Internet verkkokampanjoinnin välineenä - tapaus www.vaihdavirtaa.net.
HILTUNEN, JARMO (2002)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
HILTUNEN, JARMO
2002
Ympäristöpolitiikka - Environmental Policy
Taloudellis-hallinnollinen tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
Hyväksymispäivämäärä
2002-08-26Tiivistelmä
Vaihda Virtaa -vihreän sähkön edistämiskampanja on erinomainen esimerkki siitä, miten tänä päivänä on mahdollista toteuttaa kevyin resurssein jotain sellaista, mikä ei ole ollut mahdollista ennen Internetin yleistymistä. Tämä opiskelijajoukon perustama verkkokampanja on onnistunut saamaan lyhyessä ajassa määrittelyvaltaa siinä, mistä Internetistä löytyy tietoa vihreästä sähköstä.
Tutkielmassani kuvaan verkkokampanjan alkutaivalta omakohtaisesta verkkosuunnittelijan näkökulmasta. Koetan arvioida sitä, miten kampanjan verkkosivut ovat onnistuneet viestinnällisissä tavoitteissaan tuomaan esille vihreää sähköä ja miten kampanjasivut ovat onnistuneet operatiivisessa tavoitteessaan saamaan sivuilla vierailleet henkilöt tilaamaan vihreää sähköä vaihtamaan virtaa.
Verkkokampanjan käynnistymisvaiheen arvioinnissa käytän apuna ehkä hieman kokeellisiakin tutkimusmenetelmiä. Ensimmäisten kuuden kuukauden aikana kampanjasivuilta vihreää sähköä tilanneiden 118 henkilön luokittelussa ja kokemusten kartoittamisessa olen käyttänyt apuna verkkopohjaista tutkimusohjelmistoa, jossa lomakkeeseen vastaaminen, aineiston tallentaminen ja jopa analysoiminen tapahtuu Internetin välityksellä. Tällä tavalla keräämäni tiedon rinnalla käytän kampanjan käyttämään palvelintietokoneeseen tallentuneita siirtolokitietoja, joiden avulla tutkin mm. sitä, mitkä kampanjasivujen osat ovat herättäneet sivuilla vierailleiden henkilöiden kiinnostuksen.
Yksi alkuvaiheen suurimpia onnistumisia on ollut liittoutuminen muiden eri tavoilla vihreään sähköön liittyvien tahojen kanssa. Niin yksityisten henkilöiden kuin organisaatioiden ja yritysten kanssa verkottuminen on tuonut kampanjalle sen tarvitsemaa uskottavuutta. Toisaalta kampanjan verkkosivuilta tehtävien tilauksien määrä ei kuitenkaan ole alkanut kasvaa, vaan tilauksia tulee yhä samassa määrin kuin kampanjan alkuvaiheessa.
Henkilökohtaisen kontaktien merkitys osoittautui erittäin tärkeäksi tekijäksi tilauspäätöstä tehtäessä, mikä tuli ilmi tilaajien keskuudessa tekemässäni kyselyssä. Kampanjan verkkosivut eivät kuitenkaan edistä tämänlaisen kommunikaation ja sosiaalisten verkostojen syntymistä. Kampanjasivut tarjoavat vähän mahdollisuuksia sellaiseen toimintaan, jossa tietoverkon käytössä kokeneet henkilöt voisivat opastaa ja kannustaa tuttaviaan siirtymään vihreään sähköön. Verkkosivut täyttävät melko onnistuneesti tavoitteensa tiedottaa vihreästä sähköstä, mutta seikat jotka vaikuttavat lopulta päätökseen tilata vihreää sähköä tapahtuvat verkkosivujen ulkopuolella.
Tutkielmassani kuvaan verkkokampanjan alkutaivalta omakohtaisesta verkkosuunnittelijan näkökulmasta. Koetan arvioida sitä, miten kampanjan verkkosivut ovat onnistuneet viestinnällisissä tavoitteissaan tuomaan esille vihreää sähköä ja miten kampanjasivut ovat onnistuneet operatiivisessa tavoitteessaan saamaan sivuilla vierailleet henkilöt tilaamaan vihreää sähköä vaihtamaan virtaa.
Verkkokampanjan käynnistymisvaiheen arvioinnissa käytän apuna ehkä hieman kokeellisiakin tutkimusmenetelmiä. Ensimmäisten kuuden kuukauden aikana kampanjasivuilta vihreää sähköä tilanneiden 118 henkilön luokittelussa ja kokemusten kartoittamisessa olen käyttänyt apuna verkkopohjaista tutkimusohjelmistoa, jossa lomakkeeseen vastaaminen, aineiston tallentaminen ja jopa analysoiminen tapahtuu Internetin välityksellä. Tällä tavalla keräämäni tiedon rinnalla käytän kampanjan käyttämään palvelintietokoneeseen tallentuneita siirtolokitietoja, joiden avulla tutkin mm. sitä, mitkä kampanjasivujen osat ovat herättäneet sivuilla vierailleiden henkilöiden kiinnostuksen.
Yksi alkuvaiheen suurimpia onnistumisia on ollut liittoutuminen muiden eri tavoilla vihreään sähköön liittyvien tahojen kanssa. Niin yksityisten henkilöiden kuin organisaatioiden ja yritysten kanssa verkottuminen on tuonut kampanjalle sen tarvitsemaa uskottavuutta. Toisaalta kampanjan verkkosivuilta tehtävien tilauksien määrä ei kuitenkaan ole alkanut kasvaa, vaan tilauksia tulee yhä samassa määrin kuin kampanjan alkuvaiheessa.
Henkilökohtaisen kontaktien merkitys osoittautui erittäin tärkeäksi tekijäksi tilauspäätöstä tehtäessä, mikä tuli ilmi tilaajien keskuudessa tekemässäni kyselyssä. Kampanjan verkkosivut eivät kuitenkaan edistä tämänlaisen kommunikaation ja sosiaalisten verkostojen syntymistä. Kampanjasivut tarjoavat vähän mahdollisuuksia sellaiseen toimintaan, jossa tietoverkon käytössä kokeneet henkilöt voisivat opastaa ja kannustaa tuttaviaan siirtymään vihreään sähköön. Verkkosivut täyttävät melko onnistuneesti tavoitteensa tiedottaa vihreästä sähköstä, mutta seikat jotka vaikuttavat lopulta päätökseen tilata vihreää sähköä tapahtuvat verkkosivujen ulkopuolella.