Portfolio hoitotyön opiskelijan ammatillisen osaamisen kehittymisen tukena ammattikorkeakoulussa
TIILIKAINEN, RIITTA (2002)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
TIILIKAINEN, RIITTA
2002
Hoitotiede - Nursing Science
Lääketieteellinen tiedekunta - Faculty of Medicine
Hyväksymispäivämäärä
2002-06-18Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata ammattikorkeakoulun hoitotyönopiskelijoiden kokemuksia portfoliosta ja sen käytöstä ammatillisen osaamisen kehittymisen tukena ammattikorkeakoulussa. Tutkimuksen tavoitteena oli arvioida ja kehittää porfoliomenetelmää terveysalan koulutuksessa ammattikorkeakoulussa.
Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella maaliskuussa 2002. Tutkimuksen harkinnanvaraisen otoksen muodostivat "Pilottiportfolioprojektiin" osallistuneen ammattikorkeakoulun 133 terveysalan opiskelijaa. Kyselylomakkeita palautettiin 107, joten vastausprosentiksi muodostui 79 %. Aineisto analysoitiin frekvenssijakaumien, prosenttien, keskiarvojen ja korrelaatioiden avulla. Lisäksi ryhmien välisiä yhteyksiä tutkittiin yksisuuntaisella varianssianalyysilla. Avoin kysymys analysoitiin laadullisella sisällön analyysilla.
Portfolio nähtiin oman ammatillisen osaamisen persoonallisena ja luovana dokumentointikeinona ja palvelevan työnhakutilanteessa. Portfolioon liittyvän aineiston rajaaminen koettiin vaikeana. Portfoliotyöskentely oli toimintaa, jossa korostuu omien kokemusten ymmärtäminen ja yhteistoiminta. Aktiivisuus, yritteliäisyys, itseohjautuvuus ja sitoutuminen portfoliotyöskentelyssä toteutuivat heikosti. Portfoliotyöskentelyn suunnitteluvaiheessa perehdytys ja ohjaus oli puutteellista. Portfoliota käytettiin eri opintojaksojen yhteydessä, mutta ei ammattiopintojen harjoittelussa. Arvioinnissa korostui itsearviointi. Opettajien resurssit yksilölliseen arviointiin koettiin riittämättöminä.
Portfoliotyöskentelyä toteuttaneet hoitotyönopiskelijat arvioivat kehittämis-kehittymis- ja muuttumisosaamisensa hyväksi. Portfoliotyöskentely kehitti jossain määrin hoitotyönopiskelijan itsetuntemusta.
Portfolion käyttöön ottaminen edellyttää koko oppimisyhteisöä tarkastelemaan uudelleen koulukohtaisia opetussuunnitelmia, arviointikäytäntöjä ja opettajien portfoliokoulutustarpeita.
Avainsanat: portfolio, ammatillinen osaaminen, ammattikorkeakoulu
SUMMARY
The purpose of this study was to describe higher educated nursing students’ experiences of portfolio working. The aim of this study was to evaluate and develop the use of portfolio in higher education of nursing.
Data were collected by a questionnaire in March 2002. The questionnaires were given to 133 nursing students carrying out "Pilot portfolio" program. 107 questionnaires were returned which gave a return percentage of 79. The data were analysed by frequencies, percentages, means, and correlations. The data were also analysed using one-way analysis of variance (ANOVA). Open questions were analysed with qualitative content analysis.
Portfolio was seen as a tool of documentation regarding nurse students' professional competence and it was considered important in seeking employment. Selectivity in documentation storage was difficult for students. The portfolio process was an activity emphasising personal experiences and collaboration. Students’ activity, enterprising, self-directness and commitment to the portfolio working proved to be insufficient. The participants of this study felt that the initiation and counselling into portfolio working was deficient. The portfolio was used mainly connected in course contents, but wasn't used during clinical training. The student's self evaluation was emphasized in this study. The resources of teachers for the personal evaluation were insufficient.
