The Use of Adoption of the Internet in English Teaching.
KANKAANPÄÄ, NIINA (2002)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KANKAANPÄÄ, NIINA
2002
Englantilainen filologia - English Philology
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
Hyväksymispäivämäärä
2002-10-10Sisällysluettelo
Table of Contents 1.Introduction.......................................................................................................................1 1.1 Educational Technology...........................................................................................1 1.2 Technology, Society and New Literacy...................................................................2 1.3 Technology at School……………………………………………………………..4 1.4 Introducing an Innovation…………………………………………………………6 1.5 The Current Study…………………………………………………………………7 2. Computer Assisted Language Learning and the Internet…………………………....9 2.1 A Brief History of CALL and the Internet…………………………………….......9 2.2 The General Benefits of CALL…………………………………………………..12 2.3 Advantages of Using the Internet in English Teaching……………………….....13 2.3.1 Reading and Writing Skills………………………………………………14 2.3.2 Decreased Workload……………………………………………………..14 2.3.3 A New Learning Environment…………………………………………...15 2.3.4 Asynchronous Learning………………………………………………….16 2.3.5 Authenticity………………………………………………………………16 2.3.6 International Connections………………………………………………..17 2.3.7 Increased Motivation…………………………………………………….18 2.3.8 A Source of Information…………………………………………………19 2.3.9 Equality…………………………………………………………………..19 2.4 Disadvantages of Using the Internet in English Teaching……………………….20 2.4.1 Decreasing Motivation…………………………………………………...20 2.4.2 Poor Quality of Teaching Material………………………………………21 2.4.3 Poor Learning Results……………………………………………………21 2.4.4 Quality of Language on the Internet……………………………………..22 2.4.5 A Different Mode of Communication…………………………………...23 2.4.6 Disadvantages for the Student…………………………………………...24 2.4.7 Unreliability………………………………………………………….......25 3. The Internet as an Innovation at Schools..…………………………………………...27 3.1 Adopter Categories………………………………………………………………27 3.2 The Adoption Process……………………………………………………………29 3.3 Characteristics of Innovations…………………………………………………...30 3.4 Personal Characteristics………………………………………………………….31 4. Material and Methods…………………………………………………………………32 4.1 Research Questions………………………………………………………………32 4.2 Material…………………………………………………………………………..32 4.3 Methods…………………………………………………………………………..33 5. The Use of the Internet in English Teaching…………………………………………36 5.1 Equipment in Schools……………………………………………………………36 5.2 The Teachers’ Computer Skills………………………………………………….36 5.3 The Teachers’ Familiarity with Using the Internet……………………………....39 5.4 The Use of the Internet in English Teaching…………………………………….41 5.5 Internet Activities………………………………………………………………..47 5.6 The Positive and Negative Sides of the Internet…………………………………48 6. Analysing the Results…………………………………………………………………..55 6.1 The Adoption Process……………………………………………………………55 6.2 The Use of the Internet…………………………………………………………..60 7.Conclusion……………………………………………………………………………...66 Bibliography……………………………………………………………………69 Appendixes
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten englanninopettajat Tampereen yläasteilla ja lukioissa hyödyntävät Internetiä työssään. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla 16 opettajaa 11 koulusta valmiin kyselykaavakkeen mukaan. Opettajilta kysyttiin mm. mihin tarkoituksiin he käyttävät Internetiä ja kuinka usein. Tuloksia vertailtiin myös yläasteiden ja lukioiden sekä mies- ja naisopettajien välillä. Lisäksi tutkimuksessa perehdyttiin opettajien Internetin käytöstä saamaansa koulutukseen sekä lisäkoulutuksen tarpeeseen. Tulosten perusteella pohdittiin myös Internetiä innovaationa ja sitä, kuinka hyvin opettajat ovat hyväksyneet uuden teknologisen apuvälineen opetustyöhönsä.
Tutkimuksen teoriatausta ja samalla myös kyselylomake perustuu pääosin tietokoneavusteiseen kielenoppimiseen erityisesti Internetin ja englannin kielen näkökulmasta katsottuna. Toisaalta taustatietoa tulosten analysoimista varten saatiin Carl Rogersin innovaatiotutkimuksista.
