Opettaja ohjauksen pyörteissä. Tapaustutkimus yhteisölliseen työnohjaukseen osallistuneiden opettajien kokemuksista ja onnistuneen työnohjauksen edellytyksistä
KALLIONIEMI, MARIKA; ORKOLA, MARI (2002)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KALLIONIEMI, MARIKA
ORKOLA, MARI
2002
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2002-11-05Sisällysluettelo
1 JOHDANTO 1 2 TAUSTASITOUMUKSET 2 2.1 KASVATUSFILOSOFISET LÄHTÖKOHDAT 2 2.2 IHMIS- JA TIETOKÄSITYS 4 2.3 KÄYTTÖTEORIA 5 3 OPETTAJAN AMMATTI 6 3.1 OPETTAJUUDEN MONET ULOTTUVUUDET 6 3.2 OPETTAJA MUUTOSPAINEEN KOURISSA 7 4 OPETTAJIEN TYÖNOHJAUS 9 4.1 TYÖNOHJAUKSEN HISTORIA 10 4.2 AIKAISEMMAT TUTKIMUKSET 11 4.3 TYÖNOHJAUKSEN TEOREETTINEN TAUSTA 12 4.4 TYÖNOHJAUKSEN TAVOITTEET JA SISÄLTÖ 13 4.5 TYÖNOHJAUKSEN MUODOT 14 4.6 TYÖNOHJAUKSEN TYÖTAPOJA 15 4.7 OHJAAJAN JA OHJATTAVAN ROOLIT OHJAUSSUHTEESSA 16 5 TEORIAN KOONTI 18 6 TUTKIMUSONGELMAT 19 7 TUTKIMUKSEN TOTEUTTAMINEN 20 7.1 TUTKIMUSOTE 20 7.1.1 Kvalitatiivinen tutkimus 20 7.1.2 Tapaustutkimus 21 7.2 TUTKIMUKSEN ETENEMINEN 22 7.2.1 Tutkimuksen alkuvaiheet 22 7.2.2 Tutkimuskohteen kuvailua 23 7.2.3 Aineiston keruu ja analyysi 24 7.2.4 Raportointi 26 7.2.5 Tutkimusaikataulu 27 8 TUTKIMUSTULOKSET 28 8.1 OPETTAJIEN KOKEMUKSIA YHTEISÖLLISESTÄ TYÖNOHJAUKSESTA 29 8.1.1 Odotuksia ja ennakkokäsityksiä 29 8.1.2 Työnohjaukselle asetetut tavoitteet 31 8.1.3 Työnohjauksen sisältö 34 8.1.4 Kokemuksia työnohjausprosessista 37 8.1.5 Yhteenveto 41 8.2 TYÖNOHJAUS OPETTAJAN JA KOULUYHTEISÖN TUKENA 42 8.2.1 Työssä jaksamisen edistäjä 42 8.2.2 Ammatillisen kasvun kehittäjä 43 8.2.3 Mahdollisuus itsetuntemuksen kehittämiseen 46 8.2.4 Työyhteisön voimavarojen hyödyntäminen 47 8.2.5 Yhteenveto 50 8.3 ONNISTUNEEN TYÖNOHJAUSPROSESSIN EDELLYTYKSIÄ 51 8.3.1 Työnohjaajan persoona ja toimintatavat 51 8.3.2 Työnohjausprosessin laatu ja syvyys 56 8.3.3 Vaihtoehtoja yhteisölliselle työnohjaukselle 61 8.3.4 Yhteenveto 65 9 DISKUSSIO 66 9.1 MENETELMÄLLISTÄ POHDINTAA 66 9.1.1 Reliabiliteetti 66 9.1.2 Validiteetti 67 9.1.3 Eettisyys 69 9.2 SISÄLLÖLLISTÄ POHDINTAA 69 9.2.1 Tutkimustulosten tarkastelua 69 9.2.2 Tulevaisuuden näkymiä 73 LÄHTEET 75 LIITTEET
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata kouluyhteisön kokemuksia yhteisöllisestä työnohjauksesta ja selvittää työnohjauksen tarpeellisuutta luokanopettajan ammatissa. Tutkimuksen ongelmat ovat seuraavat:
Pääongelma: Työnohjauksen tarpeellisuus luokanopettajan ammatissa
Ongelma 1: Miten yhteisölliseen työnohjaukseen osallistuneet ovat ohjauksen kokeneet?
