Strategian, innovaation ja tietämyksen hallinnan tarkastelua osaamisen näkökulmasta
PERNU, TERO (2002)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
PERNU, TERO
2002
Hallintotiede - Administrative Science
Taloudellis-hallinnollinen tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
Hyväksymispäivämäärä
2002-09-18Sisällysluettelo
TAULUKOT 4 KUVIOT 5 1. JOHDANTO 7 2. PERUSVALINNAT 9 2.1 TUTKIMUKSEN PÄÄTEHTÄVÄ 9 2.2 TIETEELLINEN TAVOITE 12 2.3 NÄKÖKULMA 13 3. YRITYS ALFA 15 3.1 KONSERNI 15 3.2 X-YKSIKKÖ 16 3.3 OSAAMINEN 17 4. TUTKITTAVA ILMIÖ 19 4.1 STRATEGIA 19 4.1.1 Strategia käsitteenä 19 4.1.2 Strateginen suunnittelu 21 4.1.3 Osaamisen strategia 24 4.1.4 Organisaatio ja strategia 28 4.2 INNOVAATIO 30 4.2.1 Innovaatio käsitteenä 30 4.2.2 Innovaation edellytyksiä 32 4.2.3 Innovaation mahdollisuus 35 4.3 TIETÄMYKSEN HALLINTA 39 4.3.1 Tietämyksen hallinta käsitteenä 39 4.3.2 Rationaalinen ja hiljainen tieto 41 4.3.3 Tietämyksen hyödyntäminen 44 5. TUTKIMUKSEN MENETELMÄ 49 5.1 FOCUS GROUP 49 5.1.1 Suunnittelu 50 5.1.2 Havaintojen tekeminen 51 5.1.3 Analyysi ja raportointi 52 5.2 FOCUS GROUP TÄSSÄ TUTKIMUKSESSA 54 5.2.1 Suunnittelu 54 5.2.2 Haastattelut 55 5.2.3 Arviointikriteerit ja analyysi 566. OSAAMINEN X-YKSIKÖSSÄ 58 6.1 TUTKIMUKSEN SUORITTAMINEN 58 6.1.1 Haastattelut 58 6.1.2 Focus group -ryhmät 59 6.2 STRATEGIA 62 6.2.1 Tavoitteet 62 6.2.1.1 X-yksikön tavoitteet 62 6.2.1.2 Viestintä 64 6.2.2 Osaaminen 67 6.2.2.1 Ydinosaaminen 67 6.2.2.2 X-yksikön ydinosaamiset 68 6.2.2.3 Osaamisen arvostaminen 71 6.2.2.4 Osaamisen kehittäminen 74 6.2.2.5 Osaamisen taso 76 6.2.3 Organisaatio 80 6.3 INNOVATIIVISUUS 836.3.1 Mahdollistavuus 83 6.3.2 Henkilöstön innovointi 85 6.3.3 Asiakkaan innovointi 88 6.4 TIETÄMYKSEN HALLINTA 90 6.4.1 Rationaalinen tieto 90 6.4.2 Hiljainen tieto 93 6.4.3 Tietämyksen hallinnan välineet 95 6.5 SUORAT OSAAMISTARPEET 96 7. PÄÄTELMÄT 100 7.1 PALUU TAVOITTEISIIN 100 7.2 STRATEGIA 101 7.3 INNOVAATIO 104 7.4 TIETÄMYKSEN HALLINTA 106 7.5 AJATUKSIA JATKOSTA 107 8. LÄHTEET 109 9. LIITTEET 115
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee osaamista strategian, innovaation ja tietämyksen hallinnan näkökulmasta. Tutkimuksella halutaan tietoa siitä, miten organisaatio omalla toiminnallaan vaikuttaa osaamiseen ja organisaation käytössä olevan osaamisen hyödyntämiseen. Osaamista tarkastellaan organisaation kannalta. Tutkimus käsittelee organisaation henkilöstöä osaamisen arvioijina.
