Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dramaattinen Häräntappoase. Anna-Leena Härkösen romaanin sekä Nina Erjomaan ja Leena Kempin dramatisointien vertailua.

KUMARA, TANJA-TUPUNA (2002)

 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.



KUMARA, TANJA-TUPUNA
2002

Suomen kirjallisuus - Finnish Literature
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
Hyväksymispäivämäärä
2002-12-30
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa vertaillaan Anna-Leena Härkösen vuonna 1984 ilmestynyttä Häräntappoase-

romaania ja kahta siitä tehtyä dramatisointia. Leena Kemppi dramatisoi Häräntappoaseensa myös

vuonna 1984. Nina Erjomaa ryhtyi samaan työhön myöhemmin, ja hänen dramatisointinsa valmistui

1993.

Härkösen suosittua romaania luetaan paljon kouluissa. Myös dramatisoinnit ovat olleet nuorten

suosiossa, sillä useat nuorisoryhmät ovat valmistaneet niiden pohjalta teatteriesityksiä. Suuri osa näistä

sovituksista on tehty Erjomaan dramatisoinnin pohjalta.

Tutkielmassa vertaillaan Häräntappoaseen eri versioiden kerrontaa ja sen rakentumista. Narratologiaa

sekä Konstantin Stanislavskin ja Bertolt Brechtin teatteriteorioita yhdistämällä etsitään versioista

sellaisia eroja, jotka selvittäisivät paitsi Häräntappoaseen vuodesta toiseen jatkuvan suosion myös

Erjomaan dramatisoinnin ylivallan viime vuosina. Pohdintaan nousevat niin tapahtumien ja

henkilöiden erot kuin ajankuvauksen ja kielen muutokset eri versioiden välillä. Lisäksi tarkastellaan

romaani- ja dramatisointimuodon eroavaisuuksia yleisesti.

Härkösen romaani rakentuu kahden vahvan tarinan varaan. Allu-nuorukaisen kehityskertomus

nivoutuu yhteen Allun ja Kertun rakkaustarinan kanssa. Kempin ja Erjomaan dramatisoinnit

painottuvat tarinakaksikon eri puoliin: Kemppi versio keskittyy Allun kehittymiseen ja Erjomaan

versio Allun ja Kertun rakkauteen. Erilaisten painotusten vuoksi dramatisointien sävy on erilainen. Kempillä korostuvat fyysiset tunteet ja seksuaalisuus, joiden kautta kritisoidaan seksististä

maailmankuvaa. Erjomaalla keskiössä ovat psykologiset tunteet ja niiden piilottaminen.

Kempin dramatisoinnin tarina poikkeaa sekä Erjomaan version tarinasta että Härkösen romaanin

tarinasta. Erjomaan tarina sitä vastoin kulkee romaanin tarinan rinnalla. Erjomaan versiossa

omintakeista on tarinan sijasta kerronta. Omaperäiset rakenteelliset ratkaisut ja nopea tempo

tasapainottavat Erjomaan dramatisoinnin tunteellisuutta ja analyyttisyyttä.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [37078]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste