Verkkokeskustelu hoitotieteen opiskelijoiden kokemana
LEHTI, JOHANNA; MUSTAJÄRVI, MARITA (2002)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
LEHTI, JOHANNA
MUSTAJÄRVI, MARITA
2002
Hoitotiede - Nursing Science
Lääketieteellinen tiedekunta - Faculty of Medicine
Hyväksymispäivämäärä
2002-05-22Sisällysluettelo
1 TUTKIMUKSEN TAUSTA JA TARKOITUS 2 TUTKIMUKSEN TEOREETTISET LÄHTÖKOHDAT 2.1 Monimuoto-oppiminen avoimessa yliopisto-opiskelussa 2.1.1 Avoin oppimisympäristö 2.1.2 Aikuinen oppijana avoimessa oppimisympäristössä 2.2 Oppimiskäsitys modernissa / avoimessa oppimisympäristössä 2.3 Verkko oppimisen välineenä 2.3.1 Yhteisöllinen oppiminen 2.3.2 Verkkokeskustelu verkko-oppimisympäristössä 2.4 Yhteenveto 3 TUTKIMUSTEHTÄVÄ 4 TUTKIMUSAINEISTO JA MENETELMÄT 4.1 Metodologiset lähtökohdat 4.2 Tutkimukseen osallistujat 4.3 Aineiston keruu 4.4 Aineiston analyysi 5 TUTKIMUKSEN TULOKSET 5.1 Verkkokeskustelun opiskelutekniset dimensiot 5.2 Verkkokeskustelu julkisena keskustelufoorumina 5.3 Opettaja toimijana verkkopajassa 5.4 Opiskelijat toimijoina verkkopajassa 5.5 Hoitotieteen sisältöalueen oppiminen verkkokeskustelujen kautta 6 POHDINTA 6.1 Tulosten tarkastelua 6.2 Tutkimuksen luotettavuus 6.3 Eettiset kysymykset 6.4 Johtopäätökset ja kehittämishaasteet 6.5 Jatkotutkimusaiheet LÄHTEET LIITTEET
Tiivistelmä
Koulutuksessa uusien oppimisympäristöjen kehittämisessä on yhtenä tavoitteena ollut lisätä opiskelun joustavuutta ja avoimuutta. Avoimille oppimisympäristöille on tunnusomaista saavutettavuus, mikä antaa opiskelumahdollisuuden kaikille halukkaille. Verkkoympäristöt avoimessa oppimisympäristössä voidaan rakentaa kokonaan tai osittain tietoverkkojen varaan. Tavoitteena on mahdollistaa oppijoille erilaisia tiedonhaku- ja kommunikaatiomahdollisuuksia, kuten oppimista tukemaan rakennettu verkkokeskusteluympäristö. Verkkopohjaisessa oppimisessa lähtökohtana on konstruktivismi, yhteistoiminnallinen sekä yhteisöllinen oppiminen. Yhteisöllisessä oppimisessa korostuvat jokaisen ryhmän jäsenen resurssit oppimisyhteisössä. Verkkokeskustelu osana oppimisprosessia perustuu ryhmän jäsenten vuorovaikutteisuuteen, argumentointi- ja kriittisen ajattelun taitojen kehittymiseen ja hallintaan.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata hoitotiedettä opiskelevien opiskelijoiden kokemuksia verkkokeskustelusta verkko-oppimisympäristössä. Tutkittavina olivat avoimessa yliopistossa hoitotieteen aineopintoja suorittaneet 15 opiskelijaa. Tutkimusaineisto kerättiin esseillä ja sähköpostihaastattelulla. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen keskeisinä tuloksina opiskelijat kuvasivat verkkokeskustelun uudeksi opiskelufoorumiksi, joka on mielenkiintoinen tapa opiskella hoitotiedettä. Opiskelijat kokivat tietotekniikan ja internetin toimivuuden, saatavuuden ja käytön osaamisen ja siinä harjaantumisen olennaisena osana verkko-oppimista. Järkevän ajankäytön ja sisällöllisen teemajaon suunnittelulla voidaan lisätä opiskelun tehokkuutta. Opiskelijat kokivat verkkokeskustelun joustavaksi opiskelumetodiksi. Vuorovaikutus koettiin verkkokeskusteluissa yksisuuntaisena ja kirjoittaminen julkisesti kaikille nähtäväksi oli aluksi uutta ja vaikeaa. Opettaja koettiin verkkokeskustelun ohjaajaksi sekä palautteen antajaksi, joka esittää uusia näkökulmia hoitotieteen sisällöstä ja joka kannustaa opiskelijoita itsenäiseen ajatteluun. Opettajalta odotettiin myös enemmän kontrolloivaa ja korjaavaa palautetta. Opiskelijoiden oman ja opiskelijakollegoiden toiminnan koettiin perustuvan siihen kuinka hyvin verkkokeskus!
