Ideasta innovaatioksi - Tietämyksenhallinta uusmedia- ja ohjelmistoyritysten innovaatiotoiminnassa
HYTÖNEN, SANNI (2002)
HYTÖNEN, SANNI
2002
Yrityksen hallinto - Management and Organisation
Taloudellis-hallinnollinen tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2002-06-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-10974
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-10974
Sisällysluettelo
1 JOHDANTO 7 1.1 Tietotalouden haasteet 7 1.2 Tutkimuksen tavoitteet ja tutkimuskysymykset 10 1.3 Tutkimuksen rajaukset 13 1.4 Tutkimuksen rakenne 14 2 UUDEN TIEDON LUOMINEN JA YRITYSJOHTAMINEN - TEOREETTINEN VIITEKEHYS 16 2.1 Miten uutta tietoa luodaan? 16 2.1.1 Innovaatioprosessi 16 2.1.2 Uuden tiedon luominen 24 2.2 Innovatiivisen yrityksen johtaminen 30 2.2.1 Organisaatiorakenne 32 2.2.2 Organisaatiokulttuuri 47 2.2.3 Tietämyksenhallinnan tukikeinot 54 2.3 Yhteenveto teoreettisesta viitekehyksestä 60 3 TUTKIMUSMENETELMÄT 64 3.1 Tutkimuksen taustat 64 3.2 Tutkimusote 66 3.3 Tutkimusaineiston hankinta ja analyysi 68 3.4 Tutkimusprosessin eteneminen 70 4. AINEISTO 72 4.1 Yritys X Oy 73 4.1.1 Innovaatiotoiminta Yritys X:ssä 74 4.1.2 Uuden tiedon luominen Yritys X:ssä 80 4.1.3 Organisaatiorakenne, -kulttuuri ja tietämyksenhallinnan tukikeinot Yritys X:ssä 83 4.2 Yritys Y Oy 89 4.2.1 Innovaatiotoiminta Yritys Y:ssä 90 4.2.2 Uuden tiedon luominen Yritys Y:ssä 98 4.2.3 Organisaatiorakenne, -kulttuuri ja tietämyksenhallinnan tukikeinot Yritys Y:ssä 100 4.3 Yritys Z Oy 103 4.3.1 Innovaatiotoiminta Yritys Z:ssa 104 4.3.2 Uuden tiedon luominen Yritys Z:ssa 109 4.3.3 Organisaatiorakenne, -kulttuuri ja tietämyksenhallinnan tukikeinot Yritys Z:ssa 113 4.4 Kohdeyritysten vertailua 119 5 TULOKSET JA JOHTOPÄÄTÖKSET 126 5.1. Tutkimustulokset 126 5.1.1 Uusmedia- ja ohjelmistoyritysten innovaatioprosessi 127 5.1.2 Uuden tiedon luominen uusmedia- ja ohjelmistoyrityksissä 128 5.1.2 Innovatiivisen uusmedia- ja ohjelmistoyrityksen johtaminen 129 5.2 Johtopäätökset 131 5.3 Tutkimuprosessin arviointi 133 LÄHTEET 139 LIITE 1: TOIMITUSJOHTAJIEN JA YKSIKÖNJOHTAJIEN HAASTATTELURUNKO 145 LIITE 2: AVAINHENKILÖIDEN HAASTATTELURUNKO 147 LIITE 3: TIEDON KÄSITE JA OMINAISUUDET 149
Tiivistelmä
Hakusanat: tietämyksenhallinta, innovaatio, uusmediayritys, ohjelmistoyritys
Keywords: knowledge management, innovation, new media company, software company
Tutkimusaiheena oli tietämyksenhallinta uusmedia- ja ohjelmistoyritysten innovaatiotoiminnassa. Tutkimuksessa kysyttiin, miten uuden tiedon luominen yrityksissä tapahtuu ja miten yritystä pitää johtaa ja organisoida, jotta tiedosta saataisiin kilpailuetua. Aihe oli kiinnostava, koska erilaiset rakenteelliset muutokset kehittyneiden maiden talouksissa ovat lisänneet tiedon ja tietojohtamisen tärkeyttä kilpailuedun lähteenä.
