Informaatioylikuormitus: ilmiön ominaisuuksien ja syiden tarkastelua erityisesti ammatillisen tiedon hankinnan kontekstissa.
RINTALA, NINNI (2002)
RINTALA, NINNI
2002
Informaatiotutkimus - Information Studies
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2002-05-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-10724
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-10724
Tiivistelmä
Tutkielman aiheena on informaatioylikuormitusilmiö, jota kuvataan erityisesti tietoyhteiskunnassa ilmeneväksi ongelmaksi. Ilmiössä on kyse siitä, että yksilö ahdistuu, koska informaatiota tarjotaan enemmän kuin sitä kyetään käsittelemään. Tämän työn keskeisenä tehtävänä oli esitellä erilaisia näkemyksiä informaatioylikuormitusilmiöstä. Työn tavoitteena oli pohtia, mitkä ominaisuudet informaatioylikuormitusta luonnehtivat, millaisia ongelmia informaatioylikuormituksen käsitteessä ilmenee ja miten informaatioylikuormitus ilmenee organisaatioympäristössä. Erityisesti työssä oli tarkoitus kuvata, miten ammatillisen tiedon hankintaa selittävät tekijät ovat yhteydessä informaatioylikuormituksen ilmenemiseen.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen sisällönanalyysi, jossa on käsiteanalyysin piirteitä. Se pohjautuu eri alojen tieteelliseen kirjallisuuteen, joka käsittelee informaatioylikuormitusta. Aineisto sisältää pääasiassa artikkeleita lähinnä sosiologian, psykologian, informaatiotutkimuksen ja päätöksenteon tutkimuksen aloilta.
Tutkimuksessa todetaan informaatioylikuormituksen olevan käsitteenä hyvin moniselitteinen. On epävarmaa, voidaanko sillä ylipäätään sanoa kuvattavan jotakin tiettyä ilmiötä, koska eri aloilla informaation käsite ymmärretään eri tavoin. Työssä erotetaan yhtäältä ärsykeylikuormitus, jonka esitetään aiheutuvan vaatimuksesta prosessoida kaikki aistein vastaanotettavat ärsykkeet, ja toisaalta informaatioylikuormitus, jolla viitataan merkitystä kantavan infor-maation liialliseen kuormittavuuteen. Informaatioylikuormitus nähdään osana varsinaisten tietotyöläisten työuupumusta.
Työssä todetaan, että ihmisellä on sisäinen tarve tietää ja etsiä vastauksia kysymyksiinsä. Tiedontarve syntyy yksilöstä itsestään. Kun vaatimus tiedontarpeen muodostamiseen tai informaationprosessointiin tuleekin yksilön ulkopuolelta, ylikuormituksen uhka lisääntyy. Ongelma, jonka kokeminen on lisääntynyt, on nimenomaan yksilön ulkopuolelta tulevan informaationprosessointivaatimuksen aiheuttama ylikuormitus. Kyseinen seikka ilmenee esimerkiksi Internetin ja erityisesti sähköpostiviestien suuren määrän kokemisena ahdistavaksi: viestejä saapuu tietokoneeseen odottamaan käsittelyä ilman yksilön kokemaa tarvetta.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen sisällönanalyysi, jossa on käsiteanalyysin piirteitä. Se pohjautuu eri alojen tieteelliseen kirjallisuuteen, joka käsittelee informaatioylikuormitusta. Aineisto sisältää pääasiassa artikkeleita lähinnä sosiologian, psykologian, informaatiotutkimuksen ja päätöksenteon tutkimuksen aloilta.
Tutkimuksessa todetaan informaatioylikuormituksen olevan käsitteenä hyvin moniselitteinen. On epävarmaa, voidaanko sillä ylipäätään sanoa kuvattavan jotakin tiettyä ilmiötä, koska eri aloilla informaation käsite ymmärretään eri tavoin. Työssä erotetaan yhtäältä ärsykeylikuormitus, jonka esitetään aiheutuvan vaatimuksesta prosessoida kaikki aistein vastaanotettavat ärsykkeet, ja toisaalta informaatioylikuormitus, jolla viitataan merkitystä kantavan infor-maation liialliseen kuormittavuuteen. Informaatioylikuormitus nähdään osana varsinaisten tietotyöläisten työuupumusta.
Työssä todetaan, että ihmisellä on sisäinen tarve tietää ja etsiä vastauksia kysymyksiinsä. Tiedontarve syntyy yksilöstä itsestään. Kun vaatimus tiedontarpeen muodostamiseen tai informaationprosessointiin tuleekin yksilön ulkopuolelta, ylikuormituksen uhka lisääntyy. Ongelma, jonka kokeminen on lisääntynyt, on nimenomaan yksilön ulkopuolelta tulevan informaationprosessointivaatimuksen aiheuttama ylikuormitus. Kyseinen seikka ilmenee esimerkiksi Internetin ja erityisesti sähköpostiviestien suuren määrän kokemisena ahdistavaksi: viestejä saapuu tietokoneeseen odottamaan käsittelyä ilman yksilön kokemaa tarvetta.