Julkisen sektorin tietotekniikkapalvelujen ulkoistaminen.
RINTALA, MIIA (2003)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
RINTALA, MIIA
2003
Finanssihallinto ja julkisyhteisöjen laskentatoimi - Financial Administration and Public Sector Accounting
Taloudellis-hallinnollinen tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
Hyväksymispäivämäärä
2003-01-24Sisällysluettelo
1. JOHDANTO 2 2. TUTKIMUSONGELMA 4 2.1. TUTKIMUSONGELMAN JÄSENTELY JA TUTKIMUSOTE 4 2.2. KESKEISET RAJAUKSET 5 2.3. KESKEISIMMÄT KÄSITTEET 8 2.3.1. Tietohallinnosta tietotekniikkapalveluihin 8 2.3.2. Ulkoistaminen 10 2.4. TUTKIMUKSEN KULKU 11 3. TEOREETTINEN VIITEKEHYS 13 3.1. PÄÄTÖKSENTEKO, RAJALLINEN RATIONAALISUUS JA EPÄVARMUUS 13 3.2. TRANSAKTIOT JA NIIDEN AIHEUTTAMAT KUSTANNUKSET 15 3.3. TRANSAKTIOIDEN TEHOKAS HALLINNOINTI 16 3.4. SISÄINEN ORGANISAATIO 18 3.5. SOPIMUKSET 20 3.6. OPPORTUNISMI JA INFORMAATION EPÄSYMMETRISYYS 21 4. TUTKIMUSKOHTEENA JULKINEN SEKTORI 23 4.1. TIETOJÄRJESTELMIEN ERITYISPIIRTEET 23 4.2. TIETOHALLINNON KEHITTÄMINEN 24 4.3. JULKISET HANKINNAT JA VALTION YLEISET SOPIMUSEHDOT TIETOTEKNIIKKAHANKINNOISTA 26 4.4. HYVÄ TIEDONHALLINTATAPA JA TIETOTURVALLISUUS 28 5. JULKISEN SEKTORIN TIETOTEKNIIKKAPALVELUJEN ULKOISTAMINEN 33 5.1. TIETOTEKNIIKKAPALVELUJEN ULKOISTAMISEN KESKEISIMMÄT SYYT 33 5.1.1. Henkilöstöresurssien vähyys 34 5.1.2. Keskittyminen ydintoimintoihin 40 5.1.3. Kustannustehokkuus 435.2. SISÄINEN ULKOISTAMINEN 51 5.3. ULKOISTAMISSOPIMUKSET 56 5.3.1. Tietotekniikkapalvelujen ulkoistamissopimusten luonne 56 5.3.2. Tietotekniikkapalvelujen ulkoistamissopimusten kesto 58 5.3.3. Tietotekniikkapalvelujen ulkoistamissopimukset ja tietoturvallisuus 60 6. PÄÄTELMÄT 62 6.1. KATSAUS ASETETTUUN TUTKIMUSONGELMAAN 62 6.2. TIETOTEKNIIKKAPALVELUJEN ULKOISTAMISEEN VAIKUTTAVAT JULKISEN SEKTORIN ERITYISPIIRTEET 62 6.3. TIETOTEKNIIKKAPALVELUJEN ULKOISTAMINEN JA SISÄINEN ULKOISTAMINEN JULKISELLA SEKTORILLA 63 6.4. ULKOISTAMISSOPIMUKSET 65 6.5. RATKAISUEHDOTUS TIETOTEKNIIKKAPALVELUJEN ULKOISTAMISELLE JULKISELLA SEKTORILLA 66 6.6. TEOREETTISEN VIITEKEHYKSEN SOPIVUUS TUTKIMUKSEEN 67 LÄHTEET 69
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena on julkisen sektorin tietotekniikkapalvelujen ulkoistaminen. Tutkimus pyrkii transaktiokustannusteorian, rajallisen rationaalisuuden ajattelumallin sekä julkisen sektorin erityispiirteiden pohjalta analysoimaan julkisen sektorin tietotekniikkapalvelujen ulkoistamista. Analysoinnin kohteena ovat tietotekniikkapalvelujen ulkoistamisen keskeisimmät syyt, sisäinen ulkoistaminen sekä tietotekniikkapalvelujen ulkoistamissopimukset.
Tutkimuksen tarkoitus on selvittää sellaiset julkisen sektorin erityispiirteet, joilla on merkitystä tietotekniikkapalvelujen ulkoistamiselle, löytää ja analysoida keskeisimmät syyt tietotekniikkapalvelujen ulkoistamiselle sekä analysoida tietotekniikkapalvelujen ulkoistamissopimusten luonnetta. Perimmäinen tarkoitus on etsiä teoreettista ratkaisuvaihtoehtoa julkisen sektorin tietotekniikkapalvelujen ulkoistamiselle.
