Ohjaava koulutus ovien avaajana
VIHLMAN, HELI (2002)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
VIHLMAN, HELI
2002
Aikuiskasvatus - Adult Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2002-12-13Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ohjaavan koulutuksen vaikuttavuutta. Tutkimuksen kohteena oli koulutus- ja konsultointiyritys Cimson Oy:n kurssit. Ohjaavan koulutuksen evaluointikriteerinä on perinteisesti ollut työllistyminen eli kuinka moni työllistyy kurssin jälkeen. Tässä tutkimuksessa etsin toisenlaista vaikuttavuutta eli kysyin kursseille osallistuneiden kokemusta vaikuttavuudesta. Tutkimusongelmat olivat: millainen vaikutus työelämään ohjaavalla kurssilla on ollut yksilön oman kokemuksen mukaan, vastaavatko kurssit niille asetettuja tavoitteita ja miten kursseja tulisi kehittää. Viitekehyksenä oli koulutuksen vaikuttavuus sekä elämänhallinta, joka toimii ilmiön kontekstina. Ohjaavan koulutuksen tavoitteet ovat elämänhallinnallisia eli kurssien avulla pyritään yksilön sekä sisäisen että ulkoisen elämänhallinnan lisäämiseen.
Tutkimus on pääosin laadullinen, vaikkakin esikartoitukseen käytettiin myös kvantitatiivisia menetelmiä. Kyselylomakkeilla (n=45) kerättiin tietoa Cimson Oy:n kurssin käyneiltä henkilöiltä. Näiden perusteella valittiin haastatteluun kaikkiaan kuusi kurssin käynyttä henkilöä, sekä laadittiin haastatteluteemat. Kurssilaisten lisäksi haastateltiin kaikki Cimsonn neljä vastuukouluttajaa sekä yksi työvoimahallinnon edustaja. Kvantitatiivinen aineisto analysoitiin SPSS:llä ja kyselylomakkeiden avoimiin kysymyksiin sekä haastatteluihin käytettiin sisällön analyysiä.
Tuloksena saatiin vaikuttavuuden neljä luokkaa, joita olivat muutos, mahdollisuuksien avautuminen, tuki ja oppiminen. Vaikuttavuutta oli se, että kursilaiset kokivat muutosta itsessään ja asenteissaan. He kokivat itsetunnon ja rohkeuden lisääntymistä sekä mielialan kohoamista. Yleisesti koettiin että ”suljettuna olleet ovet avautuivat”. Tällä tarkoitettiin uusien mahdollisuuksien löytymistä ja rohkeuden lisääntyessä niihin tarttumista. Sosiaalisella tuella oli merkittävä vaikutus taphtuneisiin muutoksiin. Oppimisessa tärkeintä oli merkitysten muuttuminen eli uudet asenteet, jotka suuntaavat toiminnan uudelleen. Sisäisen elämänhallinnan tavoitteet toteutuivat. Eniten kurssista kokivat saaneensa ne, jotka olivat asettaneet omia tavoitteita. Ulkoista elämänhallintaa kuten työllistyminen, ei tässä tutkimuksessa kartoitettu.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kurssien tärkein anti on ”ovien avautuminen” eli uusien mahdollisuuksien löytyminen elämään itsetunnon ja rohkeuden lisääntymisen, tiedon saannin ja rohkaisun kautta. Muutokset ovat kuitenkin hitaita ja tapahtuvat usein jonkun polun kautta. Evaluoinnista puuttuvat mittarit ja oikeat kriteerit tämän muutoksen toteamiselle, jolloin vaikuttavuuden toteaminen on hankalaa.
Avainsanat: Ohjaava koulutus, elämänhallinta, koulutuksen vaikuttavuus, evaluaatio
Tutkimus on pääosin laadullinen, vaikkakin esikartoitukseen käytettiin myös kvantitatiivisia menetelmiä. Kyselylomakkeilla (n=45) kerättiin tietoa Cimson Oy:n kurssin käyneiltä henkilöiltä. Näiden perusteella valittiin haastatteluun kaikkiaan kuusi kurssin käynyttä henkilöä, sekä laadittiin haastatteluteemat. Kurssilaisten lisäksi haastateltiin kaikki Cimsonn neljä vastuukouluttajaa sekä yksi työvoimahallinnon edustaja. Kvantitatiivinen aineisto analysoitiin SPSS:llä ja kyselylomakkeiden avoimiin kysymyksiin sekä haastatteluihin käytettiin sisällön analyysiä.
Tuloksena saatiin vaikuttavuuden neljä luokkaa, joita olivat muutos, mahdollisuuksien avautuminen, tuki ja oppiminen. Vaikuttavuutta oli se, että kursilaiset kokivat muutosta itsessään ja asenteissaan. He kokivat itsetunnon ja rohkeuden lisääntymistä sekä mielialan kohoamista. Yleisesti koettiin että ”suljettuna olleet ovet avautuivat”. Tällä tarkoitettiin uusien mahdollisuuksien löytymistä ja rohkeuden lisääntyessä niihin tarttumista. Sosiaalisella tuella oli merkittävä vaikutus taphtuneisiin muutoksiin. Oppimisessa tärkeintä oli merkitysten muuttuminen eli uudet asenteet, jotka suuntaavat toiminnan uudelleen. Sisäisen elämänhallinnan tavoitteet toteutuivat. Eniten kurssista kokivat saaneensa ne, jotka olivat asettaneet omia tavoitteita. Ulkoista elämänhallintaa kuten työllistyminen, ei tässä tutkimuksessa kartoitettu.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kurssien tärkein anti on ”ovien avautuminen” eli uusien mahdollisuuksien löytyminen elämään itsetunnon ja rohkeuden lisääntymisen, tiedon saannin ja rohkaisun kautta. Muutokset ovat kuitenkin hitaita ja tapahtuvat usein jonkun polun kautta. Evaluoinnista puuttuvat mittarit ja oikeat kriteerit tämän muutoksen toteamiselle, jolloin vaikuttavuuden toteaminen on hankalaa.
Avainsanat: Ohjaava koulutus, elämänhallinta, koulutuksen vaikuttavuus, evaluaatio