Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

BRIGHT START-koulutus: Kasvatus- ja opetusalan työntekijöiden valmiudet lasten ohjaajina ja koulutuksen vaikutukset työntekijöihin.

HYYTIÄINEN, VARPU (2002)

 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.



HYYTIÄINEN, VARPU
2002

Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2002-10-18
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Dysfasia eli kielenkehityksen erityisvaikeus on moni-ilmeinen ja laaja-alainen oirekokonaisuus, joka aiheuttaa lapselle eriasteista luku- ja kirjoitusvaikeutta, puheilmaisuvaikeutta sekä jonkinasteista kuullun puheen ymmärtämisvaikeutta. Dysfasia on lisääntynyt lasten keskuudessa ja näitä erityislapsia pyritään mahdollisuuksien mukaan integroimaan yleisopetukseen.

Erityislasten lisääntynyt integrointi yleisopetusryhmiin sekä päiväkodeissa että kouluissa on aiheuttanut työntekijöiden lisäkouluttautumisen tarpeen. Erityislapsilla on usein vaikeuksia opiskelutaidoissa ja ajattelutoiminnoissa ja näiden toimintojen parantamiseen on kehitetty Bright Start, kognitiivisten toimintojen opetusohjelma. Ohjelma on suunniteltu 3-6—vuotiaille lapsille mukaan lukien ne lapset, joilla on fyysisiä tai henkisiä vajavuuksia tai pääasiassa sosioekonomisia tekijöitä, joiden perusteella lapsella on epäonnistumisen riski alemmilla luokilla. Ohjelman tavoitteina on tunnistaa ja korjata puutteelliset kognitiiviset toiminnot, kehittää tehtäväsitoutunutta motivaatiota, saavuttaa oppimistehokkuutta ja valmiuden koulussa oppimiseen sekä välttää tarpeeton erityisopetussijoitus.

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millaisia valmiuksia tutkittavat kokevat omaavansa lasten motoristen- sosiaalisten-, ajattelu-, ongelmanratkaisu- ja tiedonkäsittelytaitojen ohjaajina sekä oppimisvaikeuksia omaavan lapsen ohjaajina ennen ja jälkeen Bright Start- koulutusta. Lisäksi tutkimuksessa halutaan selvittää millaisia vaikutuksia Bright Start- koulutuksella on Toijalan kaupungin ja lähialueen kasvatus- ja opetusalan työntekijöihin reaktiotasolla, oppimisen tasolla sekä työkäyttäytymisen tasolla.

Bright Start- koulutukseen ja tutkimukseen osallistui 25 20-50- vuotiasta Toijalan ja lähialueen kasvatus- ja opetusalan työntekijää sekä kolme dysfaattisen lapsen vanhempaa. Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa tutkimusaineisto kerättiin alku- sekä loppukyselykaavakkeilla, päiväkirjoina sekä haastattelemalla viittä tutkittavaa teemahaastattelulla.

Tutkimuksen tulosten perusteella tutkittavat kokivat omaavansa parhaat ohjausvalmiudet sosiaalisten taitojen ohjaajina ja heikoimmat valmiudet oppimisvaikeuksia omaavien lasten ohjaajina. Bright Start- koulutuksen myötä koettiin edellä mainittujen valmiuksien kehittyneen.

Reaktiotason vaikutukset olivat tyytyväisyyttä koulutukseen ja kouluttajiin. Oppimisen tasolla muutokset näkyivät Bright Startiin kuuluvien käsitteiden sujuvana käyttönä ja asenteiden muuttumisena myönteiseksi koskien koulutuksen sisältöä. Työkäyttäytymisen selvimpinä muutoksina näkyi ohjaavan opetustyylin käyttö opetustilanteissa sekä BS- tuokioiden järjestäminen.

Avainsanat: dysfasia, Bright Start- opetusohjelma, Bright Start- koulutus, vaikuttavuus, reaktiotaso, oppimisen taso, työkäyttäytymisen taso
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [39899]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste