Hyvä tiedonhallintatapa asiakirjahallinnon ja arkistotoimen näkökulmasta.
NUORTIA-KUJANPÄÄ, JAANA (2002)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
NUORTIA-KUJANPÄÄ, JAANA
2002
Julkisoikeus - Public Law
Taloudellis-hallinnollinen tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
Hyväksymispäivämäärä
2002-06-20Sisällysluettelo
1. JOHDANTO 1.1. Informaatio-oikeus ja tiedolliset perusoikeudet 1.2. Lainsäädäntötausta 1.3. Asiakirjahallinto ja tietohallinto 1.4. Asiakirjahallinnon ohjaus 2. TUTKIMUKSEN KOHDE 3. HYVÄN TIEDONHALLINTATAVAN KÄSITE 3.1. Asiakirjojen ja tietojärjestelmien saatavuus, käytettävyys, suojaaminen ja eheys 3.2. Asiakirjaluettelot, tietojärjestelmäkuvaukset ja tietojen löy- tyvyys 3.3. Tietoon liittyvien oikeuksien selvittäminen suunnittelutoi- minnassa 3.4. Tietojen luottamuksellisuus ja tietoturvallisuus 3.5. Hyvän tiedonhallintatavan toteuttaminen ja käytännön järjes- telyt 3.6. Henkilökunnan ammattitaito 4. HYVÄ TIEDONHALLINTATAVAN VAATIMUKSET ASIAKIRJA- HALLINNON JA ARKISTOTOIMEN NÄKÖKULMASTA 4.1. Asiakirjojen rekisteröinti ja kirjaaminen 4.2. Asiakirjojen löydettävyys, arkistointi ja niiden hakujärjestelmät 4.3. Arkistonmuodostussuunnitelman sisältö ja rooli 4.3.1. Arkistonmuodostussuunnitelman merkitys 4.3.2. Arkistonmuodostussuunnitelman sisältö 4.3.3 Arkistonmuodostussuunnitelman laatiminen ja ylläpito 4.4. Viranomaisen muu asiakirjahallinnon sisäinen ohjeistus 5. VIRKAMIES JA HYVÄN TIEDONHALLINTATAVAN TOTEUTTA- MINEN 5.1. Hyvä hallinto ja virkamiehen yleiset velvollisuudet 5.1.1. Hyvän hallinnon takeet ja hyvä hallintotapa 5.1.2. Virkamiehen yleiset velvollisuudet 5.2. Tiedonhallinnan vastuualueet ja vastuuhenkilöt 5.2.1. Viranomaisen johto 5.2.2. Tietohallinnon ja asiakirjahallinnon tehtävät 5.2.3. Muut tehtävät 5.3. Virkamiehen tietoturvallisuus 6. LOPPUPÄÄTELMÄ
Tiivistelmä
Tutkielman kohteena on nykyisen julkisuuslainsäädännön mukainen hyvä tiedonhallintatapa, jota viranomaisilla on velvollisuus noudattaa. Aihetta käsitellään asiakirjahallinnon ja arkistotoimen näkökulmasta ja siinä pyritään selvittämään hyvän tiedonhallintatavan vaatimukset yksittäisen valtion viranomaisen asiakirjahallintoon ja arkistotoimeen. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää hyvän tiedonhallintatavan käsitteen perussisältöä sekä käsitellä laajemmin asiakirjojen ja tietojen rekisteröintiin ja kirjaamiseen sekä viranomaisen arkistonmuodostukseen ja arkistointiin liittyviä seikkoja. Tutkimuksessa pyritään selvittämään myös, miten viranomaisen tulee toimia hyvän tiedonhallintatavan toteuttamiseksi.
Näkökulma tutkimukseen on oikeusdogmaattinen ja asiakokonaisuuk-sia tarkastellaan lainsäädännön ja siihen liittyvien valmisteluasiakirjojen sekä annettujen viranomaisnormien avulla. Lähdeaineistoa on täydennetty alan kirjallisuudella.
Hyvän tiedonhallintatavan vaatimus kohdistuu kaikkiin viranomaisen palveluksessa olevien henkilöiden toimiin. Suurimmat vaatimukset kohdistuvat viranomaisen johdon sekä asiakirjahallinnon ja tietohallinnon henkilöstön työtehtävien suorittamiseen ja niiden laadukkuuteen. Hyvän tiedonhallinnan käsite kirjattuna uuteen julkisuuslainsäädäntöön sisältää konkreettisesti niitä vaatimuksia ja periaatteita, joita on esim. asiakirjahallinnossa toteutettu jo aikaisemminkin. Nykyisen lainsäädännön kautta niihin saadaan kuitenkin enemmän painoarvoa.
Näkökulma tutkimukseen on oikeusdogmaattinen ja asiakokonaisuuk-sia tarkastellaan lainsäädännön ja siihen liittyvien valmisteluasiakirjojen sekä annettujen viranomaisnormien avulla. Lähdeaineistoa on täydennetty alan kirjallisuudella.
Hyvän tiedonhallintatavan vaatimus kohdistuu kaikkiin viranomaisen palveluksessa olevien henkilöiden toimiin. Suurimmat vaatimukset kohdistuvat viranomaisen johdon sekä asiakirjahallinnon ja tietohallinnon henkilöstön työtehtävien suorittamiseen ja niiden laadukkuuteen. Hyvän tiedonhallinnan käsite kirjattuna uuteen julkisuuslainsäädäntöön sisältää konkreettisesti niitä vaatimuksia ja periaatteita, joita on esim. asiakirjahallinnossa toteutettu jo aikaisemminkin. Nykyisen lainsäädännön kautta niihin saadaan kuitenkin enemmän painoarvoa.