Tutkimusaineistoa kerättiin kolmesta tamperelaisesta uusmedia- ja ohjelmistoyrityksestä puolistrukturoiduin teemahaastatteluin. Aineisto on käsitelty deskriptiivisesti ja järjestetty yrityskohtaisesti ja yrityksiä keskenään vertaillen. Tutkimus toteutettiin osana Tampereen yliopiston Työelämän tutkimuskeskuksen Tietovirrat-hanketta, joka kuuluu Tekniikan Akateemisten Liiton Innovatiiviset miljööt tulevaisuuden menestystekijöinä tutkimusohjelmaan.
Tulokset kertovat tietotyön ihmiskeskeisyydestä. Uutta tietoa luodaan lähinnä projektiluontoisissa tuotekehitysprojekteissa, kun työryhmän jäsenet keskustelevat ja yhdistävät henkilökohtaisia osaamisalueitaan. Tieto on tallessa työntekijöiden ainutlaatuisina kokemuksina ja asiantuntemuksena. Vaikka tekniset ratkaisut mahdollistavat etätyön, koetaan henkilökohtainen läsnäolo ja vuorovaikutus kollegojen ja muiden sidosryhmien kanssa erittäin tärkeäksi tiedon jakamisen ja luomisen kannalta. Innovaatioihin johtavat ideat syntyvät tavallisen liiketoiminnan ohessa ja asiakkaat tulevat varhaisessa vaiheessa mukaan kehitystyöhön. Paikallisuudella tai yrityskoolla ei ole niin suurta merkitystä innovaatioprosessin etenemismalliin kuin sillä, että tuotteet ja palvelut ovat immateriaalisia. Uuden tiedon luomista on mahdollista edistää joustavalla ja epämuodollisella organisaatiolla ja ihmisläheisellä johtamistavalla. Tiedosta voidaan saada kilpailuetua hakemalla ja luomalla sellaista tietoa, joka tukee yrityksen liiketoimintastrategiaa.
Keywords: knowledge management, innovation, new media company, software company
Tutkimusaiheena oli tietämyksenhallinta uusmedia- ja ohjelmistoyritysten innovaatiotoiminnassa. Tutkimuksessa kysyttiin, miten uuden tiedon luominen yrityksissä tapahtuu ja miten yritystä pitää johtaa ja organisoida, jotta tiedosta saataisiin kilpailuetua. Aihe oli kiinnostava, koska erilaiset rakenteelliset muutokset kehittyneiden maiden talouksissa ovat lisänneet tiedon ja tietojohtamisen tärkeyttä kilpailuedun lähteenä.
Tutkimusaineistoa kerättiin kolmesta tamperelaisesta uusmedia- ja ohjelmistoyrityksestä puolistrukturoiduin teemahaastatteluin. Aineisto on käsitelty deskriptiivisesti ja järjestetty yrityskohtaisesti ja yrityksiä keskenään vertaillen. Tutkimus toteutettiin osana Tampereen yliopiston Työelämän tutkimuskeskuksen Tietovirrat-hanketta, joka kuuluu Tekniikan Akateemisten Liiton Innovatiiviset miljööt tulevaisuuden menestystekijöinä tutkimusohjelmaan.
Tulokset kertovat tietotyön ihmiskeskeisyydestä. Uutta tietoa luodaan lähinnä projektiluontoisissa tuotekehitysprojekteissa, kun työryhmän jäsenet keskustelevat ja yhdistävät henkilökohtaisia osaamisalueitaan. Tieto on tallessa työntekijöiden ainutlaatuisina kokemuksina ja asiantuntemuksena. Vaikka tekniset ratkaisut mahdollistavat etätyön, koetaan henkilökohtainen läsnäolo ja vuorovaikutus kollegojen ja muiden sidosryhmien kanssa erittäin tärkeäksi tiedon jakamisen ja luomisen kannalta. Innovaatioihin johtavat ideat syntyvät tavallisen liiketoiminnan ohessa ja asiakkaat tulevat varhaisessa vaiheessa mukaan kehitystyöhön. Paikallisuudella tai yrityskoolla ei ole niin suurta merkitystä innovaatioprosessin etenemismalliin kuin sillä, että tuotteet ja palvelut ovat immateriaalisia. Uuden tiedon luomista on mahdollista edistää joustavalla ja epämuodollisella organisaatiolla ja ihmisläheisellä johtamistavalla. Tiedosta voidaan saada kilpailuetua hakemalla ja luomalla sellaista tietoa, joka tukee yrityksen liiketoimintastrategiaa.