Lahjakas opiskelija ammatillisessa oppilaitoksessa ammatinopettajien määrittelemänä
EL DAOUK, EIJA (2003)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
EL DAOUK, EIJA
2003
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2003-01-21Tiivistelmä
Lahjakkuutta käsitteenä on tutkittu paljon peruskoulussa ja lapsilla. Ammatillisessa koulutuksessa sitä ei ole juurikaan selvitetty. Tässä tutkimuksessa ammatinopettajilta kysyttiin heidän näkemystään ilmiöstä lahjakas opiskelija ammatillisessa oppilaitoksessa.
Tutkimus koottiin kyselynä, jossa opettajia pyydettiin ensin määrittelemään omin sanoin millainen on lahjakas opiskelija. Opettajat kertoivat myös näkemyksestään erosiko lahjakas opiskelija heidän mielestään tietyiltä ominaisuuksiltaan tai taidoiltaan
(luovuus, motivaatio, kädentaidot, ongelmaratkaisutaidot ja vuorovaikutustaidot) muista opiskelijoista. Ammatinopettajat kuvailivat kuinka he huomioivat omassa opetuksessaan lahjakkaan opiskelijan sekä miten heidän mielestään tulisi kehittää lahjakkaiden opiskelijoiden
opetusta ammatillisessa oppilaitoksessa. Kyselyyn vastasi viisikymmentä seitsemän ammatinopettajaa eri aloilta. Opettajien vastaukset luokiteltiin niiden sisällön mukaan ja ne käsiteltiin myös taulukko-ohjelmalla.
Teoriataustassa käsitellään lahjakkuuden määritelmää, aiempia tutkimuksia lahjakkaista ja heidän opetuksestaan sekä ammatillista koulutusta. Tuloksissa näkyy, että ammatinopettajat kuvailivat lahjakkaan opiskelijan. Heidän mielestään lahjakas opiskelija erosi tietyiltä ominaisuuksiltaan
ja taidoiltaan muista opiskelijoista. Osa opettajista eriytti opetuksessaan lahjakkaiden opiskelijoiden opetusta ja osa antoi lisätehtäviä. Ne opettajat jotka jo käyttivät opetuksessaan eriyttämistä, halusivat myös kehittää opetusta edelleen eriyttämällä.
He olivat alle kymmenen vuotta ammatinopettajina toimineita opettajia. Lisätehtäviä antavat opettajat halusivat kehittää lahjakkaiden opetusta perustamalla heille erilliset tasoryhmät. Tämän tutkimuksen pohjalta päästään keskustelemaan käsitteestä lahjakkuus ammatillisessa
oppilaitoksessa sekä heidän huomioimisestaan opetuksessa.
Tutkimus koottiin kyselynä, jossa opettajia pyydettiin ensin määrittelemään omin sanoin millainen on lahjakas opiskelija. Opettajat kertoivat myös näkemyksestään erosiko lahjakas opiskelija heidän mielestään tietyiltä ominaisuuksiltaan tai taidoiltaan
(luovuus, motivaatio, kädentaidot, ongelmaratkaisutaidot ja vuorovaikutustaidot) muista opiskelijoista. Ammatinopettajat kuvailivat kuinka he huomioivat omassa opetuksessaan lahjakkaan opiskelijan sekä miten heidän mielestään tulisi kehittää lahjakkaiden opiskelijoiden
opetusta ammatillisessa oppilaitoksessa. Kyselyyn vastasi viisikymmentä seitsemän ammatinopettajaa eri aloilta. Opettajien vastaukset luokiteltiin niiden sisällön mukaan ja ne käsiteltiin myös taulukko-ohjelmalla.
Teoriataustassa käsitellään lahjakkuuden määritelmää, aiempia tutkimuksia lahjakkaista ja heidän opetuksestaan sekä ammatillista koulutusta. Tuloksissa näkyy, että ammatinopettajat kuvailivat lahjakkaan opiskelijan. Heidän mielestään lahjakas opiskelija erosi tietyiltä ominaisuuksiltaan
ja taidoiltaan muista opiskelijoista. Osa opettajista eriytti opetuksessaan lahjakkaiden opiskelijoiden opetusta ja osa antoi lisätehtäviä. Ne opettajat jotka jo käyttivät opetuksessaan eriyttämistä, halusivat myös kehittää opetusta edelleen eriyttämällä.
He olivat alle kymmenen vuotta ammatinopettajina toimineita opettajia. Lisätehtäviä antavat opettajat halusivat kehittää lahjakkaiden opetusta perustamalla heille erilliset tasoryhmät. Tämän tutkimuksen pohjalta päästään keskustelemaan käsitteestä lahjakkuus ammatillisessa
oppilaitoksessa sekä heidän huomioimisestaan opetuksessa.