Tutkimustulokset osoittavat, että Internet innovaationa on jo tuttu kaikille englanninopettajille. Internetin käytössä on kuitenkin suuria eroja niin opettajien kuin saman opettajan pitämien kurssienkin välillä. Yleisintä on käyttää Internetiä sähköpostin lähettämiseen kollegoille joko Suomessa tai ulkomailla. Internetiä käytetään myös melko paljon oppimateriaalin suunnitteluun ja valmisteluun erityisesti lukioissa. Internetiä käytetään kuitenkin melko harvoin työvälineenä oppitunneilla, joskin nuoremmat opettajat käyttävät sitä hieman useammin kuin pitempään opettajina työskennelleet. Kokonaisuutena Internetiä ei kuitenkaan käytetä kovin usein. Päivittäinen käyttö on yleensä keskittynyt vain joillekin kursseille ja yleensä Internetiä käytetään englannin opetuksessa huomattavasti harvemmin.
Internetin hyvistä ja huonoista puolista puhuttaessa opettajien kommentit ovat osittain ristiriitaisia. Esimerkkinä mainittakoon opettajien työmäärä: Internet toisaalta helpottaa opettajan työtä ja toisaalta lisää sitä. Internetin parhaina puolina pidetään opiskelijoiden lisääntynyttä motivaatiota ja autenttisuutta, kun taas Internetin käyttöä hankaloittavat esimerkiksi ajan puute ja tietokoneiden vähyys luokissa. Opettajat pitävät Internet-tehtävien tekemistä enimmäkseen liian työläänä ja aikaavievänä ja niinpä toivomuksena onkin, että oppikirjoihin liittyisi valmiita Internet-pohjaisia tehtäviä. Myös koulutusta tarvitaan lisää sekä opettajakoulutuksen aikana että täydennyskoulutuksena.
Tutkimuksen teoriatausta ja samalla myös kyselylomake perustuu pääosin tietokoneavusteiseen kielenoppimiseen erityisesti Internetin ja englannin kielen näkökulmasta katsottuna. Toisaalta taustatietoa tulosten analysoimista varten saatiin Carl Rogersin innovaatiotutkimuksista.
Tutkimustulokset osoittavat, että Internet innovaationa on jo tuttu kaikille englanninopettajille. Internetin käytössä on kuitenkin suuria eroja niin opettajien kuin saman opettajan pitämien kurssienkin välillä. Yleisintä on käyttää Internetiä sähköpostin lähettämiseen kollegoille joko Suomessa tai ulkomailla. Internetiä käytetään myös melko paljon oppimateriaalin suunnitteluun ja valmisteluun erityisesti lukioissa. Internetiä käytetään kuitenkin melko harvoin työvälineenä oppitunneilla, joskin nuoremmat opettajat käyttävät sitä hieman useammin kuin pitempään opettajina työskennelleet. Kokonaisuutena Internetiä ei kuitenkaan käytetä kovin usein. Päivittäinen käyttö on yleensä keskittynyt vain joillekin kursseille ja yleensä Internetiä käytetään englannin opetuksessa huomattavasti harvemmin.
Internetin hyvistä ja huonoista puolista puhuttaessa opettajien kommentit ovat osittain ristiriitaisia. Esimerkkinä mainittakoon opettajien työmäärä: Internet toisaalta helpottaa opettajan työtä ja toisaalta lisää sitä. Internetin parhaina puolina pidetään opiskelijoiden lisääntynyttä motivaatiota ja autenttisuutta, kun taas Internetin käyttöä hankaloittavat esimerkiksi ajan puute ja tietokoneiden vähyys luokissa. Opettajat pitävät Internet-tehtävien tekemistä enimmäkseen liian työläänä ja aikaavievänä ja niinpä toivomuksena onkin, että oppikirjoihin liittyisi valmiita Internet-pohjaisia tehtäviä. Myös koulutusta tarvitaan lisää sekä opettajakoulutuksen aikana että täydennyskoulutuksena.