Terveyskasvatusvideoiden kuva nuoren terveydestä.
STORVIK-SYDÄNMAA, STIINA (2002)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
STORVIK-SYDÄNMAA, STIINA
2002
Hoitotiede - Nursing Science
Lääketieteellinen tiedekunta - Faculty of Medicine
Hyväksymispäivämäärä
2002-10-03Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisen kuvan nuorille suunnatut terveyskasvatusvideot antavat nuorten terveydestä. Tavoitteena oli saadun tiedon avulla kehittää nuorten terveyskasvatusta ja siinä käytettäviä terveyskasvatusmateriaaleja. Teoriaosassa tarkastellaan nuoruutta, nuoren terveyttä ja nuoren terveyden edistämistä.
Tutkimuksen aineistoksi valittiin kahdeksan vuoden 1996 ja sen jälkeen tehtyä terveyskasvatusvideota. Videot käsittelivät terveyskasvatuksen erilaisia aiheita, murrosikää, seksuaalisuutta, päihteiden käyttöä, jaksamista ja nuorten ongelmia. Tutkimuksen ulkopuolelle jätettiin videot, jotka käsittelivät mm. tiettyä sairautta, biologiaan liittyviä aiheita tai ammatinvalintaa.
Aineisto analysoitiin induktiivista sisällönanalyysin käyttäen. Videoiden litteroidusta tekstistä muodostettiin analyysin avulla kehikko, jolla analysoitiin seuraavaksi videoiden kuvaotokset ja liitettiin saatuun kehikkoon. Näistä muodostuivat tutkimuksen lopulliset kategoriat.
Videoissa nuorten terveys muodostui kolmesta kokonaisuudesta: nuoren orastava aikuisuus terveyden perustana, terveys nuoren itsensä toteuttamana sekä perheen ja yhteisön tuki nuorelle osana terveyttä. Nuoren terveydelle on tärkeää normaali kehitys kohti aikuisuutta. Nuori kasvaa ja kehittyy niin fyysisesti, psyykkisesti kuin seksuaalisestikin aikuiseksi, samalla nuoren kyky välittää toisesta ihmisestä kasvaa. Nuoren orastavaa aikuisuutta kuvaavat nuoren ainutlaatuisuus ja kokemattomuus aikuisuudesta, nuorella on mm. oikeus yksilöllisyyteen ja keskeneräisyyteen. Nuori voi itse toteuttaa terveyttään. Tällöin nuoren terveys ilmenee suunniteltuna ajankäyttönä ja hankittavissa olevana terveytenä, jolloin esimerkiksi terveellisten elämäntapojen opettelun, elämänhallinnan ja ongelmanratkaisukyvyn avulla nuori voi hankkia itselleen terveyttä. Lisäksi nuori voi toteuttaa terveyttään suunnittelemalla tulevaisuuttansa, selviytymällä arjen haasteista ja tehtävistä sekä löytämällä oman asenteensa päihteiden käyttöön. Perheen ja yhteisön tuki edistää myös nuoren terveyttä. Tutkimuksen tuloksissa perheen huolenpito oli vanhempien läsnäoloa ja nuoren kasvatusta. Lisäksi nuoren terveyttä tukevat läheisten ihmisten välittäminen ja ympäristön tuki, joka näyttäytyy viranomaisten toimintana ja viihtyisänä ympäristönä. Saatuja tuloksia voidaan hyödyntää nuorten terveyskasvatuksessa käytettävän materiaalin kehittämisessä.
Avainsanat: Nuori, nuoren terveys, terveyden edistäminen, terveyskasvatusvideo
Tutkimuksen aineistoksi valittiin kahdeksan vuoden 1996 ja sen jälkeen tehtyä terveyskasvatusvideota. Videot käsittelivät terveyskasvatuksen erilaisia aiheita, murrosikää, seksuaalisuutta, päihteiden käyttöä, jaksamista ja nuorten ongelmia. Tutkimuksen ulkopuolelle jätettiin videot, jotka käsittelivät mm. tiettyä sairautta, biologiaan liittyviä aiheita tai ammatinvalintaa.
Aineisto analysoitiin induktiivista sisällönanalyysin käyttäen. Videoiden litteroidusta tekstistä muodostettiin analyysin avulla kehikko, jolla analysoitiin seuraavaksi videoiden kuvaotokset ja liitettiin saatuun kehikkoon. Näistä muodostuivat tutkimuksen lopulliset kategoriat.
Videoissa nuorten terveys muodostui kolmesta kokonaisuudesta: nuoren orastava aikuisuus terveyden perustana, terveys nuoren itsensä toteuttamana sekä perheen ja yhteisön tuki nuorelle osana terveyttä. Nuoren terveydelle on tärkeää normaali kehitys kohti aikuisuutta. Nuori kasvaa ja kehittyy niin fyysisesti, psyykkisesti kuin seksuaalisestikin aikuiseksi, samalla nuoren kyky välittää toisesta ihmisestä kasvaa. Nuoren orastavaa aikuisuutta kuvaavat nuoren ainutlaatuisuus ja kokemattomuus aikuisuudesta, nuorella on mm. oikeus yksilöllisyyteen ja keskeneräisyyteen. Nuori voi itse toteuttaa terveyttään. Tällöin nuoren terveys ilmenee suunniteltuna ajankäyttönä ja hankittavissa olevana terveytenä, jolloin esimerkiksi terveellisten elämäntapojen opettelun, elämänhallinnan ja ongelmanratkaisukyvyn avulla nuori voi hankkia itselleen terveyttä. Lisäksi nuori voi toteuttaa terveyttään suunnittelemalla tulevaisuuttansa, selviytymällä arjen haasteista ja tehtävistä sekä löytämällä oman asenteensa päihteiden käyttöön. Perheen ja yhteisön tuki edistää myös nuoren terveyttä. Tutkimuksen tuloksissa perheen huolenpito oli vanhempien läsnäoloa ja nuoren kasvatusta. Lisäksi nuoren terveyttä tukevat läheisten ihmisten välittäminen ja ympäristön tuki, joka näyttäytyy viranomaisten toimintana ja viihtyisänä ympäristönä. Saatuja tuloksia voidaan hyödyntää nuorten terveyskasvatuksessa käytettävän materiaalin kehittämisessä.
Avainsanat: Nuori, nuoren terveys, terveyden edistäminen, terveyskasvatusvideo