Osaamisesta Rohkeutta.
RÄISÄNEN, SUSANNA (2002)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
RÄISÄNEN, SUSANNA
2002
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2002-12-13Tiivistelmä
Tutkielmassa käsitellään OP-asiakasosaaja-tutkinnon vaikuttavuutta käytännön pankkityöhön. Teoriaosassa luodaan pohja empiirisen tutkimuksen ymmärtämiselle ja käsitellään siihen liittyviä erilaisia näkökulmia. Empiirinen osa koostuu yhdestä OP-asiakasosaajatutkinnon suorittaneiden ryhmästä sekä kuudesta heidän esimiehestään. Tutkielman tavoitteena on selvittää koulutuksen vaikuttavuutta suhteessa käytännön työhön, siihen liittyviä mahdollisia koulutuksesta johtuvia parannuksia jokapäiväisessä työssä. Lisäksi selvitetään mitkä tekijät vaikuttavat yksilöiden haluun suorittaa työhön liittyviä tutkintoja, miten halukkuutta voidaan tukea työyhteisön puolelta ja miten yhden tutkinnon suorittaminen vaikuttaa opiskelumotivaatioon. Tarkoituksena on myös selvittää tutkinnon suorittajien omaa näkemystä itsestään oppijana. Lisäksi tutkinnon suorittajien omaa näkemystä koulutuksen vaikuttavuudesta verrataan heidän esimiestensä näkemykseen.
Tutkielman empiirinen osa on toteutettu yhteistyössä Osuuspankkikeskuksen kanssa. Kohderyhmänä tutkielmassa oli yksi OP-Akatemian tutkintoihin kuuluvan OP-asiakasosaaja-tutkinnon suorittajien ryhmä, joille kyselyt lähetettiin. Kyselyt toteutettiin avoimina kysymyksinä viivästetyllä seurannalla siten, että ensimmäinen kysely lähetettiin heti tutkinnon suorittamisen jälkeen ja toinen kysely pari kuukautta myöhemmin. Kyselyiden vastausprosentit olivat todella hyviä, ollen lähes 90% ja 72%. Kyselyiden jälkeen suoritettiin lisäksi kuuden tutkinnon suorittaneen esimiehen puhelinhaastattelu.
Tutkielman tuloksissa korostuivat tutkinnon suorittaneiden todella pitkä työkokemus sekä suhteellisen vähäinen pohjakoulutus, joista seurasi pelko omaa oppimiskykyä kohtaan. Koulutuksesta saatiin valmiuksia oman työn kehittämiseen etenkin rohkeuden ja itsevarmuuden kasvamisen kautta. Koulutus koettiin erittäin hyvänä yleiskoulutuksena, jonka avulla kokonaiskuva pankkitoiminnasta selkiytyi ja asiakassuuntautunut ajattelutapa täsmentyi. Koulutus ei kuitenkaan mahdollistanut uusien työ- ja toimintatapojen käyttöönottoa. Myös esimiesten mukaan tutkinnon suorittaminen tulee näkyviin erilaisena aktiivisuutena ja motivoitumisena työn tekemiseen. Heidän mukaansa tutkinnon suorittaneet ovat parantuneen itseluottamuksen avulla valmiimpia hoitamaan asiakassuhteitaan.
Koulutuksessa opittua on pyritty hyödyntämään pankkien toiminnassa, mutta paljon tietoa on vielä myös käyttämättä. Esimiesten tulisi omalla positiivisella asenteellaan uusien asioiden oppimista ja käyttämistä kohtaan kannustaa opitun tiedon käyttöön. Yleisestikin tulisi pyrkiä luomaan myönteinen ilmapiiri oppimista kohtaan, sillä jatkuvan itsensä kehittämisen tarpeen näkeminen ja tiedostaminen on hyvä lähtökohta opiskeluun.
Avainsanat: laatu, elinikäinen oppiminen, koulutuksen vaikuttavuus
Tutkielman empiirinen osa on toteutettu yhteistyössä Osuuspankkikeskuksen kanssa. Kohderyhmänä tutkielmassa oli yksi OP-Akatemian tutkintoihin kuuluvan OP-asiakasosaaja-tutkinnon suorittajien ryhmä, joille kyselyt lähetettiin. Kyselyt toteutettiin avoimina kysymyksinä viivästetyllä seurannalla siten, että ensimmäinen kysely lähetettiin heti tutkinnon suorittamisen jälkeen ja toinen kysely pari kuukautta myöhemmin. Kyselyiden vastausprosentit olivat todella hyviä, ollen lähes 90% ja 72%. Kyselyiden jälkeen suoritettiin lisäksi kuuden tutkinnon suorittaneen esimiehen puhelinhaastattelu.
Tutkielman tuloksissa korostuivat tutkinnon suorittaneiden todella pitkä työkokemus sekä suhteellisen vähäinen pohjakoulutus, joista seurasi pelko omaa oppimiskykyä kohtaan. Koulutuksesta saatiin valmiuksia oman työn kehittämiseen etenkin rohkeuden ja itsevarmuuden kasvamisen kautta. Koulutus koettiin erittäin hyvänä yleiskoulutuksena, jonka avulla kokonaiskuva pankkitoiminnasta selkiytyi ja asiakassuuntautunut ajattelutapa täsmentyi. Koulutus ei kuitenkaan mahdollistanut uusien työ- ja toimintatapojen käyttöönottoa. Myös esimiesten mukaan tutkinnon suorittaminen tulee näkyviin erilaisena aktiivisuutena ja motivoitumisena työn tekemiseen. Heidän mukaansa tutkinnon suorittaneet ovat parantuneen itseluottamuksen avulla valmiimpia hoitamaan asiakassuhteitaan.
Koulutuksessa opittua on pyritty hyödyntämään pankkien toiminnassa, mutta paljon tietoa on vielä myös käyttämättä. Esimiesten tulisi omalla positiivisella asenteellaan uusien asioiden oppimista ja käyttämistä kohtaan kannustaa opitun tiedon käyttöön. Yleisestikin tulisi pyrkiä luomaan myönteinen ilmapiiri oppimista kohtaan, sillä jatkuvan itsensä kehittämisen tarpeen näkeminen ja tiedostaminen on hyvä lähtökohta opiskeluun.
Avainsanat: laatu, elinikäinen oppiminen, koulutuksen vaikuttavuus