Oppilaskeskeinen HOJKS = Student-Central HOJKS.
AHOLA, MAARIT (2002)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
AHOLA, MAARIT
2002
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2002Tiivistelmä
Tutkimukseni kohteena on erityisoppilaille tehtävät henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskevat suunnitelmat, eli HOJKS:t. Erityisopettaja tai luokanopettaja laatii sen moniammatillisessa yhteistyössä yhdessä vanhempien ja oppilaan kanssa. HOJKS laaditaan kaikille erityisopetuksen siiretyille oppilaille sekä, oppilaille joiden opetuksessa poiketaan perusopetuksen oppimääristä. Tutkin koko HOJKS-prosessia suunnittelusta, kaavakkeiden laatimisesta, moniammatillisesta yhteistyöstä, haastatteluista, tavoitteiden asettelusta, opetus-oppimismenetelmistä, seurannasta aina arviointiin asti. Tutkimukseni päämääränä on ottaa selvää, minkälainen on hyvä HOJKS erityisluokanopettajien mielestä ja mitä siihen tulisi sisältyä? Tutkimukseni tähtää parempaan, kaikkia osapuolia huomioonottavampaan, toimivaan ja elävään HOJKS:n tekotapaan. Tutkimukseni tavoite on selvittää, miten tehdä oppilaskeskeinen toimiva HOJKS? Tutkimusongelmani ovat: 1. Miten erityisopettajat laativat HOJKS:n. 2. Miten oppilas otetaan huomioon HOJKS:ssa. 3. Millainen HOJKS tukee erityisluokanopettajan työtä.Tutkimukseni on laadullinen eli kvalitatiivinen kysely-tutkimus. Työni perustuu fenomenologiseen viitekehykseen. Käytän analyysimenetelmänä fenomenologista analyysia.