Tutkimusote on teoreettis-käsitteellinen ja sisältää myös jonkin verran vertailua ja kuvailua. Teoreettinen viitekehys koostuu lähinnä Oliver E. Williamsonin ja Herbert A. Simonin ajatuksista. Muutoin aineistona on käytetty valtiovarainministeriön julkaisuja, artikkeleita, JUHTA:n tutkimusta, säädöksiä sekä internet lähteitä.
Tutkimuksessa tulee ilmi, että julkisen sektorin tietojärjestelmien erityispiirteet, tietohallinnon kehittämisestä annetut ohjeet, hankintalainsäädäntö sekä tietoturvallisuus ovat tietotekniikkapalvelujen ulkoistamiseen keskeisesti vaikuttavia tekijöitä julkisella sektorilla. Keskeisimmät syyt tietotekniikkapalvelujen ulkoistamiselle puolestaan ovat henkilöstöresurssien vähyys, ydintoimintoihin keskittyminen sekä kustannustehokkuus. Sisäinen ulkoistaminen koetaan perustelluksi, kun pyritään keskittämiseen tai tarvitaan joustavuutta ja monipuolisuutta palvelutoimittajalta. Tietotekniikkapalvelujen ulkoistamissopimukset mielletään pitkäaikaiseksi yhteistyöksi, jossa sitoutuminen ja kumppanuus koetaan tärkeänä.
Tutkimuksessa todetaan, että tietotekniikkapalvelujen ulkoistamiseen ja sopimuksiin vaikuttavat resurssien spesifiyden aste, ulkoistettaville palveluille olevat markkinat, informaation epäsymmetrisyys, muutosvastarinta sekä skaalatuotantoedut. Ratkaisuksi tietotekniikkapalvelujen ulkoistamisongelmaan julkisella sektorilla ehdotetaan asetelmaa tukitoiminnot markkinahankinta lyhytaikaiset sopimukset ja kriittisemmät toiminnot hankinta sisäiseltä organisaatiolta pitkäaikaiset sopimukset.
Asiasanat: rajallinen rationaalisuus, tietotekniikkapalvelut, tietoturvallisuus, transaktiokustannusteoria, ulkoistaminen
Tutkimuksen tarkoitus on selvittää sellaiset julkisen sektorin erityispiirteet, joilla on merkitystä tietotekniikkapalvelujen ulkoistamiselle, löytää ja analysoida keskeisimmät syyt tietotekniikkapalvelujen ulkoistamiselle sekä analysoida tietotekniikkapalvelujen ulkoistamissopimusten luonnetta. Perimmäinen tarkoitus on etsiä teoreettista ratkaisuvaihtoehtoa julkisen sektorin tietotekniikkapalvelujen ulkoistamiselle.
Tutkimusote on teoreettis-käsitteellinen ja sisältää myös jonkin verran vertailua ja kuvailua. Teoreettinen viitekehys koostuu lähinnä Oliver E. Williamsonin ja Herbert A. Simonin ajatuksista. Muutoin aineistona on käytetty valtiovarainministeriön julkaisuja, artikkeleita, JUHTA:n tutkimusta, säädöksiä sekä internet lähteitä.
Tutkimuksessa tulee ilmi, että julkisen sektorin tietojärjestelmien erityispiirteet, tietohallinnon kehittämisestä annetut ohjeet, hankintalainsäädäntö sekä tietoturvallisuus ovat tietotekniikkapalvelujen ulkoistamiseen keskeisesti vaikuttavia tekijöitä julkisella sektorilla. Keskeisimmät syyt tietotekniikkapalvelujen ulkoistamiselle puolestaan ovat henkilöstöresurssien vähyys, ydintoimintoihin keskittyminen sekä kustannustehokkuus. Sisäinen ulkoistaminen koetaan perustelluksi, kun pyritään keskittämiseen tai tarvitaan joustavuutta ja monipuolisuutta palvelutoimittajalta. Tietotekniikkapalvelujen ulkoistamissopimukset mielletään pitkäaikaiseksi yhteistyöksi, jossa sitoutuminen ja kumppanuus koetaan tärkeänä.
Tutkimuksessa todetaan, että tietotekniikkapalvelujen ulkoistamiseen ja sopimuksiin vaikuttavat resurssien spesifiyden aste, ulkoistettaville palveluille olevat markkinat, informaation epäsymmetrisyys, muutosvastarinta sekä skaalatuotantoedut. Ratkaisuksi tietotekniikkapalvelujen ulkoistamisongelmaan julkisella sektorilla ehdotetaan asetelmaa tukitoiminnot markkinahankinta lyhytaikaiset sopimukset ja kriittisemmät toiminnot hankinta sisäiseltä organisaatiolta pitkäaikaiset sopimukset.
Asiasanat: rajallinen rationaalisuus, tietotekniikkapalvelut, tietoturvallisuus, transaktiokustannusteoria, ulkoistaminen