Koulukohtainen opetussuunnitelma - paperibumaskasta virtuaaliversioon the school curriculum
HAATAJA, EVELIINA; LEPPÄNEN, TUULA (2002)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
HAATAJA, EVELIINA
LEPPÄNEN, TUULA
2002
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2002Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen on hyvä koulukohtainen opetussuunnitelma? Miten opetussuunnitelma laaditaan? Millainen se on sisällöltää ja ulkomuodoltaan ja miten opettajat saadaan opetussuunnitelmaan sitoutumaan? Tutkimuksen kohdejoukkona oli kaikki Nokian kaupungin vuosiluokkien 1-6 opettajat (N = 109). Tutkimus toteutettiin maaliskuussa 2002. Tämä tutkimus on survey- tutkimus. Tutkimusmenetelmänä käytimme kvantitatiivista kyselylomaketta, jossa oli monivalintakysymysten lisäksi kolme avointa kysymystä. Hyvä opetussuunnitelma on opettajan työn apuväline, oikea käsi. Se on konkreettinen, selkeä ja käytännönläheinen. Opetuksen tavoitteet, sisällöt ja arviointikriteerit ovat selkeästi esillä. Opetussuunnitelma on vuosiluokkiin sidottu, mutta opettajalle jätetään menetelmällinen vapaus. Ulkomuodoltaan opetussuunnitelma voi olla monenlainen. Pääasia on, että se on koulun ja käyttäjien näköinen.