Divan maailma. Fokalisaation ja ideologisen fasetin tarkastelua Monika Fagerholmin romaanin Diva pohjalta.
KNUUTINEN, KATARIINA (2002)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KNUUTINEN, KATARIINA
2002
Suomen kirjallisuus - Finnish Literature
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
Hyväksymispäivämäärä
2002-09-25Sisällysluettelo
TIIVISTELMÄ I SISÄLLYS II 1. TUTKIMUSKOHDE 1 2. TUTKIMUKSEN LÄHTÖKOHDAT 2 2.1. Kontekstuaalinen kirjallisuudentutkimus 2 2.2. Kirjailijadialogeja, kritiikit ja teoksen vastaanotto 6 2.3. Diva ja kirjallisuushistoria 10 2.4. Fokalisaatio, ideologinen fasetti ja intertekstuaalisuus 12 3. KIRJAILIJA JA TEOKSET 14 3.1. Monika Fagerholm — visuaalisen maiseman maalari 14 3.2. Divaa edeltävä tuotanto 15 3.2.1. Sham, Patricia, Underbara kvinnor vid vatten 15 3.2.2. Tuotannon yhteisiä piirteitä 18 4. DIVA 20 4.1. Kertomus Divasta 20 4.1.1. Kertomus aikuiseksi kasvamisesta 20 4.1.2. Diva tutkielmana ihmisestä 21 4.1.3. Diva — itsetietoinen tyttö 22 4.2. Teos ja ajankuva 23 4.3. Teoksen metafiktiivisyys 26 4.4. Teoksen kieli ja merkit 28 5. FOKALISAATIO DIVASSA 30 5.1. Fokalisaatio ja kirjallisuudentutkimus 30 5.1.1. Fokalisaatio kirjallisuustieteen terminä 30 5.1.2. Fokalisaatio ja näkökulma 32 5.2. Fokalisaatio ja kerronta 35 5.2.1. Fokalisoitu ja fokalisoimaton kerronta 35 5.2.2. Fokalisaation subjekti ja objekti 36 5.2.3. Sisäinen ja ulkoinen fokalisointi 38 5.2.4. Fokalisaation muuttuminen 41 5.3. Fokalisaation fasetit 45 5.3.1. Ideologinen, psykologinen ja havainnon fasetti 45 5.3.2. Fasettien väliset suhteet 46 6. IDEOLOGIAN ALUE 48 6.1. Ideologia kirjallisuudentutkimuksessa 48 6.2. Ideologia ja sen lähikäsitteet 49 6.2.1. Ideologian käsite 49 6.2.2. Ideologian käsitteeseen liittyviä ongelmia 50 6.2.3. Maailmankuva ja maailmankatsomus 51 6.3. Diva maailmankatsomuksen edustajana 54 7. DIVAN MAAILMANKATSOMUS 56 7.1. Intertekstuaaliset viittaukset ja Divan maailma 56 7.1.1. Intertekstuaalisuus kirjallisuustieteen terminä 56 7.1.2. Divan intertekstuaalisuus 58 7.1.3. Keskeisimmät viittaukset Divassa 62 7.1.3.1. Che Guevara, Peppi Pitkätossu, Lucia ja eksistentialistit 62 7.1.3.2. Diva ja Holden Caulfield 66 7.1.3.3. Phoenix Marvel Girl 69 7.1.3.4. Tähkäpää sekä Kultakutri ja kolme karhua 74 7.1.4. Intertekstuaalisuuden tulkintaan liittyviä ongelmia 77 7.2. Diva ja muut 79 7.2.1. ”Uusi, upea, erilainen” 79 7.2.2. Divan suhde muihin romaanin henkilöihin 83 7.2.2.1. Leo — elokuvia rakastava poikaystävä 83 7.2.2.2. Daniel — opettaja ja rakastaja 86 7.2.2.3. Franses — sellokoteloa kantava kummajainen 89 7.2.2.4. Ikuisesti runoja kirjoittava äiti 91 7.2.2.5. Meren toisella puolella asuva isä 92 7.2.2.6. Jääkiekkoilevat veljet Isokarhu ja Keskimmäinen karhu 94 7.2.2.7. Söpöt Suukkojahalauslinnut 96 7.2.2.8. Touhukas lähiötyttö SannaMaria 98 7.2.2.9. Salaperäinen Kari 99 8. LOPUKSI 101 8.1. Kontekstuaalinen kirjallisuudentutkimus 101 8.2. Kirjailijahaastattelun ja kirjallisuuskritiikkien käyttö 104 8.3. Fokalisaatio, ideologinen fasetti ja intertekstuaalisuus 106 8.4. Divan kohtalo 111 8.5. Diva keskustelua herättävänä ihmisutopiana 113 LÄHTEET 115 Tutkimuskohde 115 Muut Fagerholmin teokset 115 Muu kaunokirjallisuus 115 Tutkimuskirjallisuus 116 Lehtiartikkelit 122 Painamattomat lähteet 123
Tiivistelmä
Tutkielmassani tarkastelen suomenruotsalaisen kirjailijan Monika Fagerholmin vuonna 1998 julkaistun romaanin Diva (Diiva, suom. Arja Tuomari 1998) fokalisaatiota ja ideologista fasettia. Fokalisaatiolla tarkoitetaan kerronnan näkökulmaa. Ideologinen fasetti on fokalisaation yksi ilmentymismuoto ja sen avulla selvitellään, millaisia katsomuksia tai ideologioita kerrotussa on. Tarkastelen, miten fokalisaation ja sen ideologisen fasetin teoriat sopivat kaunokirjallisen teoksen analysointiin. Tutkielmani osallistuu näin keskusteluun fokalisaation ja ideologisen fasetin metodisesta pätevyydestä sekä niiden toimivuudesta kaunokirjallisen teoksen tarkastelussa.
