Keskijohdon rooli ja työ organisaation kasvuvaiheessa : teoreettinen perusta sekä kahden case-organisaation kuvaukset ja analysointi kehitysvaihemallien, ammattianalyyttisten johtajuustutkimusten ja nykyaikaista johtamista kuvaavien näkökulmien avulla
ARPONEN, HELI (2002)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
ARPONEN, HELI
2002
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2002-09-04Sisällysluettelo
LUETTELO TUTKIMUSRAPORTIN KUVIOISTA JA TAULUKOISTA 1 JOHDANTO 1.1 Tutkimuksen taustaa 1.2 Tutkimuksen tavoitteet 1.3 Tutkimustehtävä ja tutkimusraportin rakenne 2 TUTKIMUKSESSA KÄYTETTY METODOLOGINEN LÄHESTYMISTAPA 2.1 Johtajuustutkimuksissa käytetyt tutkimusmenetelmät 2.2 Tapaustutkimus ja osallistuva havainnointi 2.3 Tutkimusote ja tutkimuksen eteneminen 3 KEHITYSVAIHEMALLIT, AMMATTIANALYYTTISET JOHTAJUUSTUTKIMUKSET JA NÄKÖKULMIA NYKYAIKAISEEN JOHTAMISEEN 3.1 Keskeiset käsitteet ja määritelmät 3.1.1 Management eli johtaminen 3.1.2 Leadership eli johtajuus ja kontingenssiteoria 3.1.3 Johto ja keskijohto sekä johdon työ 3.1.4 Prosessit ja toiminnot 3.2 Organisaation kehitysvaiheita kuvaavat mallit 3.2.1 Mintzbergin malli 3.2.2 Churchillin ja Lewisin malli 3.2.3 Greinerin malli 3.2.4 Kasvavan organisaation asettamat vaatimukset johdolle 3.2.5 Yhteenveto organisaation kehitysvaiheita kuvaavista malleista 3.3 Ammattianalyyttiset johtajuustutkimukset 3.3.1 Luthansin, Rosenkrantzin ja Hennesseyn tutkimus 3.3.2 Kotterin tutkimukset 3.3.3 Stewartin tutkimukset 3.3.4 Mintzbergin tutkimukset 3.3.5 Yhteenveto ammattianalyyttisistä johtajuustutkimuksista 3.4 Näkökulmia nykyaikaiseen johtamiseen 3.4.1 Tehokkuus ja delegointi 3.4.2 Aikuismainen kulttuuri ja henkilöstön kehittäminen 3.4.3 Valmentava ja pedagoginen johtaminen, kohti oppivaa organisaatiota 3.4.4 Osaamista tukeva johtaminen ja ammatillinen kasvu 3.4.5 Yhteenveto nykyaikaisen johtamisen näkökulmista 3.5 Malli keskijohdon roolista ja työstä 4 CASE ORGANISAATIOIDEN KUVAUKSET JA ANALYSOINTI 4.1 Koulutusorganisaatio 4.1.1 Taustatietoa 4.1.2 Prosessit ja toiminnot Koulutusorganisaatiossa 4.1.3 Koulutusorganisaation kehitysvaihe 4.1.4 Keskijohdon rooli ja työ Koulutusorganisaatiossa 4.1.5 Tehokkaan toiminnan esteet sisäisen palvelun tulosyksikössä 4.1.6 Tavoiteltava toiminta- ja johtamistapa sisäisen palvelun tulosyksikössä 4.2 Erikoiskauppaketju Oy 4.2.1 Taustatietoa 4.2.2 Prosessit ja toiminnot Erikoiskauppaketju Oy:ssä 4.2.3 Erikoiskauppaketju Oy:n kehitysvaihe 4.2.4 Keskijohdon rooli ja työ Erikoiskauppaketju Oy:ssä 4.2.5 Hallinto-osaston kehitys kohti tehokasta toimintatapaa 4.2.6 Tavoiteltava toiminta- ja johtamistapa hallinto-osastolla 5 JOHTOPÄÄTÖKSET JA POHDINTAA LÄHTEET LIITTEET 1) Organisaatiokulttuuri 1998 Koulutusorganisaatiossa 2) Organisaatiokulttuuri 1998 sisäisen palvelun tulosyksikössä
Tiivistelmä
Pääasiallisena tutkimustehtävänä on pyrkiä vastaamaan kysymykseen: Millainen on kasvuvaiheessa olevassa organisaatiossa työskentelevän keskijohdon rooli ja mitä keskijohdon työ tällöin pitää sisällään? Tutkimustehtävää lähestytään sekä teoreettisesti että empiirisesti esittämällä alakysymyksiä tutkimustehtävälle.
