Vuorovaikutus tieto- ja viestintäteknisessä opiskeluympäristössä.
LINDBERG, MAARIT (2002)
LINDBERG, MAARIT
2002
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2002-12-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-11334
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-11334
Sisällysluettelo
1 JOHDANTO 6 2 TUTKIMUKSEN LÄHTÖKOHDAT 8 2.1 Yksilö, tekniikka ja yhteiskunta -opintokokonaisuus 8 2.2 Tutkimustehtävä 9 3 TUTKIMUKSEN KESKEISET KÄSITTEET 11 4 TUTKIMUKSEN TEOREETTINEN OSUUS 17 4.1 Vuorovaikutus tieto- ja viestintäteknisessä opiskeluympäristössä 17 4.1.1 Opiskelijan ja materiaalin välinen vuorovaikutus 18 4.1.2 Opiskelijan ja opettajan välinen vuorovaikutus 20 4.1.3 Opiskelijaryhmän välinen vuorovaikutus 22 4.2 Vuorovaikutuksen muotoja tieto- ja viestintäteknisessä opiskeluympäristössä 25 4.3 Vuorovaikutteinen viestintä 28 4.3.1 Keskustelu vuorovaikutuskanavana 30 4.3.2 Keskustelun toteuttamisen tapoja 32 4.3.3 Dialogi vuorovaikutteista viestintää? 35 4.4 Vuorovaikutus ja oppiminen 39 4.4.1 Tutkiva oppiminen 41 4.4.2 Tutkivan oppimisen periaatteita 42 4.5 Yhteenveto tutkimuksen teoreettisesta osuudesta 43 5 TUTKIMUKSEN EMPIIRISEN OSUUDEN TOTEUTTAMINEN 47 5.1 Tutkimuksen kulku 47 5.2 Tutkimukseen osallistujat 48 5.3 Aineistonkeruumenetelmät ja aineiston analysointi 49 6 TUTKIMUKSEN EMPIIRISEN OSUUDEN TULOSTEN ESITTELY 53 6.1 Verkkokeskustelu 53 6.1.1 Keskustelun määrä 55 6.1.2 Keskustelun aloitus ja lopetus 61 6.1.3 Kysymys ja vastaus 64 6.1.4 Dialogista monologiin 67 6.2 Kyselylomake 77 6.2.1 Keskustelun ominaisuudet 77 6.2.2 Verkkokeskustelun roolit 82 6.2.3 Aika ja paikka 83 6.2.4 Oman toiminnan analysointi keskustelussa 84 6.2.5 Keskustelua vai tiedon välitystä verkossa? 85 6.2.6 Verkossa vs. kasvokkain käyty keskustelu 86 6.2.7 Keskustelun teknisyys 87 6.2.8 Vuorovaikutuksen antoisuuden kuvaaja 87 6.3 Eläytymismenetelmä 94 7 TUTKIMUKSEN TULOSTEN TARKASTELU 99 8 TUTKIMUKSEN ARVIOINTIA 106 8.1 Tutkimuksen toteutuksen arviointi 106 8.2 Tutkimuksen luotettavuuden arviointi 109 LÄHTEET 113 LIITTEET 125 LIITE 1. Yksilö, tekniikka, yhteiskunta -opintokokonaisuuden opintojaksot 126 LIITE 2. Yhteenveto aikaisemmista tutkimuksista ja niiden tuloksista 128 LIITE 3a. Eläytymismenetelmätarina A 130 LIITE 3b. Eläytymismenetelmätarina B 131 LIITE 4. Kyselylomake 132 LIITE 5a. Kyselylomakkeen kysymysten 1 ja 2 vastausten analysoinnin tuloksena syntynyt teemakartta (TaY) 135 LIITE 5b. Kyselylomakkeen kysymysten 1 ja 2 vastausten analysoinnin tuloksena syntynyt teemakartta (TTKK) 136 LIITE 6a. Vuorovaikutusta viestintään tieto- ja viestintäteknisessä opiskeluympäristössä. Ohjeita opettajalle. 137 LIITE 6b. Vuorovaikutusta viestintään tieto- ja viestintäteknisessä opiskeluympäristössä. Ohjeita opiskelijalle. 138
Tiivistelmä
Tutkimuksen lähtökohtana on monitieteellisen opiskelijaryhmän vuorovaikutteisen viestinnän tarkastelu tieto- ja viestintäteknisessä opiskeluympäristössä. Tutkimuksen kontekstin muodostaa Tampereen yliopiston ja Tampereen teknillisen korkeakoulun yhteistyössä toteuttama Yksilö, tekniikka ja yhteiskunta -opintokokonaisuus. Opintokokonaisuudessa on hyödynnetty tieto- ja viestintäteknistä opiskeluympäristöä runsaasti ja se tarjoaa laajan mahdollisuuden tutkia verkossa tapahtuvaa vuorovaikutusta juuri monitieteellisen opiskelijajoukon näkökulmasta.
