Opiskelijan vapaus ja vastuu. Opiskelijoiden näkemyksiä vapaasta sivuaineopiskelusta ja opiskelun yleisorientaatiot Tampereen yliopistossa.
MIELIKÄINEN, ANU (2002)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
MIELIKÄINEN, ANU
2002
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2002-11-06Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee sivuaineopiskelua ja opiskelijoiden opiskeluun suuntautumista Tampereen yliopistossa. Opiskeluun suuntautumista tutkitaan opiskelijoiden yleisorientaatioiden avulla. Tutkimuksen yhtenä päätavoitteena on selvittää, millaisia ovat Tampereen yliopiston viiden eri tiedekunnan opiskelijoiden yleisorientaatiot. Sivuaineopiskelua tarkastellaan vapaan sivuaine-oikeuden näkökulmasta sivuaineopiskeluun liittyvien teemojen kuten sivuainevalintojen, sivuaineopiskelussa ilmenevien ongelmien, ohjauksen, opintojen etenemisen ja sivu- ja pääaineopiskelijoiden keskinäisen aseman näkökulmasta. Tutkimuksen toisena päätavoitteena on tuottaa sellaista tietoa, joka voi olla osana vapaan sivuaineopiskelun kehittämistä Tampereen yliopistossa.
Tutkimuksen lähestymistapa oli kvantitatiivinen, ja tutkimus toteutettiin verkossa www-kyselytutkimuksena. Kyselylomake muodostui sivuaineopiskelua koskevasta osiosta sekä IGSO-mittarista (Inventory of General Study Orientations), jolla tutkittiin opiskelijoiden yleisorientaatioita. Tutkimukseen osallistui 244 Tampereen yliopiston perustutkinto-opiskelijaa viidestä eri tiedekunnasta. Tutkimusaineisto analysoitiin pääasiassa tilastollisilla menetelmillä.
Tutkimus osoitti, että opiskelijat suuntautuvat opiskeluunsa monin eri tavoin. Tulokseksi saatiin kahdeksan erilaista opiskeluun suuntautumista kuvaavaa yleisorientaatiota: omistautumattomuus-, saavutus-, työelämä-, syvä-, sosiaalisuus-, pinta-, sivistyksellisyys- ja suunnitelmallisuusorientaatio. Yleisorientaatioiden painottuminen vaihteli eri tiedekuntien opiskelijoilla omistautumattomuus-, syvä-, pinta-, sivistyksellisyys- ja suunnitelmallisuusorientaatioissa. Tulosten perusteella voidaan päätellä, ettei perinteinen opiskeluun suuntautumisen kuvaaminen ulottuvuuksilla ammatillisuus - tieteellisyys riitä kuvaamaan opiskelijoiden orientaatioita.
Tutkimuksen tulokset osoittivat myös, että vapaa sivuaineoikeus ei tarkoita käytännössä täysin vapaata sivuaineopiskelua Tampereen yliopistossa. Sivuaineopiskelussa on rajoituksia ja ongelmia. Eniten ongelmia opiskelijoiden mielestä aiheuttivat kurssien ajallinen päällekkäisyys sekä se, että kursseja järjestetään harvoin. Opiskelijat halusivat lisää opetusta ja kursseja sekä vaihtoehtoisia tapoja suorittaa opintojaksoja. Myös sivuaineopiskeluun liittyvä ohjaus ja tiedotus kaipasivat opiskelijoiden mielestä kehittämistä. Tutkimuksessa löydettiin perusteluja vapaalle sivuaineopiskelulle. Vapaa sivuaineopiskelu tukee sekä opiskelijan omaa opiskeluun suuntautumista että yhteiskunnan taholta tulevien odotusten toteutumista.
Avainsanat: akateeminen vapaus, piilo-opetussuunnitelma, sivuaineopiskelu, yleisorientaatiot, yliopiston kasvatustehtävät, yliopisto-opiskelu
Tutkimuksen lähestymistapa oli kvantitatiivinen, ja tutkimus toteutettiin verkossa www-kyselytutkimuksena. Kyselylomake muodostui sivuaineopiskelua koskevasta osiosta sekä IGSO-mittarista (Inventory of General Study Orientations), jolla tutkittiin opiskelijoiden yleisorientaatioita. Tutkimukseen osallistui 244 Tampereen yliopiston perustutkinto-opiskelijaa viidestä eri tiedekunnasta. Tutkimusaineisto analysoitiin pääasiassa tilastollisilla menetelmillä.
Tutkimus osoitti, että opiskelijat suuntautuvat opiskeluunsa monin eri tavoin. Tulokseksi saatiin kahdeksan erilaista opiskeluun suuntautumista kuvaavaa yleisorientaatiota: omistautumattomuus-, saavutus-, työelämä-, syvä-, sosiaalisuus-, pinta-, sivistyksellisyys- ja suunnitelmallisuusorientaatio. Yleisorientaatioiden painottuminen vaihteli eri tiedekuntien opiskelijoilla omistautumattomuus-, syvä-, pinta-, sivistyksellisyys- ja suunnitelmallisuusorientaatioissa. Tulosten perusteella voidaan päätellä, ettei perinteinen opiskeluun suuntautumisen kuvaaminen ulottuvuuksilla ammatillisuus - tieteellisyys riitä kuvaamaan opiskelijoiden orientaatioita.
Tutkimuksen tulokset osoittivat myös, että vapaa sivuaineoikeus ei tarkoita käytännössä täysin vapaata sivuaineopiskelua Tampereen yliopistossa. Sivuaineopiskelussa on rajoituksia ja ongelmia. Eniten ongelmia opiskelijoiden mielestä aiheuttivat kurssien ajallinen päällekkäisyys sekä se, että kursseja järjestetään harvoin. Opiskelijat halusivat lisää opetusta ja kursseja sekä vaihtoehtoisia tapoja suorittaa opintojaksoja. Myös sivuaineopiskeluun liittyvä ohjaus ja tiedotus kaipasivat opiskelijoiden mielestä kehittämistä. Tutkimuksessa löydettiin perusteluja vapaalle sivuaineopiskelulle. Vapaa sivuaineopiskelu tukee sekä opiskelijan omaa opiskeluun suuntautumista että yhteiskunnan taholta tulevien odotusten toteutumista.
Avainsanat: akateeminen vapaus, piilo-opetussuunnitelma, sivuaineopiskelu, yleisorientaatiot, yliopiston kasvatustehtävät, yliopisto-opiskelu