Niinhän siinä sitten kävi : elämäkertatutkimus Raili Jaakkolan elämästä ja opettajuudesta
ALAKOSKI, TOMI; KIVISAARI, PASI (1998)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
ALAKOSKI, TOMI
KIVISAARI, PASI
1998
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1998Tiivistelmä
Tutkimus on kvalitatiivinen elämänkertatutkimus, jonka tarkoituksena on ollut selvittää Raili Jaakkolan opettajuuden taustalla olevia tekijöitä ja vaikuttimia. Tutkimus aloitettiin keväällä 1997 ja saatettiin päätökseen talvella 1998.Tutkimusmetodina käytimme elämänkerrallista lähestymistapaa. Menetelmänä oli pääasiallisesti haastattelut ja keskustelut tutkittavan kanssa. Aineiston keruussa käytettiin apuna muistiinpanojen kirjoittamista, haastattelujen ääninauhoitusta ja litterointia sekä kirjallisten dokumenttien keräämistä.Tutkimustehtävämme voidaan kiteyttää neljään tavoitteeseen:1. Kuvata Railin elämäkertomus: opettajana, äitinä ja yksityispersoonana.2. Kuvata ja tulkita Railin elämänvalintoja ja käännekohtia, sekä niihin vaikuttaneita tekijöitä.3. Kuvata ja tulkita Railin näkemyksiä opettajuudesta, johon liittyy oman opettajuuskuvamme laajentaminen.4. Elämäkerrallisen lähestymistavan esittely ja kehittely.Railin elämäkertomus osoittautui
mielenkiintoiseksi ja tapahtumarikkaaksi. Havaitsimme, että Railille ja hänen perheelleen tapahtuneet vastoinkäymiset ovat usein kääntyneet sekä ammatillisessa että yksityisessä elämässä henkilökohtaiseksi kasvuksi. Railin opettajana kasvuun on liittynyt monia elämänvalintoja ja käännekohtia; eri työtoverit, yhteiskunnalliset koulu-uudistukset ja yksityiselämän tapahtumat. Elämänkerrallinen lähestymistapa mahdollistaa syventymisen tutkittavan näkemyksiin. Lähestymistapa saattaa tuoda esille näkökohtia, joita useimmissa tutkimuksissa ei nouse esille tai niitä ei koeta olennaisiksi. Railin kanssa tekemämme opettajuustarkastelu selkiytti ja laajensi opettajuuskuvaamme; opettajuuteen sisältyy osin tiedostamattomiakin elementtejä. Olemme pyrkineet antamaan tutkimuksessamme kattavan kuvauksen metodista, jonka katsomme edesauttavan melko tuntemattoman tutkimusmetodin käyttöä ja kehittelyä.Asiasanat: elämäkertatutkimus - kasvatustiede, elämäkerrat - opettajat, tapaustutkimus - kasvatustiede
mielenkiintoiseksi ja tapahtumarikkaaksi. Havaitsimme, että Railille ja hänen perheelleen tapahtuneet vastoinkäymiset ovat usein kääntyneet sekä ammatillisessa että yksityisessä elämässä henkilökohtaiseksi kasvuksi. Railin opettajana kasvuun on liittynyt monia elämänvalintoja ja käännekohtia; eri työtoverit, yhteiskunnalliset koulu-uudistukset ja yksityiselämän tapahtumat. Elämänkerrallinen lähestymistapa mahdollistaa syventymisen tutkittavan näkemyksiin. Lähestymistapa saattaa tuoda esille näkökohtia, joita useimmissa tutkimuksissa ei nouse esille tai niitä ei koeta olennaisiksi. Railin kanssa tekemämme opettajuustarkastelu selkiytti ja laajensi opettajuuskuvaamme; opettajuuteen sisältyy osin tiedostamattomiakin elementtejä. Olemme pyrkineet antamaan tutkimuksessamme kattavan kuvauksen metodista, jonka katsomme edesauttavan melko tuntemattoman tutkimusmetodin käyttöä ja kehittelyä.Asiasanat: elämäkertatutkimus - kasvatustiede, elämäkerrat - opettajat, tapaustutkimus - kasvatustiede