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa käsitellään aikaisempien tutkimusten perusteella tieto- ja viestintäteknisessä opiskeluympäristössä tapahtuvaa vuorovaikutusta. Vuorovaikutusta tarkastellaan eri tieteenalojen kirjallisuuden kautta, jolloin tutkimuksen keskeisiksi teemoiksi on noussut vuorovaikutuksen ja vuorovaikutteisen viestinnän lisäksi keskustelun ja dialogin teemat.
Tutkimuksen empiirisessä osuudessa selvitetään monitieteellisen opiskelijaryhmän keskinäistä viestintää tieto- ja viestintäteknisessä opiskeluympäristössä. Näkökulmana on eri tieteenalaopiskelijoiden väliset erot viestinnässä. Tutkimuksen empiirinen aineisto muodostuu WebCT-opiskeluympäristössä käydyistä verkkokeskusteluista, eläytymismenetelmätarinoista sekä kirjallisesta kyselylomakkeesta.
Tutkimustulosten mukaan on mahdollista löytää joitakin sellaisia vuorovaikutteisen viestinnän tapoja, jotka erottavat kaksi monitieteellistä opiskelijaryhmää toisistaan. Vielä selkeämmin opiskelijaryhmän eroja on havaittavissa opiskelijoiden asenteiden tasolla.
Vuorovaikutteista viestintää ei voida pitää itsestään selvyytenä koko lukuvuoden kestävän opintokokonaisuuden kuluessa. Tutkimusajankohdan alkuvaiheessa vuorovaikutusta leimasi toisten huomioiminen, kannustaminen ja innostuneisuus, mikä osaltaan aiheutui uusien asioiden oppimisesta. Tutkimusajankohdan loppuvaiheen vuorovaikutus oli puutunutta ja verkkokeskustelut olivat muodostuneet enemmän suorituspainotteiseksi tekemiseksi. Tutkimustuloksissa korostuu myös kasvokkain tapahtuvan vuorovaikutuksen ja verkkovuorovaikutuksen välinen suhde.
Tutkimustulosten perusteella on kerätty opettajille ja opiskelijoille ohjeita ja huomiota herättäviä kysymyksiä, joiden pohdinnan kautta toivotaan päästävän vuorovaikutteisempaan viestintään tieto- ja viestintäteknisessä opiskeluympäristössä.
Avainsanat: Tieto- ja viestintätekninen opiskeluympäristö, vuorovaikutus, vuorovaikut-teinen viestintä, verkkokeskustelu, dialogi
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa käsitellään aikaisempien tutkimusten perusteella tieto- ja viestintäteknisessä opiskeluympäristössä tapahtuvaa vuorovaikutusta. Vuorovaikutusta tarkastellaan eri tieteenalojen kirjallisuuden kautta, jolloin tutkimuksen keskeisiksi teemoiksi on noussut vuorovaikutuksen ja vuorovaikutteisen viestinnän lisäksi keskustelun ja dialogin teemat.
Tutkimuksen empiirisessä osuudessa selvitetään monitieteellisen opiskelijaryhmän keskinäistä viestintää tieto- ja viestintäteknisessä opiskeluympäristössä. Näkökulmana on eri tieteenalaopiskelijoiden väliset erot viestinnässä. Tutkimuksen empiirinen aineisto muodostuu WebCT-opiskeluympäristössä käydyistä verkkokeskusteluista, eläytymismenetelmätarinoista sekä kirjallisesta kyselylomakkeesta.
Tutkimustulosten mukaan on mahdollista löytää joitakin sellaisia vuorovaikutteisen viestinnän tapoja, jotka erottavat kaksi monitieteellistä opiskelijaryhmää toisistaan. Vielä selkeämmin opiskelijaryhmän eroja on havaittavissa opiskelijoiden asenteiden tasolla.
Vuorovaikutteista viestintää ei voida pitää itsestään selvyytenä koko lukuvuoden kestävän opintokokonaisuuden kuluessa. Tutkimusajankohdan alkuvaiheessa vuorovaikutusta leimasi toisten huomioiminen, kannustaminen ja innostuneisuus, mikä osaltaan aiheutui uusien asioiden oppimisesta. Tutkimusajankohdan loppuvaiheen vuorovaikutus oli puutunutta ja verkkokeskustelut olivat muodostuneet enemmän suorituspainotteiseksi tekemiseksi. Tutkimustuloksissa korostuu myös kasvokkain tapahtuvan vuorovaikutuksen ja verkkovuorovaikutuksen välinen suhde.
Tutkimustulosten perusteella on kerätty opettajille ja opiskelijoille ohjeita ja huomiota herättäviä kysymyksiä, joiden pohdinnan kautta toivotaan päästävän vuorovaikutteisempaan viestintään tieto- ja viestintäteknisessä opiskeluympäristössä.
Avainsanat: Tieto- ja viestintätekninen opiskeluympäristö, vuorovaikutus, vuorovaikut-teinen viestintä, verkkokeskustelu, dialogi