Fysioterapian koettu laatu.
TURJA, PÄIVI (2002)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
TURJA, PÄIVI
2002
Kansanterveystiede - Public Health
Lääketieteellinen tiedekunta - Faculty of Medicine
Hyväksymispäivämäärä
2002-09-05Tiivistelmä
Tämä tutkielma perustuu kvantitatiiviseen poikittaistutkimukseen, jonka aineisto on kerätty postikyselynä. Kysely tehtiin Nurmijärven kunnan yksityisen ja julkisen fysioterapiasektorin asiakkaille vuonna 2000. Kyselyyn vastasi 779 fysioterapiapalvelun käyttäjää ja vastausprosentti oli 69. Vastaajista kaksi kolmasosaa oli keski-ikäisiä ja naisia. Puolet vastaajista on käynyt fysioterapiassa viisi kertaa tai vähemmän. Toimintakyvyn kokee hyväksi kaksi kolmasosaa fysioterapiassa käyneistä.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää fysioterapian koettua laatua. Tärkeimpänä tavoitteena on löytää fysioterapian kehittämisalueita. Toisena tavoitteena on selvittää yksityisen ja julkisen fysioterapiasektorin laadun eroja sekä tyytyväisyyteen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimustulosten rinnalla on tarkoitus arvioida kyselymenetelmän sopivuutta laadun arvioinnissa.
Tutkimustulosten mukaan asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä fysioterapiaan sekä yksityisellä että julkisella sektorilla. Fysioterapian kehittämisalueita kuitenkin löytyy. Tyytymättömyys kohdistuu lähinnä fysioterapiapalveluun. Yksityissektorin asiakkaat ovat tyytyväisempiä kuin julkisen sektorin asiakkaat. Fysioterapiasektorin valintaan vaikuttavat eniten aikaisempi käynti, lääkärin suositus ja sopiva sijainti. Ikä, koulutus ja käyntimäärä vaikuttavat jonkin verran tyytyväisyyteen, mutta sukupuolella ei näytä olevan merkitystä. Koetun toimintakyvyn ja käynnin hyödyn osalta tutkimustulokset ovat lähinnä suuntaa antavia. Niiden osalta jää ilmaan monia kysymyksiä, joita pitäisi tutkia edelleen.
Avainsanat: fysioterapia, laatu, asiakasnäkökulma, asiakastyytyväisyys, asiakaspalaute
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää fysioterapian koettua laatua. Tärkeimpänä tavoitteena on löytää fysioterapian kehittämisalueita. Toisena tavoitteena on selvittää yksityisen ja julkisen fysioterapiasektorin laadun eroja sekä tyytyväisyyteen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimustulosten rinnalla on tarkoitus arvioida kyselymenetelmän sopivuutta laadun arvioinnissa.
Tutkimustulosten mukaan asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä fysioterapiaan sekä yksityisellä että julkisella sektorilla. Fysioterapian kehittämisalueita kuitenkin löytyy. Tyytymättömyys kohdistuu lähinnä fysioterapiapalveluun. Yksityissektorin asiakkaat ovat tyytyväisempiä kuin julkisen sektorin asiakkaat. Fysioterapiasektorin valintaan vaikuttavat eniten aikaisempi käynti, lääkärin suositus ja sopiva sijainti. Ikä, koulutus ja käyntimäärä vaikuttavat jonkin verran tyytyväisyyteen, mutta sukupuolella ei näytä olevan merkitystä. Koetun toimintakyvyn ja käynnin hyödyn osalta tutkimustulokset ovat lähinnä suuntaa antavia. Niiden osalta jää ilmaan monia kysymyksiä, joita pitäisi tutkia edelleen.
Avainsanat: fysioterapia, laatu, asiakasnäkökulma, asiakastyytyväisyys, asiakaspalaute