Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lahjakas opiskelija ammatillisessa oppilaitoksessa ammatinopettajien määrittelemänä

EL DAOUK, EIJA (2003)

 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.



EL DAOUK, EIJA
2003

Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2003-01-21
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Lahjakkuutta käsitteenä on tutkittu paljon peruskoulussa ja lapsilla. Ammatillisessa koulutuksessa sitä ei ole juurikaan selvitetty. Tässä tutkimuksessa ammatinopettajilta kysyttiin heidän näkemystään ilmiöstä lahjakas opiskelija ammatillisessa oppilaitoksessa.

Tutkimus koottiin kyselynä, jossa opettajia pyydettiin ensin määrittelemään omin sanoin millainen on lahjakas opiskelija. Opettajat kertoivat myös näkemyksestään erosiko lahjakas opiskelija heidän mielestään tietyiltä ominaisuuksiltaan tai taidoiltaan

(luovuus, motivaatio, kädentaidot, ongelmaratkaisutaidot ja vuorovaikutustaidot) muista opiskelijoista. Ammatinopettajat kuvailivat kuinka he huomioivat omassa opetuksessaan lahjakkaan opiskelijan sekä miten heidän mielestään tulisi kehittää lahjakkaiden opiskelijoiden

opetusta ammatillisessa oppilaitoksessa. Kyselyyn vastasi viisikymmentä seitsemän ammatinopettajaa eri aloilta. Opettajien vastaukset luokiteltiin niiden sisällön mukaan ja ne käsiteltiin myös taulukko-ohjelmalla.

Teoriataustassa käsitellään lahjakkuuden määritelmää, aiempia tutkimuksia lahjakkaista ja heidän opetuksestaan sekä ammatillista koulutusta. Tuloksissa näkyy, että ammatinopettajat kuvailivat lahjakkaan opiskelijan. Heidän mielestään lahjakas opiskelija erosi tietyiltä ominaisuuksiltaan

ja taidoiltaan muista opiskelijoista. Osa opettajista eriytti opetuksessaan lahjakkaiden opiskelijoiden opetusta ja osa antoi lisätehtäviä. Ne opettajat jotka jo käyttivät opetuksessaan eriyttämistä, halusivat myös kehittää opetusta edelleen eriyttämällä.

He olivat alle kymmenen vuotta ammatinopettajina toimineita opettajia. Lisätehtäviä antavat opettajat halusivat kehittää lahjakkaiden opetusta perustamalla heille erilliset tasoryhmät. Tämän tutkimuksen pohjalta päästään keskustelemaan käsitteestä lahjakkuus ammatillisessa

oppilaitoksessa sekä heidän huomioimisestaan opetuksessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [34633]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste