Hämeenlinnan integraatiomalli 2000 toimivuus käytännössä. Luokkaintegraation hyödyt ja haitat.
PARTANEN, PAULA (2002)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
PARTANEN, PAULA
2002
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2002Sisällysluettelo
SISÄLLYS TIIVISTELMÄ 1 ABSTRACT 2 1. JOHDANTO 3 2. TEOREETTINEN VIITEKEHYS 4 2.1. Tutkittava ilmiö ja tutkimusote 4 2.2. Todellisuus 5 2.3. Mahdollisuus kohti yhteistä koulua kaikille 6 2.4. Käsitteistöä 7 2.5. Tiede ja tutkimus 10 2.6. Aikaisempia tutkimuksia 14 2.7. Kirjallisuuskatsaus 16 2.8. Yhteinen koulu kaikille utopiaa vai realismia? 17 2.9. Ihanne 21 3. TUTKIMUSONGELMAT 23 3.1. Tutkimuksen taustaa 23 3.2. Tutkimusongelmat 24 3.3. Tutkimusasetelman täsmentäminen 26 3.4. Tutkimusmenetelmä 27 3.5. Tutkimuksen suorittaminen ja kohdejoukko 28 4. TUTKIMUKSEN TULOKSET 29 4.1. Aineiston analysointi 29 4.2. Tutkimuksen luotettavuus 32 4.3. Tulokset 33 4.3.1. Ensimmäinen tutkimusongelma: Miten opettajat kuvaavat luokkaintegraatiota ilmiönä 33 4.3.2. Toinen tutkimusongelma: Luokkaintegraation hyödyt 34 4.3.3. Kolmas tutkimusongelma: Luokkaintegraation haitat 44 4.3.4. Tiivistelmä luokkaintegraatiosta ilmiönä 48 5. JOHTOPÄÄTÖKSET 48 5.1. Luokkaintegraatio toimii 48 5.2. Tulevaisuus ja luokkaintegraation kehittäminen 51 5.3. Henkilökohtainen reflektio tutkimusprosessista 54 5.4. Tutkimustuloksen hyväksikäyttö 54 LÄHDELUETTELO 56 LIITTEET
Tiivistelmä
Integraatio jo pelkkänä sanana herättää ihmisissä joko ihastusta tai vihastusta.
Integraatio tarkoittaa, että jokaisella yksilöllä on samanlaiset ja tasa-arvoiset mahdollisuudet olla, elää ja työskennellä omassa yhteisössään ja yhteiskunnassa.
Koulussa ja koulutuksessa integraatio tarkoittaa kaikille lapsille samanlaista mahdollisuutta käydä omaa lähikouluaan yhdessä ikäistensä kavereiden kanssa.
Integraatio voidaan toteuttaa joko hyvin tai huonosti, mikä vaikuttaa suoraan siihen herättääkö integraatio ihastusta vai vihastusta.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on luoda uudenlaista, hyvin toteutettua integraatiota
luokkaintegraatiota missä erityisopetus ja yleisopetus yhdistyvät.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää luokkaintegraation toimivuus käytännössä ja tuoda esille sen hyödyt ja haitat oppilaille, luokille, opettajille, kouluille, koulutoimelle ja valtakunnallisesti.
Tutkimus pohjautuu luomaani Hämeenlinnan integraatiomalli 2000 kokeiluun
Hämeenlinnassa vuosina 2000-2002. Tutkimus on kvalitatiivinen ja tutkimusote on fenomenologishermeneuttinen.
Tutkimus suoritettiin Ojoisten ja Mäyräntien kouluissa haastattelemalla luokkaintegraatiota toteuttanut ja luokkaintegraatiossa välillisesti mukana ollut henkilöstö sekä vanhemmille / oppilaille suunnatulla kyselylomakkeella.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että luokkaintegraatiosta hyötyvät kaikki oppilaat yhtä hyvin kuin luokat, opettajat ja koulut. Hyödyt ovat nähtävissä myös hallinnollisella tasolla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat kiistatta, että luokkaintegraation hyödyt ovat paljon suuremmat ja moninaisemmat kuin sen haitat ja ne molemmat vaikuttavat kaikilla tasoilla yksilöllisellä, opetuksellisella ja hallinnollisella.
Luokkaintegraatio on yksi varteenotettava vaihtoehto integraation toteuttamiseksi.
Luokkaintegraatiossa toteutuu sosiaalinen integraatio, mikä myöhemmin johtaa yhteiskunnalliseen integraatioon joka tulisi olla yhteinen tavoitteemme - missä kaikki sen jäsenet ovat tasa-arvoisina vaikuttamassa omassa yhteisössään ja yhteiskunnassa.
ABSTRACT
Integration - even as a word provokes agreement or disagreement in people.
Integration means that each individual has the same, equal possibility to be
to alive and to work in his/her own immediate environment and community.