Those nursing students, who carried out the portfolio working evaluated their developing skills to be good. The nursing students' self-knowledge was developed through the portfolio process.
The undertaking of portfolio method, requires the whole learning community to re-evaluate curriculum, evaluation plans and the portfolio learning needs of teachers.
Key words: portfolio, professional competence of nurse, higher education of nursing
Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella maaliskuussa 2002. Tutkimuksen harkinnanvaraisen otoksen muodostivat "Pilottiportfolioprojektiin" osallistuneen ammattikorkeakoulun 133 terveysalan opiskelijaa. Kyselylomakkeita palautettiin 107, joten vastausprosentiksi muodostui 79 %. Aineisto analysoitiin frekvenssijakaumien, prosenttien, keskiarvojen ja korrelaatioiden avulla. Lisäksi ryhmien välisiä yhteyksiä tutkittiin yksisuuntaisella varianssianalyysilla. Avoin kysymys analysoitiin laadullisella sisällön analyysilla.
Portfolio nähtiin oman ammatillisen osaamisen persoonallisena ja luovana dokumentointikeinona ja palvelevan työnhakutilanteessa. Portfolioon liittyvän aineiston rajaaminen koettiin vaikeana. Portfoliotyöskentely oli toimintaa, jossa korostuu omien kokemusten ymmärtäminen ja yhteistoiminta. Aktiivisuus, yritteliäisyys, itseohjautuvuus ja sitoutuminen portfoliotyöskentelyssä toteutuivat heikosti. Portfoliotyöskentelyn suunnitteluvaiheessa perehdytys ja ohjaus oli puutteellista. Portfoliota käytettiin eri opintojaksojen yhteydessä, mutta ei ammattiopintojen harjoittelussa. Arvioinnissa korostui itsearviointi. Opettajien resurssit yksilölliseen arviointiin koettiin riittämättöminä.
Portfoliotyöskentelyä toteuttaneet hoitotyönopiskelijat arvioivat kehittämis-kehittymis- ja muuttumisosaamisensa hyväksi. Portfoliotyöskentely kehitti jossain määrin hoitotyönopiskelijan itsetuntemusta.
Portfolion käyttöön ottaminen edellyttää koko oppimisyhteisöä tarkastelemaan uudelleen koulukohtaisia opetussuunnitelmia, arviointikäytäntöjä ja opettajien portfoliokoulutustarpeita.
Avainsanat: portfolio, ammatillinen osaaminen, ammattikorkeakoulu
SUMMARY
The purpose of this study was to describe higher educated nursing students’ experiences of portfolio working. The aim of this study was to evaluate and develop the use of portfolio in higher education of nursing.
Data were collected by a questionnaire in March 2002. The questionnaires were given to 133 nursing students carrying out "Pilot portfolio" program. 107 questionnaires were returned which gave a return percentage of 79. The data were analysed by frequencies, percentages, means, and correlations. The data were also analysed using one-way analysis of variance (ANOVA). Open questions were analysed with qualitative content analysis.
Portfolio was seen as a tool of documentation regarding nurse students' professional competence and it was considered important in seeking employment. Selectivity in documentation storage was difficult for students. The portfolio process was an activity emphasising personal experiences and collaboration. Students’ activity, enterprising, self-directness and commitment to the portfolio working proved to be insufficient. The participants of this study felt that the initiation and counselling into portfolio working was deficient. The portfolio was used mainly connected in course contents, but wasn't used during clinical training. The student's self evaluation was emphasized in this study. The resources of teachers for the personal evaluation were insufficient.
Those nursing students, who carried out the portfolio working evaluated their developing skills to be good. The nursing students' self-knowledge was developed through the portfolio process.
The undertaking of portfolio method, requires the whole learning community to re-evaluate curriculum, evaluation plans and the portfolio learning needs of teachers.
Key words: portfolio, professional competence of nurse, higher education of nursing