Tutkimusmenetelmänä käytetään tapaustutkimusta, mutta tutkimuksessa on myös piirteitä etnografisesta tutkimuksesta, toimintatutkimuksesta ja kehittävästä työntutkimuksesta. Pääasiallisena tiedonkeruumenetelmänä käytetään osallistuvaa havainnointia.
Tärkeimpänä teoreettisena löydöksenä saadaan tutkijan laatima ideaalinen malli keskijohdon roolista ja työstä, mikä syntyy eräänlaisena synteesinä organisaation kehitysvaiheita kuvaavista malleista, ammattianalyyttisesti painottuneista johtajuustutkimuksista ja näkökulmista nykyaikaiseen johtamiseen. Empiirisessä osassa määritellään edellä mainittujen teorioiden avulla kahden case organisaation kehitysvaiheet (kasvu) sekä keskijohdon rooli ja työ. Edelleen analysoidaan toisessa case organisaatiossa tehokkaan toiminnan esteitä ja kuvataan toisessa yksikön kehitystä kohti tehokasta toimintatapaa. Lopuksi määritellään teorian avulla tavoiteltava toiminta- ja johtamistapa kumpaankin case organisaatioon.
Johtopäätöksenä esitetään, että keskijohdon roolissa korostuvat vahvimpina päätöksentekoroolit, miltei yhtä vahvoina ihmiskeskeiset roolit ja hieman heikompina informaatiokeskeiset roolit. Keskijohtoa voidaan luonnehtia päätöksentekoon orientoituneeksi leaderiksi, jonka työssä korostuu suunnittelu ja kehittäminen. Kummassakaan case organisaatiossa ei keskijohdon rooli ole tasapainottunut tutkijan kehittämän mallin idealisoimalla tavalla. Tutkimus auttaa näkemään erot ja samankaltaisuudet keskijohdon roolissa ja työssä samassa elinkaaren vaiheessa olevissa toimialoiltaan erilaisissa organisaatioissa.
Tutkimusmenetelmänä käytetään tapaustutkimusta, mutta tutkimuksessa on myös piirteitä etnografisesta tutkimuksesta, toimintatutkimuksesta ja kehittävästä työntutkimuksesta. Pääasiallisena tiedonkeruumenetelmänä käytetään osallistuvaa havainnointia.
Tärkeimpänä teoreettisena löydöksenä saadaan tutkijan laatima ideaalinen malli keskijohdon roolista ja työstä, mikä syntyy eräänlaisena synteesinä organisaation kehitysvaiheita kuvaavista malleista, ammattianalyyttisesti painottuneista johtajuustutkimuksista ja näkökulmista nykyaikaiseen johtamiseen. Empiirisessä osassa määritellään edellä mainittujen teorioiden avulla kahden case organisaation kehitysvaiheet (kasvu) sekä keskijohdon rooli ja työ. Edelleen analysoidaan toisessa case organisaatiossa tehokkaan toiminnan esteitä ja kuvataan toisessa yksikön kehitystä kohti tehokasta toimintatapaa. Lopuksi määritellään teorian avulla tavoiteltava toiminta- ja johtamistapa kumpaankin case organisaatioon.
Johtopäätöksenä esitetään, että keskijohdon roolissa korostuvat vahvimpina päätöksentekoroolit, miltei yhtä vahvoina ihmiskeskeiset roolit ja hieman heikompina informaatiokeskeiset roolit. Keskijohtoa voidaan luonnehtia päätöksentekoon orientoituneeksi leaderiksi, jonka työssä korostuu suunnittelu ja kehittäminen. Kummassakaan case organisaatiossa ei keskijohdon rooli ole tasapainottunut tutkijan kehittämän mallin idealisoimalla tavalla. Tutkimus auttaa näkemään erot ja samankaltaisuudet keskijohdon roolissa ja työssä samassa elinkaaren vaiheessa olevissa toimialoiltaan erilaisissa organisaatioissa.