Pankkitoiminnan riskit, case: ISO 9001/2000 -laatujärjestelmän suhde Lammin Säästöpankin riskienhallintaan.
ROUHENTO, JUSSI (2002)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
ROUHENTO, JUSSI
2002
Kansantaloustiede - Economics
Taloudellis-hallinnollinen tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
Hyväksymispäivämäärä
2002-09-24Tiivistelmä
Tutkielmassa perehdytään pankkitoiminnan riskeihin. Tutkielman aiheena on selvittää pankkien suhdetta niiden liiketaloudellisiin riskeihin, mukaan lukien laadulliset riskit. Pankkitoiminnan riskien lisäksi myös riskienhallinta-ajattelu on tutkielman oleellinen näkökulma. Riskienhallinnan, pankkitoiminnan sääntelyn ja valvonnan sekä näiden tekijöiden muodostaman kokonaisuuden avulla pyritään antamaan lukijalle käsitys pankin riskiajattelun tärkeydestä. Tutkielman teoreettisen osan riskijaottelut perustuvat pääosin Rahoitustarkastuksen ja Suomen Pankin noudattamaan linjaan.
Tutkielman tapaustutkimuksen tarkoituksena on selvittää kohdepankin liiketaloudellisia riskejä ja pankin käyttämän laatujärjestelmän merkitystä sen riskeille ja riskienhallinnalle. Tapaustutkimus on tehty sekä pankin, että laatujärjestelmälle sertifikaatin myöntäneen tahon näkökulmasta. Tapaustutkimuksessa keskitytään laadullisiin riskeihin, mutta myös muita kohdepankin liiketaloudellisia riskejä ja riskienhallintakeinoja esitellään sekä peilataan teoriaosan tietoihin. Tapaustutkimus on tehty laadullisena tutkimuksena ja siinä käytetty lähdemateriaali koostuu pääosin tehdyistä teemahaastatteluista. Myös erilaiset tapaustutkimuksen organisaatioiden asiakirjat, tiedotteet ja tilastot muodostavat havainnoinnin lisäksi keskeisen osan lähdemateriaalia.
Tutkielman keskeisenä tutkimustuloksena todetaan, että kohdepankin käyttämää ISO 9001/2000 -laatujärjestelmää voidaan pitää pankin riskienhallintaa tukevana järjestelmänä. Puhtaasti riskienhallintavälineeksi laatujärjestelmää ei voida kutsua, sillä sitä ei ole luotu siihen tarkoitukseen. Laatujärjestelmän vaikutus laadullisiin riskeihin on ilmeinen. Muihin kuin laadullisiin riskeihin laatujärjestelmällä todetaan olevan vain välillistä vaikutusta. Tutkimustulos on laadullisen tutkimuksen aikaansaama ja sen pohjalta ei ole syytä tehdä samalla tavalla empiirisesti yleistäviä päätelmiä kuin tilastollisesta tutkimuksesta. Kohdepankin osalta laatujärjestelmää voidaan kuitenkin pitää toimivana osana laadullisten riskien hallintaa ja tulevaisuudessa sitä voidaan kehittää entistä paremmin vastaamaan pankin riskienhallinnan kysymyksiin.
Tutkielman tapaustutkimuksen tarkoituksena on selvittää kohdepankin liiketaloudellisia riskejä ja pankin käyttämän laatujärjestelmän merkitystä sen riskeille ja riskienhallinnalle. Tapaustutkimus on tehty sekä pankin, että laatujärjestelmälle sertifikaatin myöntäneen tahon näkökulmasta. Tapaustutkimuksessa keskitytään laadullisiin riskeihin, mutta myös muita kohdepankin liiketaloudellisia riskejä ja riskienhallintakeinoja esitellään sekä peilataan teoriaosan tietoihin. Tapaustutkimus on tehty laadullisena tutkimuksena ja siinä käytetty lähdemateriaali koostuu pääosin tehdyistä teemahaastatteluista. Myös erilaiset tapaustutkimuksen organisaatioiden asiakirjat, tiedotteet ja tilastot muodostavat havainnoinnin lisäksi keskeisen osan lähdemateriaalia.
Tutkielman keskeisenä tutkimustuloksena todetaan, että kohdepankin käyttämää ISO 9001/2000 -laatujärjestelmää voidaan pitää pankin riskienhallintaa tukevana järjestelmänä. Puhtaasti riskienhallintavälineeksi laatujärjestelmää ei voida kutsua, sillä sitä ei ole luotu siihen tarkoitukseen. Laatujärjestelmän vaikutus laadullisiin riskeihin on ilmeinen. Muihin kuin laadullisiin riskeihin laatujärjestelmällä todetaan olevan vain välillistä vaikutusta. Tutkimustulos on laadullisen tutkimuksen aikaansaama ja sen pohjalta ei ole syytä tehdä samalla tavalla empiirisesti yleistäviä päätelmiä kuin tilastollisesta tutkimuksesta. Kohdepankin osalta laatujärjestelmää voidaan kuitenkin pitää toimivana osana laadullisten riskien hallintaa ja tulevaisuudessa sitä voidaan kehittää entistä paremmin vastaamaan pankin riskienhallinnan kysymyksiin.