In education integration means the possibility for a child to go to his/her local school together with the same aged children and his/her friends despite of his/her divergent.
Putting integration into effect can be made in positive or negative way which usual returns whether it is accepted or rejected.
The aim of this study is to create a new kind of integration, class integration, in which the special education combines liberal education.
The aim of this research is to point out the advantages and disadvantages of class integration for pupils, classes, teachers, schools and administration.
This research is based on the model of Hämeenlinna integration 2000 which I created three years ago and now I have tested for the past two years.
This is a qualitative research and method is phenomenology-hermeneutics.
The study was carried out in the schools of Ojoinen and Mäyräntie by interviewing the teachers, school assistants, school head masters and by questionnaires to the parents and pupils.
The findings indicate that class integration is useful for all pupils as well as for the classes, teachers and schools. Advantages can be seen at the administrative level too.
The outcomes of this research point out indisputably that the advantages of class integration are much larger and more multiple than the disadvantages and as a consequence which affect in all levels the individual, class and administration.
Class integration is one notable alternative to put integration into effect advantages which lead to real social integration in the community where all the members of the community are equal individuals, and equally influence on their own community and society.
Integraatio tarkoittaa, että jokaisella yksilöllä on samanlaiset ja tasa-arvoiset mahdollisuudet olla, elää ja työskennellä omassa yhteisössään ja yhteiskunnassa.
Koulussa ja koulutuksessa integraatio tarkoittaa kaikille lapsille samanlaista mahdollisuutta käydä omaa lähikouluaan yhdessä ikäistensä kavereiden kanssa.
Integraatio voidaan toteuttaa joko hyvin tai huonosti, mikä vaikuttaa suoraan siihen herättääkö integraatio ihastusta vai vihastusta.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on luoda uudenlaista, hyvin toteutettua integraatiota
luokkaintegraatiota missä erityisopetus ja yleisopetus yhdistyvät.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää luokkaintegraation toimivuus käytännössä ja tuoda esille sen hyödyt ja haitat oppilaille, luokille, opettajille, kouluille, koulutoimelle ja valtakunnallisesti.
Tutkimus pohjautuu luomaani Hämeenlinnan integraatiomalli 2000 kokeiluun
Hämeenlinnassa vuosina 2000-2002. Tutkimus on kvalitatiivinen ja tutkimusote on fenomenologishermeneuttinen.
Tutkimus suoritettiin Ojoisten ja Mäyräntien kouluissa haastattelemalla luokkaintegraatiota toteuttanut ja luokkaintegraatiossa välillisesti mukana ollut henkilöstö sekä vanhemmille / oppilaille suunnatulla kyselylomakkeella.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että luokkaintegraatiosta hyötyvät kaikki oppilaat yhtä hyvin kuin luokat, opettajat ja koulut. Hyödyt ovat nähtävissä myös hallinnollisella tasolla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat kiistatta, että luokkaintegraation hyödyt ovat paljon suuremmat ja moninaisemmat kuin sen haitat ja ne molemmat vaikuttavat kaikilla tasoilla yksilöllisellä, opetuksellisella ja hallinnollisella.
Luokkaintegraatio on yksi varteenotettava vaihtoehto integraation toteuttamiseksi.
Luokkaintegraatiossa toteutuu sosiaalinen integraatio, mikä myöhemmin johtaa yhteiskunnalliseen integraatioon joka tulisi olla yhteinen tavoitteemme - missä kaikki sen jäsenet ovat tasa-arvoisina vaikuttamassa omassa yhteisössään ja yhteiskunnassa.
ABSTRACT
Integration - even as a word provokes agreement or disagreement in people.
Integration means that each individual has the same, equal possibility to be
to alive and to work in his/her own immediate environment and community.
In education integration means the possibility for a child to go to his/her local school together with the same aged children and his/her friends despite of his/her divergent.
Putting integration into effect can be made in positive or negative way which usual returns whether it is accepted or rejected.
The aim of this study is to create a new kind of integration, class integration, in which the special education combines liberal education.
The aim of this research is to point out the advantages and disadvantages of class integration for pupils, classes, teachers, schools and administration.
This research is based on the model of Hämeenlinna integration 2000 which I created three years ago and now I have tested for the past two years.
This is a qualitative research and method is phenomenology-hermeneutics.
The study was carried out in the schools of Ojoinen and Mäyräntie by interviewing the teachers, school assistants, school head masters and by questionnaires to the parents and pupils.
The findings indicate that class integration is useful for all pupils as well as for the classes, teachers and schools. Advantages can be seen at the administrative level too.
The outcomes of this research point out indisputably that the advantages of class integration are much larger and more multiple than the disadvantages and as a consequence which affect in all levels the individual, class and administration.
Class integration is one notable alternative to put integration into effect advantages which lead to real social integration in the community where all the members of the community are equal individuals, and equally influence on their own community and society.