Motivaatio työhön ja työssä oppimiseen. Tapaustutkimus kolmen asumis- ja hoitopalveluorganisaation henkilöstön kehittämisprojektissa.
SILVENNOINEN, MARJUT (2002)
SILVENNOINEN, MARJUT
2002
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2002-11-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-11266
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-11266
Sisällysluettelo
1 JOHDANTO 2 1.1 KEHIS -PROJEKTI 2 1.2 ORGANISAATIOIDEN KUVAUKSET 4 1.2.1 Kössi säätiö 4 1.2.2 Hämeenlinnan Sisälähetys ry 4 1.2.3 Hämeenlinnan Erityisasuntosäätiö 5 2 TEOREETTINEN TAUSTA 52.1 TYÖSSÄ OPPIMINEN 5 2.1.1 Työssä oppimisen määrittelyä 5 2.1.2 Työhön sosiaalistuminen ja tiedon välittyminen työssä 7 2.1.3 Työ, tieto ja oppiminen 9 2.1.4 Ammatti-identiteetti ja ammatillinen kasvu 10 2.2 MOTIVAATIO 12 2.2.1 Motivaation määrittelyä 12 2.2.2 Motivaatio työssä oppimiseen 13 2.2.3 Motivaatioteorioiden kehittymisestä 15 2.3 AIKAISEMPIA TUTKIMUKSIA 19 2.3.1 Henkilöstön työmotivaatio hoitotyössä 19 2.3.2 Työmotivaatiotutkimuksia muista ammateista 20 2.3.4 Laadun haasteita hoitotyölle 23 4 YHTEENVETO 24 3 TUTKIMUKSEN TOTEUTUS 26 3.1 TUTKIMUSONGELMAT 26 3.2 TUTKIMUKSEN METODIVALINNAT 26 3.3 AINEISTON HANKINTA 28 3.4 TUTKIMUSJOUKON JA TAUSTAMUUTTUJIEN TARKASTELUA 30 3.5 MITTARIN TARKASTELUA 33 4 TUTKIMUKSEN TULOKSET 374.1 MILLAISENA TUTKITTAVAT KOKEVAT TYÖSKENTELYN HOITOTYÖSSÄ? 37 4.2 MITKÄ TEKIJÄT MOTIVOIVAT/ DISMOTIVOIVAT HOITOTYÖSSÄ? 43 4.2.1 Työn motivaatiotekijät 43 4.2.2 Muutokset työmotivaatiossa 46 4.3 MITKÄ TEKIJÄT MOTIVOIVAT/ DISMOTIVOIVAT KEHIS PROJEKTISSA TYÖHÖN JA TYÖSSÄ OPPIMISEEN? 49 4.4 YHTEENVETO 55 4.4.1 Motivaatioprosessit 55 4.4.2 Työssä oppiminen ja motivaatio 60 5 LOPUKSI 62 5.1 JOHTOPÄÄTÖKSET TEORIAN JA EMPIRIAN VALOSSA 62 5.2 TUTKIMUKSEN LUOTETTAVUUDESTA 65 6 LÄHDELUETTELO 69 LIITTEET 73
Tiivistelmä
Tämä tutkielma käsittelee motivaatiota työhön ja työssä oppimiseen. Luonteeltaan tutkimus on tapaustutkimus, jonka kohteena ovat kolme Hämeenlinnalaista yleishyödyllistä asumis- ja hoitopalveluorganisaatiota: Hämeenlinnan Sisälähetys ry, Kössi-säätiö ja Hämeenlinnan erityisasuntosäätiö. Tutkimus tehtiin näiden kolmen organisaation yhteisen henkilöstönkehittämisprojektin (KEHIS-projekti) yhteydessä. Tutkimuksessa selvitettiin henkilökunnan yleistä työmotivaatiota ja motivaatiota oppimiseen työssä ja erityisesti KEHIS projektissa. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisin menetelmin kyselylomakkeella, jossa oli myös kvalitatiivisia osia (avoimet kysymykset). Kvantitatiivisia muuttujia testattiin varianssianalyysin keinoin. Avoimia vastauksia käsiteltiin kvalitatiivisin menetelmin eli niitä ei muunnettu kvantitatiivisiksi muuttujiksi.
Tutkimuksessa käytettiin motivaation taustateoriana Ruohotien motivaatioprosessin sekvenssikuvausta, josta ilmenee motivaation moniulotteinen luonne. Ruohotien teoriassa tulee esiin motivaation moniulotteinen luonne ja sen pohjalla on useita eri teorioita. Työssä oppimisen teoriassa halutaan korostaa oppimisen eri tasoja. Oppiminen on siis niin yksilön, ryhmän kuin organisaationkin ominaisuus. Vaikka tutkimuksessa keskitytäänkin lähinnä KEHIS projektissa tapahtuvaan oppimiseen, halutaan korostaa työssä oppimisen olevan pääasiassa informaalia eli sitä tapahtuu jatkuvasti jokapäiväisessä työssä.
Avoimien vastausten pohjalta löytyi erilaisia motivaatioprosesseja, jotka muotoutuivat taustana Ruohotien (1998) motivaatioprosessin sekvenssikuvaus. Prosessit ovat negatiivisia, jos ne aiheuttavat motivaation laskun, ja positiivisia, jos motivaation nousua. Varianssianalyysien määrittävinä muuttujina toimivat organisaatio, ikä, työajat sekä työskentelyvuodet hoitoalalla ja myös nykyisessä työpaikassa. Analyysien perusteella eroja löytyi organisaatioiden väliltä sekä työskentelyvuosien nykyisessä työpaikassa. Muiden määrittävien muuttujien väliltä ei löytynyt eroja.
Tutkimuksessa käytettiin motivaation taustateoriana Ruohotien motivaatioprosessin sekvenssikuvausta, josta ilmenee motivaation moniulotteinen luonne. Ruohotien teoriassa tulee esiin motivaation moniulotteinen luonne ja sen pohjalla on useita eri teorioita. Työssä oppimisen teoriassa halutaan korostaa oppimisen eri tasoja. Oppiminen on siis niin yksilön, ryhmän kuin organisaationkin ominaisuus. Vaikka tutkimuksessa keskitytäänkin lähinnä KEHIS projektissa tapahtuvaan oppimiseen, halutaan korostaa työssä oppimisen olevan pääasiassa informaalia eli sitä tapahtuu jatkuvasti jokapäiväisessä työssä.
Avoimien vastausten pohjalta löytyi erilaisia motivaatioprosesseja, jotka muotoutuivat taustana Ruohotien (1998) motivaatioprosessin sekvenssikuvaus. Prosessit ovat negatiivisia, jos ne aiheuttavat motivaation laskun, ja positiivisia, jos motivaation nousua. Varianssianalyysien määrittävinä muuttujina toimivat organisaatio, ikä, työajat sekä työskentelyvuodet hoitoalalla ja myös nykyisessä työpaikassa. Analyysien perusteella eroja löytyi organisaatioiden väliltä sekä työskentelyvuosien nykyisessä työpaikassa. Muiden määrittävien muuttujien väliltä ei löytynyt eroja.