Ongelma 2: Miten työnohjauksella voidaan tukea a) opettajan työssä jaksamista
b) kouluyhteisön toimintaa
c) opettajan ammatillista kehittymistä
d) opettajan itsetuntemusta?
Ongelma 3: Mitkä tekijät ovat onnistuneen työohjausprosessin edellytyksiä?
Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisin menetelmin. Se on tapaustutkimus helsinkiläisestä kouluyhteisöstä, jonka kohteena on koulun kasvatustyöhön osallistuva henkilökunta eli neljä luokanopettajaa, aineenopettaja ja koulunkäyntiavustaja. Aineistonkeruu suoritettiin teemahaastatteluina. Aineiston analyysi perustuu luokittelun pohjalta tehtyyn tulkintaan, joka rakentuu tutkimusaineiston ja teoreettisen tiedon vuoropuhelusta.
Tutkimustuloksista ilmenee, että yhteisöllinen työohjaus tarjoaa opettajille mahdollisuuden pysähtyä, purkaa ajatuksia ja tuntemuksia sekä käsitellä opettajuuteen, kouluyhteisöön ja itsetuntemukseen liittyviä kysymyksiä vuorovaikutuksessa muiden yhteisön jäsenten kanssa. Onnistuakseen työnohjausprosessin tulee edetä suunnitelmallisesti. Se vaatii osapuolten avointa vuorovaikutusta sekä sitoutumista ohjaukseen. Myös työohjaajan ammatilliset ja persoonalliset ominaisuudet ovat työnohjausprosessissa merkityksellisiä.
Avainsanat: opettajuus, työnohjaus, yhteisöllinen työnohjaus
Pääongelma: Työnohjauksen tarpeellisuus luokanopettajan ammatissa
Ongelma 1: Miten yhteisölliseen työnohjaukseen osallistuneet ovat ohjauksen kokeneet?
Ongelma 2: Miten työnohjauksella voidaan tukea a) opettajan työssä jaksamista
b) kouluyhteisön toimintaa
c) opettajan ammatillista kehittymistä
d) opettajan itsetuntemusta?
Ongelma 3: Mitkä tekijät ovat onnistuneen työohjausprosessin edellytyksiä?
Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisin menetelmin. Se on tapaustutkimus helsinkiläisestä kouluyhteisöstä, jonka kohteena on koulun kasvatustyöhön osallistuva henkilökunta eli neljä luokanopettajaa, aineenopettaja ja koulunkäyntiavustaja. Aineistonkeruu suoritettiin teemahaastatteluina. Aineiston analyysi perustuu luokittelun pohjalta tehtyyn tulkintaan, joka rakentuu tutkimusaineiston ja teoreettisen tiedon vuoropuhelusta.
Tutkimustuloksista ilmenee, että yhteisöllinen työohjaus tarjoaa opettajille mahdollisuuden pysähtyä, purkaa ajatuksia ja tuntemuksia sekä käsitellä opettajuuteen, kouluyhteisöön ja itsetuntemukseen liittyviä kysymyksiä vuorovaikutuksessa muiden yhteisön jäsenten kanssa. Onnistuakseen työnohjausprosessin tulee edetä suunnitelmallisesti. Se vaatii osapuolten avointa vuorovaikutusta sekä sitoutumista ohjaukseen. Myös työohjaajan ammatilliset ja persoonalliset ominaisuudet ovat työnohjausprosessissa merkityksellisiä.
Avainsanat: opettajuus, työnohjaus, yhteisöllinen työnohjaus