Oppisopimuskoulutuksessa olevien hammashoitajaopiskelijoiden ammatti-identiteetti
MÄKINEN, RIITTA (2002)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
MÄKINEN, RIITTA
2002
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2002-05-20Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvailla ja ymmärtää, miten oppisopimuskoulutus on tukenut koulutuksessa olevien hammashoitajaopiskelijoiden ammatti-identiteetin kehittymistä, millainen ammatti-identiteetti heillä on sekä miten he kokevat oppisopimuskoulutuksessa hankitun ammatin arvostuksen.
Tutkimusaineisto on kerätty teemahaastattelemalla Pirkanmaan terveydenhuolto-oppilaitoksessa hammashoitajan oppisopimuskoulutuksessa ajalla 1995 - 1996 opiskelleita
(N=14) henkilöitä. Tutkimusote on kvalitatiivinen, siinä pyritään kontekstualisuuteen, tulkintaan ja toimijoiden näkökulman ymmärtämiseen.
Oppisopimuskoulutuksessa olevien hammashoitajaopiskelijoiden ammatti-identiteettiin vaikuttavia tekijöitä voidaan tarkastella kahdella eri tasolla: kollektiivisella tasolla, johon sisältyvät kollektiiviset arvot ja odotukset, kansainväliset vaikutukset, perinteet ja koulutus sekä yksilöllisellä tasolla, johon kuuluvat työn arvostus, sen tekemisen motiivit, työtyytyväisyys ja työkokemukset. Teoreettisessa osassa paneudutaan ammatti-identiteettiin ilmiönä ja siihen yhteydessä oleviin tekijöihin. Ammatti-identiteetin tarkastelu rajataan ammatin arvostukseen, joka on yksilökohtaisista tekijöistä keskeinen.
Hammashoitajan ammatin ja oppisopimuskoulutuksen kehittämisen kannalta on tärkeää tietää, millainen on hammashoitajan ammatin arvostus opiskelijoiden itsensä kokemana.
Haastattelut osoittavat, että hammashoitajan ammatti-identiteetti on moniulotteinen ilmiö. Se ei ole irrallinen ihmisen identiteetistä, vaan ammatilla on keskeinen vaikutus henkilön identiteettiin. Tutkimuksen perusteella näyttää siltä, että hammashoitajaopiskelijat arvostavat itse ammattiaan ja kokevat, että oppisopimuskoulutus on tukenut heidän ammatillista kasvuaan nimenomaan antamalla heille tietopuolista varmuutta ja lisäämällä pätevyyden tunnetta. Oppisopimuskoulutus on auttanut heitä näkemään työlleen perusteluja. Lisäksi koulutus on lisännyt heidän ammatillista itsenäisyyttään, vähentänyt selvästi tiedollista riippuvuutta työparina toimivasta hammaslääkäristä. Kaikki haastateltavat kokivat olevansa asiantuntijoita suun hoitoon liittyvissä kysymyksissä, mikä seikka tukee käsitystä heidän vahvasta ammatti-identiteetistään.
Avainsanat: hammashoitaja, ammatti-identiteetti, oppisopimusk
Tutkimusaineisto on kerätty teemahaastattelemalla Pirkanmaan terveydenhuolto-oppilaitoksessa hammashoitajan oppisopimuskoulutuksessa ajalla 1995 - 1996 opiskelleita
(N=14) henkilöitä. Tutkimusote on kvalitatiivinen, siinä pyritään kontekstualisuuteen, tulkintaan ja toimijoiden näkökulman ymmärtämiseen.
Oppisopimuskoulutuksessa olevien hammashoitajaopiskelijoiden ammatti-identiteettiin vaikuttavia tekijöitä voidaan tarkastella kahdella eri tasolla: kollektiivisella tasolla, johon sisältyvät kollektiiviset arvot ja odotukset, kansainväliset vaikutukset, perinteet ja koulutus sekä yksilöllisellä tasolla, johon kuuluvat työn arvostus, sen tekemisen motiivit, työtyytyväisyys ja työkokemukset. Teoreettisessa osassa paneudutaan ammatti-identiteettiin ilmiönä ja siihen yhteydessä oleviin tekijöihin. Ammatti-identiteetin tarkastelu rajataan ammatin arvostukseen, joka on yksilökohtaisista tekijöistä keskeinen.
Hammashoitajan ammatin ja oppisopimuskoulutuksen kehittämisen kannalta on tärkeää tietää, millainen on hammashoitajan ammatin arvostus opiskelijoiden itsensä kokemana.
Haastattelut osoittavat, että hammashoitajan ammatti-identiteetti on moniulotteinen ilmiö. Se ei ole irrallinen ihmisen identiteetistä, vaan ammatilla on keskeinen vaikutus henkilön identiteettiin. Tutkimuksen perusteella näyttää siltä, että hammashoitajaopiskelijat arvostavat itse ammattiaan ja kokevat, että oppisopimuskoulutus on tukenut heidän ammatillista kasvuaan nimenomaan antamalla heille tietopuolista varmuutta ja lisäämällä pätevyyden tunnetta. Oppisopimuskoulutus on auttanut heitä näkemään työlleen perusteluja. Lisäksi koulutus on lisännyt heidän ammatillista itsenäisyyttään, vähentänyt selvästi tiedollista riippuvuutta työparina toimivasta hammaslääkäristä. Kaikki haastateltavat kokivat olevansa asiantuntijoita suun hoitoon liittyvissä kysymyksissä, mikä seikka tukee käsitystä heidän vahvasta ammatti-identiteetistään.
Avainsanat: hammashoitaja, ammatti-identiteetti, oppisopimusk