Tutkimuksen tieteellinen tavoite on tarkastella osaamista useasta näkökulmasta. Näkökulmilla pyritään löytämään mielipiteitä ja vaikuttavia tekijöitä osaamiseen. Käytännön tavoitteena on löytää kohteita osaamisen kehittämiselle Yritys Alfassa.
Tutkimuksen kohteena on tietojärjestelmien toimittaja, jota kutsutaan tutkimuksessa anonyymisti nimellä Yritys Alfa. Tutkimus kohdentuu tarkemmin Yritys Alfan X-yksikköön, joka koostuu kolmesta osatulosyksiköstä, joista yhdessä osatulosyksikössä on neljä alayksikköä.
Tutkimuksessa käytetään laadullista menetelmää. Tutkimuksen aineisto hankitaan focus group -metodia hyväksi käyttäen. Focus group on johdettu ja puolistrukturoitu haastattelu, jossa pyritään löytämään konsensus mielipiteistä ja niihin vaikuttavista tekijöistä. Haastatteluryh-miä on viisi ja niiden osallistujat koostuvat ammattinimikkeiden mukaan X-yksikön henkilö-kunnasta.
Tutkimuksessa tuotetaan tietoa hermeneuttisen tutkimusotteen mukaisesti. Tuotettu tieto on kuvailee osaamista valituista näkökulmista. Tapauskohtaisen luonteen vuoksi tutkimuksen tulokset ovat suoranaisesti käytettävissä vain tutkimuksen kohteen kehittämistoimenpiteitä varten.
Tutkimuksen merkittävimmät tulokset liittyvät yhteistyön, tulostekijöiden ja toimintatapojen vaikutuksiin osaamisen suhteen. Yhteistyö, tulostekijät ja toimintatavat ovat merkittäviä tekijöitä siksi, että ne näyttäisivät estävän tahattomasti tai tahallisesti osaamisen hyödyntämistä, käyttöä ja kehittämistä.
Tutkimuksen tieteellinen tavoite on tarkastella osaamista useasta näkökulmasta. Näkökulmilla pyritään löytämään mielipiteitä ja vaikuttavia tekijöitä osaamiseen. Käytännön tavoitteena on löytää kohteita osaamisen kehittämiselle Yritys Alfassa.
Tutkimuksen kohteena on tietojärjestelmien toimittaja, jota kutsutaan tutkimuksessa anonyymisti nimellä Yritys Alfa. Tutkimus kohdentuu tarkemmin Yritys Alfan X-yksikköön, joka koostuu kolmesta osatulosyksiköstä, joista yhdessä osatulosyksikössä on neljä alayksikköä.
Tutkimuksessa käytetään laadullista menetelmää. Tutkimuksen aineisto hankitaan focus group -metodia hyväksi käyttäen. Focus group on johdettu ja puolistrukturoitu haastattelu, jossa pyritään löytämään konsensus mielipiteistä ja niihin vaikuttavista tekijöistä. Haastatteluryh-miä on viisi ja niiden osallistujat koostuvat ammattinimikkeiden mukaan X-yksikön henkilö-kunnasta.
Tutkimuksessa tuotetaan tietoa hermeneuttisen tutkimusotteen mukaisesti. Tuotettu tieto on kuvailee osaamista valituista näkökulmista. Tapauskohtaisen luonteen vuoksi tutkimuksen tulokset ovat suoranaisesti käytettävissä vain tutkimuksen kohteen kehittämistoimenpiteitä varten.
Tutkimuksen merkittävimmät tulokset liittyvät yhteistyön, tulostekijöiden ja toimintatapojen vaikutuksiin osaamisen suhteen. Yhteistyö, tulostekijät ja toimintatavat ovat merkittäviä tekijöitä siksi, että ne näyttäisivät estävän tahattomasti tai tahallisesti osaamisen hyödyntämistä, käyttöä ja kehittämistä.