Verkkopohjainen oppimisympäristö perusopetuksessa. Opettajien kokemuksia OPIT-oppimisympäristön käytöstä./ Web-based Learning Environment in Comprehensive School.
RANTANEN, MARI (2002)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
RANTANEN, MARI
2002
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2002-06-12Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää verkkopohjaisen oppimisympäristön hyödyntämistä perusopetuksessa. Tutkimuksen tavoitteet jakautuivat neljään osa-alueeseen. Ensimmäisenä tavoitteena oli kartoittaa opettajien näkemyksiä tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön mahdollisuuksista ja haasteista. Toisena tavoitteena oli arvioida verkkopohjaisen oppimisympäristön soveltuvuutta perusopetukseen. Kolmantena tavoitteena oli kuvata Opit-oppimisympäristön käyttöönottoa ja siitä saatuja kokemuksia. Neljäntenä tavoitteena oli peilata tutkimusaineistosta esiin nousevia kysymyksiä verkkopohjaisen oppimisympäristön suunnittelun osa-alueisiin. Tutkimuksen teoriaosassa käsitellään tieto- ja viestintätekniikkaa opetuksessa, verkkopohjaisten oppimisympäristöjen ominaisuuksia sekä niiden suunnittelun lähtökohtia.
Tutkimuksen kohteena oli Opit-oppimisympäristö ja sitä opetuksessaan käyttäneet peruskoulun opettajat. Tutkimus oli luonteeltaan tapaustutkimus ja tutkimusaineisto koostui maalis-huhtikuussa 2002 suoritetuista 11:sta teemahaastattelusta. Tutkimuksen aineistona hyödynnettiin myös Opit-oppimisympäristön käyttäjäkyselystä saatua palautetta.
Tulosten pohjalta voidaan todeta, että opettajat ovat ryhmänä hyvin heterogeenisiä tietoteknisten taitojensa ja pedagogisten lähestymistapojensa suhteen. Tietotekniseltä taidoltaan heikommat opettajat pitivät tietotekniikan suurimpina mahdollisuuksina opetuksen monipuolistamista sekä yksilöllisten oppimisprosessien tukemista. Sen sijaan tietotekniikan kokeneet käyttäjät näkivät tietotekniikan avaavan uudenlaisia mahdollisuuksia modernien opetusmenetelmien soveltamiseen sekä yhteisölliseen oppimiseen. Suurimmat haasteet tieto-ja viestintätekniikan opetuskäytölle ovat puutteelliset tietotekniset ja pedagogiset käyttötaidot, riittämätön laitetilanne ja ajallisten resurssien puute. Opettajien erilaisuus näkyi arvioitaessa myös verkkopohjaisten oppimisympäristöjen soveltuvuutta sekä tavoissa käyttää Opit-oppimisympäristöä. Osa opettajista käytti opetuksessaan ainoastaan oppimisympäristön valmista oppimateriaalia, kun taas osa opettajista toteutti Opit-oppimisympäristön kautta laajojakin projekteja. Opit-ympäristön vahvuutena nähtiin valmiit op-pimateriaalit sekä monipuoliset käyttömahdollisuudet. Toisaalta opettajat kaipasivat pedagogisia vihjeitä ympäristön erilaisten ominaisuuksien hyödyntämisestä. Kaiken kaikkiaan Opit-oppimisympäristöllä voidaan katsoa olevan hyvät mahdollisuudet vastata laajan käyttäjäkunnan tarpeisiin ja tuoda sitä kautta tukea opetukseen ja oppimiseen.
Avainsanat: tieto- ja viestintätekniikka, verkkopohjainen oppimisympäristö, perusopetus, opetuskäytön haasteet
Tutkimuksen kohteena oli Opit-oppimisympäristö ja sitä opetuksessaan käyttäneet peruskoulun opettajat. Tutkimus oli luonteeltaan tapaustutkimus ja tutkimusaineisto koostui maalis-huhtikuussa 2002 suoritetuista 11:sta teemahaastattelusta. Tutkimuksen aineistona hyödynnettiin myös Opit-oppimisympäristön käyttäjäkyselystä saatua palautetta.
Tulosten pohjalta voidaan todeta, että opettajat ovat ryhmänä hyvin heterogeenisiä tietoteknisten taitojensa ja pedagogisten lähestymistapojensa suhteen. Tietotekniseltä taidoltaan heikommat opettajat pitivät tietotekniikan suurimpina mahdollisuuksina opetuksen monipuolistamista sekä yksilöllisten oppimisprosessien tukemista. Sen sijaan tietotekniikan kokeneet käyttäjät näkivät tietotekniikan avaavan uudenlaisia mahdollisuuksia modernien opetusmenetelmien soveltamiseen sekä yhteisölliseen oppimiseen. Suurimmat haasteet tieto-ja viestintätekniikan opetuskäytölle ovat puutteelliset tietotekniset ja pedagogiset käyttötaidot, riittämätön laitetilanne ja ajallisten resurssien puute. Opettajien erilaisuus näkyi arvioitaessa myös verkkopohjaisten oppimisympäristöjen soveltuvuutta sekä tavoissa käyttää Opit-oppimisympäristöä. Osa opettajista käytti opetuksessaan ainoastaan oppimisympäristön valmista oppimateriaalia, kun taas osa opettajista toteutti Opit-oppimisympäristön kautta laajojakin projekteja. Opit-ympäristön vahvuutena nähtiin valmiit op-pimateriaalit sekä monipuoliset käyttömahdollisuudet. Toisaalta opettajat kaipasivat pedagogisia vihjeitä ympäristön erilaisten ominaisuuksien hyödyntämisestä. Kaiken kaikkiaan Opit-oppimisympäristöllä voidaan katsoa olevan hyvät mahdollisuudet vastata laajan käyttäjäkunnan tarpeisiin ja tuoda sitä kautta tukea opetukseen ja oppimiseen.
Avainsanat: tieto- ja viestintätekniikka, verkkopohjainen oppimisympäristö, perusopetus, opetuskäytön haasteet