Päätavoitteenani on selvitellä romaanin päähenkilön Divan maailmaa. Diva teoksen kertojana ja päähenkilönä on sangen mielenkiintoinen ja moniulotteinen henkilö: samaan aikaan 13-vuotias teini-ikäinen, Peppi Pitkätossu, Lucia-neito, Lolita, sarjakuvasankaritar sekä naispuolinen vastine Holden Caulfieldille, J. D. Salingerin Sieppari ruispellossa -romaanin omapäiselle päähenkilölle. Divassa viitataan moniin erilaisiin teksteihin, muun muassa satuihin, filosofiaan ja kirjallisuuden merkkiteoksiin. Tarkastelen, millä tavalla nämä osaltaan rakentavat Divan maailmaa sekä teoksen nimihenkilöä ja hänen maailmankatsomustaan. Sovellan tutkielmassani näin myös intertekstuaalista tarkasteluotetta. Tarkastelen myös, millaisia muita henkilöitä romaanissa on ja millainen suhde Divalla on heihin.
Haastattelin Monika Fagerholmia Tampereen yliopiston Taideaineiden laitoksen järjestämässä Kirjailijadialogeja-seminaarisarjassa maaliskuussa 2002. Käytän kyseisen seminaarikerran antia tutkielmassani. Tarkastelen Divan vastaanottoa myös lehtikritiikeistä ja kirjallisuushistorioista.
Monika Fagerholm on suomalaisessa kirjallisuudentutkimuksessa toistaiseksi vähän tutkittu suomenruotsalainen nykykirjailija. Tutkielmaani sisältyy varsinaisen tutkimuskohteen tarkastelun lisäksi huomioita Fagerholmin aiemmista teoksista Sham (1987), Patricia (1990) ja Underbara kvinnor vid vatten (Ihanat naiset rannalla, suom. Arja Tuomari 1995). Tutkielmani pyrkii näin paitsi pureutumaan Fagerholmin tuoreimpaan teokseen myös huomioimaan hänen aiemmat teoksensa.
ASIASANOJA — fokalisaatio, ideologia, ideologinen fasetti, intertekstuaalisuus, kirjailijahaastattelu, maailmankatsomus, Monika Fagerholm
Päätavoitteenani on selvitellä romaanin päähenkilön Divan maailmaa. Diva teoksen kertojana ja päähenkilönä on sangen mielenkiintoinen ja moniulotteinen henkilö: samaan aikaan 13-vuotias teini-ikäinen, Peppi Pitkätossu, Lucia-neito, Lolita, sarjakuvasankaritar sekä naispuolinen vastine Holden Caulfieldille, J. D. Salingerin Sieppari ruispellossa -romaanin omapäiselle päähenkilölle. Divassa viitataan moniin erilaisiin teksteihin, muun muassa satuihin, filosofiaan ja kirjallisuuden merkkiteoksiin. Tarkastelen, millä tavalla nämä osaltaan rakentavat Divan maailmaa sekä teoksen nimihenkilöä ja hänen maailmankatsomustaan. Sovellan tutkielmassani näin myös intertekstuaalista tarkasteluotetta. Tarkastelen myös, millaisia muita henkilöitä romaanissa on ja millainen suhde Divalla on heihin.
Haastattelin Monika Fagerholmia Tampereen yliopiston Taideaineiden laitoksen järjestämässä Kirjailijadialogeja-seminaarisarjassa maaliskuussa 2002. Käytän kyseisen seminaarikerran antia tutkielmassani. Tarkastelen Divan vastaanottoa myös lehtikritiikeistä ja kirjallisuushistorioista.
Monika Fagerholm on suomalaisessa kirjallisuudentutkimuksessa toistaiseksi vähän tutkittu suomenruotsalainen nykykirjailija. Tutkielmaani sisältyy varsinaisen tutkimuskohteen tarkastelun lisäksi huomioita Fagerholmin aiemmista teoksista Sham (1987), Patricia (1990) ja Underbara kvinnor vid vatten (Ihanat naiset rannalla, suom. Arja Tuomari 1995). Tutkielmani pyrkii näin paitsi pureutumaan Fagerholmin tuoreimpaan teokseen myös huomioimaan hänen aiemmat teoksensa.
ASIASANOJA — fokalisaatio, ideologia, ideologinen fasetti, intertekstuaalisuus, kirjailijahaastattelu, maailmankatsomus, Monika Fagerholm