Se oli semmonen oma harrastus ja oma asia Elämäkertatutkimus kilpakävelyn euroopan- ja maailmanmestari Sari Essayahista
SILLANPÄÄ, OUTI (2002)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
SILLANPÄÄ, OUTI
2002
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2002-10-22Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan Euroopan- ja maailmanmestari Sari Essayahin elämää urheilijana ja yksityispersoonana urheilu-uran aikana sekä sen jälkeen. Tutkimusmenetelmänä on käytetty laadullista tapaustutkimusta, jonka lähestymistapa on elämäkerrallinen.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella tutkittavan identiteettikehityksen etenemistä elämäkertomukseen sidottuna prosessina. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään naisurheilun erityispiirteitä ja tekijöitä, joita naisten valmennuksessa tulisi huomioida. Tällä tavoin on pyritty ymmärtämään urheilukulttuurin merkitys yksilötasolla.
Tutkimuksen teoriakatsauksessa esitellään elämäkertametodi, sen mahdollisuudet ja ongelmat. Lisäksi teoriaosuudessa selvitetään identiteetin rakentuminen Eriksonin ja Marcian teorioiden pohjalta. Teoriaosuus etenee urheilijanaisen identiteettikehitystä tarkastelevien tutkimusten esittelyyn.
Tutkimusaineisto on kerätty kahden narratiivisen haastattelun avulla. Aineiston analysointi eteni tutkimuksen tavoitteiden sekä teoriataustan viitoittamana.
Tutkimus osoitti naishuippu-urheilijan ominaisuudeksi mm. elämänhallintakyvyn ja voimakkaan tahdon. Naishuippu-urheilijaa voi myös luonnehtia itsenäiseksi ja rohkeaksi, oman fyysisen suorituskyvyn mahdollisuuksien ja rajojen etsijäksi. Tutkimuksen pohjalta voidaan esittää, että urheilu-uralle suuntautumista edistää sisäisen motivaation kehittyminen lapsuus- ja nuoruusiässä. Urheilu-uralle suuntautumista edistää myös nuoren naisurheilijan samastuminen kokeneihin naisurheilijoihin. Samastuminen esikuviin auttanee nuorta naisurheilijaa omaksumaan urheilijaroolin osaksi identiteettiä. Tutkimus tukee myös sitä, että elämykselliset kokemukset urheiluyhteisöön kuulumisesta vahvistavat sosiaalista identiteettiä.
Avainsanat: elämäkertatutkimus, narratiivisuus, identiteetti, naisurheilu
Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella tutkittavan identiteettikehityksen etenemistä elämäkertomukseen sidottuna prosessina. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään naisurheilun erityispiirteitä ja tekijöitä, joita naisten valmennuksessa tulisi huomioida. Tällä tavoin on pyritty ymmärtämään urheilukulttuurin merkitys yksilötasolla.
Tutkimuksen teoriakatsauksessa esitellään elämäkertametodi, sen mahdollisuudet ja ongelmat. Lisäksi teoriaosuudessa selvitetään identiteetin rakentuminen Eriksonin ja Marcian teorioiden pohjalta. Teoriaosuus etenee urheilijanaisen identiteettikehitystä tarkastelevien tutkimusten esittelyyn.
Tutkimusaineisto on kerätty kahden narratiivisen haastattelun avulla. Aineiston analysointi eteni tutkimuksen tavoitteiden sekä teoriataustan viitoittamana.
Tutkimus osoitti naishuippu-urheilijan ominaisuudeksi mm. elämänhallintakyvyn ja voimakkaan tahdon. Naishuippu-urheilijaa voi myös luonnehtia itsenäiseksi ja rohkeaksi, oman fyysisen suorituskyvyn mahdollisuuksien ja rajojen etsijäksi. Tutkimuksen pohjalta voidaan esittää, että urheilu-uralle suuntautumista edistää sisäisen motivaation kehittyminen lapsuus- ja nuoruusiässä. Urheilu-uralle suuntautumista edistää myös nuoren naisurheilijan samastuminen kokeneihin naisurheilijoihin. Samastuminen esikuviin auttanee nuorta naisurheilijaa omaksumaan urheilijaroolin osaksi identiteettiä. Tutkimus tukee myös sitä, että elämykselliset kokemukset urheiluyhteisöön kuulumisesta vahvistavat sosiaalista identiteettiä.
Avainsanat: elämäkertatutkimus, narratiivisuus, identiteetti, naisurheilu