvollisuusiän alentamista. Tutkimuksen tuloksilla tuetaan vanhempia heidän tehdessään päätöksiä lapsensa koulun aloittamisesta. Tämän tutkimuksen tuloksia ei voida yleistää, vaan tutkimustulokset kuvaavat neljän opettajan mielipiteitä sopivasta koulun aloittamisiästä. Tutkimus tulisikin ymmärtää lähinnä ajatuksia herättävänä pohdittaessa sopivaa koulun aloitusikää. Hakusanat:oppivelvollisuus, alkuopetus,kouluvalmius, oppimisvalmius