teluihin sitouduttiin ja minkälainen oli keskustelun ilmapiiri. Onnistunut verkkokeskustelu edellyttää opiskelijoiden mukaan selkeää ja tieteellisesti perusteltua kirjoittamista, mikä lisää käytettyjen käsitteiden yksiselitteistä ymmärtämistä. Opiskelijat kokivat, että toisten opiskelijoiden esittämät verkkokeskustelukommentit laajentavat omaa ajattelua hoitotieteestä. Tutkimus osoitti, että verkkokeskustelu mahdollistaa opiskelijan oman hoitotieteen sisällön ymmärtämisen ja testauksen. Saatuja tutkimustuloksia voidaan hyödyntää erilaisten verkko-oppimisympäristöjen suunnittelussa, toteuttamisessa ja kehittämisessä, missä yhtenä osana käytetään verkkokeskustelua kommunikointivälineenä.
avainsanat: avoin oppimisympäristö, verkko-oppiminen, yhteistoiminnallinen oppiminen, yhteisöllinen oppiminen, verkkokeskustelu
One of the aims in the development of new learning environments in education has been to increase flexibility and openness during studies. Open learning environments are characterised by their accessibility, which makes it possible for everyone to take part in studies. Network environments in open learning environments can be based totally or partially on networks. The aim is to provide learners with different types of information retrieval and communication options, for instance a net conversation environment built to support learning. Net-based learning is based on constructivism, cooperative and collaborative learning. In collaborarive learning each member`s resources are emphasised in the learning environment. The aim of net conversation as part of the learning process is that the members of the group will develop and master interactivity, argumentation and critical thinking skills.
The purpose of this study was to describe the experiences of the nursing science students concerning net conversation in the network learning environment. This study examined 15 nursing science students completing subject studies in the open university. Essays and email interviews were used as research material. The data were analysed by using qualitative content analysis.
The main results of the study were that in the students´ opinion the net conversation was a new learning forum a new way to study nursing science in open university studies. The students felt that an essential element in network learning was that information technology and the Internet were functional and available that they knew how to use them and that they were able to improve their IT skills. By sensibly planning their use of time and the contentual division of themes, students were able to study more efficiently. The students felt that the net conversation was a flexible study method. However, they felt that interaction was one-way in net conversations and at first it was a new and difficult experience to write publicly for all to see. The students felt that that teacher was the instructor of the net conversation and the person who gave feedback and who suggested new viewpoints on the content of nursing science and who encouraged the students to think independently. The students expected the teacher to control and correct their work more. The students felt that their own and their student colleagues´ performance was the basis for how well the students committed themselves to the net conversation and what the conversation atmosphere was like. According to the students, successful net conversation calls for explicit and scientific-based writing, which ensures that the concepts used are understood unambiguously. The students felt that net conversation with other students broadened their own outlook on nursing science. The research result showed that the net conversation enabled the student to understand and test the content of nursing science. These research results can be used when planning, realising and developing different types of network learning environments, in which one form of communication is net conversation.
