Se oli kommentointikirja. Nauran ääneen ja kiljun: Tää on ihan älytöntä.
TÖRHÖNEN, LAURA (2002)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
TÖRHÖNEN, LAURA
2002
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2002-05-31Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mitkä ovat 6.-luokkalaisten mielestä parhaita lukemiaan tai heille luettuja kaunokirjallisia teoksia. Heidän kirjamainintojensa, niiden perusteluiden sekä taustakyselyn pohjalta muovautui kuvauksia 6.-luokkalaisista lukijoina. Toisena tarkoituksena oli tutkia nuorisokirjallisuutta aikuisten näkökulmasta. Ymmärtävätkö aikuiset, miksi kirja on nuoresta hyvä? Kohtaavatko nuoren ja aikuisen käsitykset hyvästä kirjasta?
Tutkimusongelmat olivat seuraavat:
1. Parhaat kaunokirjalliset kirjat 6.-luokkalaisten nimeäminä ja perustelemina.
2. Aikuinen nuorisokirjojen arvottajana.
Tutkimuksen teoreettinen tausta käsittää kielellisten taitojen ja lukutaidon kehittymisen kohti ymmärtävää lukemista. Tätä tukee lukuharrastus, mikä voi olla virinnyt lukemaaninnostamisesta. Harrastaja siirtyy sopivassa kehitysvaiheessaan nuorisokirjallisuuden pariin. Lisäksi teoriaosassa perehdytään 12-vuotiaaseen lapseen.
Tutkimus on empiirinen kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimukseeni osallistui eteläsuomalaisen koulun 30-oppilainen 6.-luokka sekä viisi eri ikäistä ja lähtökohdiltaan erilaista aikuista vertaislukijaa. Keräsin toukokuussa 2001 oppilailta taustatietoja sekä tietoa heidän mielestään parhaista kirjoista avoimin kyselylomakkein. Kukin oppilas nimesi kolme parasta kirjaa. Samasta kirjasarjasta sai valita vain yhden. Aikuisten arvelemat perusteet lasten valinnoille, kirjojen arvottaminen sekä taustatiedot kerättiin myös avoimin kyselylomakkein, kesällä 2001.
Tutkimustulosten mukaan Rowlingin Harry Potter on lumonnut niin nuoremmat kuin vanhemmatkin lukijat. 24 lasta 30:stä valitsi suosikkiensa joukkoon Potter-kirjan. Sarjakirjojen suosio oli merkittävä. Aikuiset löysivät hyvin perusteet, miksi lapsi oli valinnut kirjan parhaimmistoonsa. Näin ollen esimerkiksi opettaja osaisi valita nuoria oppilaitaan kiinnostavaa kirjallisuutta. Sen sijaan aikuisen ja lapsen käsitykset hyvästä nuorisokirjasta eivät oikein kohdanneet.
Avainsanat: Nuorisokirjallisuus, lukuharrastus, 6.-luokkalainen, aikuinen nuorten kirjojen arvottajana
Tutkimusongelmat olivat seuraavat:
1. Parhaat kaunokirjalliset kirjat 6.-luokkalaisten nimeäminä ja perustelemina.
2. Aikuinen nuorisokirjojen arvottajana.
Tutkimuksen teoreettinen tausta käsittää kielellisten taitojen ja lukutaidon kehittymisen kohti ymmärtävää lukemista. Tätä tukee lukuharrastus, mikä voi olla virinnyt lukemaaninnostamisesta. Harrastaja siirtyy sopivassa kehitysvaiheessaan nuorisokirjallisuuden pariin. Lisäksi teoriaosassa perehdytään 12-vuotiaaseen lapseen.
Tutkimus on empiirinen kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimukseeni osallistui eteläsuomalaisen koulun 30-oppilainen 6.-luokka sekä viisi eri ikäistä ja lähtökohdiltaan erilaista aikuista vertaislukijaa. Keräsin toukokuussa 2001 oppilailta taustatietoja sekä tietoa heidän mielestään parhaista kirjoista avoimin kyselylomakkein. Kukin oppilas nimesi kolme parasta kirjaa. Samasta kirjasarjasta sai valita vain yhden. Aikuisten arvelemat perusteet lasten valinnoille, kirjojen arvottaminen sekä taustatiedot kerättiin myös avoimin kyselylomakkein, kesällä 2001.
Tutkimustulosten mukaan Rowlingin Harry Potter on lumonnut niin nuoremmat kuin vanhemmatkin lukijat. 24 lasta 30:stä valitsi suosikkiensa joukkoon Potter-kirjan. Sarjakirjojen suosio oli merkittävä. Aikuiset löysivät hyvin perusteet, miksi lapsi oli valinnut kirjan parhaimmistoonsa. Näin ollen esimerkiksi opettaja osaisi valita nuoria oppilaitaan kiinnostavaa kirjallisuutta. Sen sijaan aikuisen ja lapsen käsitykset hyvästä nuorisokirjasta eivät oikein kohdanneet.
Avainsanat: Nuorisokirjallisuus, lukuharrastus, 6.-luokkalainen, aikuinen nuorten kirjojen arvottajana