keywords: open learning environment, net learning, cooperative learning, collaborative learning, net conversation
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata hoitotiedettä opiskelevien opiskelijoiden kokemuksia verkkokeskustelusta verkko-oppimisympäristössä. Tutkittavina olivat avoimessa yliopistossa hoitotieteen aineopintoja suorittaneet 15 opiskelijaa. Tutkimusaineisto kerättiin esseillä ja sähköpostihaastattelulla. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen keskeisinä tuloksina opiskelijat kuvasivat verkkokeskustelun uudeksi opiskelufoorumiksi, joka on mielenkiintoinen tapa opiskella hoitotiedettä. Opiskelijat kokivat tietotekniikan ja internetin toimivuuden, saatavuuden ja käytön osaamisen ja siinä harjaantumisen olennaisena osana verkko-oppimista. Järkevän ajankäytön ja sisällöllisen teemajaon suunnittelulla voidaan lisätä opiskelun tehokkuutta. Opiskelijat kokivat verkkokeskustelun joustavaksi opiskelumetodiksi. Vuorovaikutus koettiin verkkokeskusteluissa yksisuuntaisena ja kirjoittaminen julkisesti kaikille nähtäväksi oli aluksi uutta ja vaikeaa. Opettaja koettiin verkkokeskustelun ohjaajaksi sekä palautteen antajaksi, joka esittää uusia näkökulmia hoitotieteen sisällöstä ja joka kannustaa opiskelijoita itsenäiseen ajatteluun. Opettajalta odotettiin myös enemmän kontrolloivaa ja korjaavaa palautetta. Opiskelijoiden oman ja opiskelijakollegoiden toiminnan koettiin perustuvan siihen kuinka hyvin verkkokeskus!
teluihin sitouduttiin ja minkälainen oli keskustelun ilmapiiri. Onnistunut verkkokeskustelu edellyttää opiskelijoiden mukaan selkeää ja tieteellisesti perusteltua kirjoittamista, mikä lisää käytettyjen käsitteiden yksiselitteistä ymmärtämistä. Opiskelijat kokivat, että toisten opiskelijoiden esittämät verkkokeskustelukommentit laajentavat omaa ajattelua hoitotieteestä. Tutkimus osoitti, että verkkokeskustelu mahdollistaa opiskelijan oman hoitotieteen sisällön ymmärtämisen ja testauksen. Saatuja tutkimustuloksia voidaan hyödyntää erilaisten verkko-oppimisympäristöjen suunnittelussa, toteuttamisessa ja kehittämisessä, missä yhtenä osana käytetään verkkokeskustelua kommunikointivälineenä.
avainsanat: avoin oppimisympäristö, verkko-oppiminen, yhteistoiminnallinen oppiminen, yhteisöllinen oppiminen, verkkokeskustelu
One of the aims in the development of new learning environments in education has been to increase flexibility and openness during studies. Open learning environments are characterised by their accessibility, which makes it possible for everyone to take part in studies. Network environments in open learning environments can be based totally or partially on networks. The aim is to provide learners with different types of information retrieval and communication options, for instance a net conversation environment built to support learning. Net-based learning is based on constructivism, cooperative and collaborative learning. In collaborarive learning each member`s resources are emphasised in the learning environment. The aim of net conversation as part of the learning process is that the members of the group will develop and master interactivity, argumentation and critical thinking skills.
The purpose of this study was to describe the experiences of the nursing science students concerning net conversation in the network learning environment. This study examined 15 nursing science students completing subject studies in the open university. Essays and email interviews were used as research material. The data were analysed by using qualitative content analysis.
The main results of the study were that in the students´ opinion the net conversation was a new learning forum a new way to study nursing science in open university studies. The students felt that an essential element in network learning was that information technology and the Internet were functional and available that they knew how to use them and that they were able to improve their IT skills. By sensibly planning their use of time and the contentual division of themes, students were able to study more efficiently. The students felt that the net conversation was a flexible study method. However, they felt that interaction was one-way in net conversations and at first it was a new and difficult experience to write publicly for all to see. The students felt that that teacher was the instructor of the net conversation and the person who gave feedback and who suggested new viewpoints on the content of nursing science and who encouraged the students to think independently. The students expected the teacher to control and correct their work more. The students felt that their own and their student colleagues´ performance was the basis for how well the students committed themselves to the net conversation and what the conversation atmosphere was like. According to the students, successful net conversation calls for explicit and scientific-based writing, which ensures that the concepts used are understood unambiguously. The students felt that net conversation with other students broadened their own outlook on nursing science. The research result showed that the net conversation enabled the student to understand and test the content of nursing science. These research results can be used when planning, realising and developing different types of network learning environments, in which one form of communication is net conversation.
keywords: open learning environment, net learning, cooperative learning, collaborative learning, net conversation