Tekstin ja faniuden anatomiaa. Sukupuolen ja identiteetin kysymykset Rocky Horror Picture Show -ilmiössä.
ESKOLA, KANERVA (2002)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
ESKOLA, KANERVA
2002
Suomen kirjallisuus - Finnish Literature
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
Hyväksymispäivämäärä
2002-05-23Sisällysluettelo
1. JOHDANTO 3 1.1. Lähtökohtia: fanit, ilmiökenttä ja intermediaalisuus 3 1.2. Tutkimuskysymykset 8 1.3. Radikaali kontekstualismi ja kulttuurintutkimuksen kenttä 9 1.4. Tutkija ilmiön fanina 14 2. ROCKY HORROR PICTURE SHOW 18 2.1. Syntyhistoria: kokeiluteatteria 18 2.2. Elokuvan juoni eli rakastuneiden matka 19 2.3. Osallistu ja taas kerran aikahyppy tee! 24 2.4. Monenmuotoista harrastamista 31 2.5. Tulkinta kulttuurin mukaan 33 2.6. Rocky tutkimuspöydällä 38 3. ELOKUVAN MAAILMA 42 3.1. Elokuvatekstin analyysin lähtökohtia 42 3.1.1. Aktanttimallin perusta: strukturalismi 44 3.1.2. Myyttinen aktanttimalli ja sen soveltaminen 45 3.2. Kolme identiteettipolkua 49 3.2.1. Brad 51 3.2.2. Frank 54 3.2.3. Janet 56 3.3. Normatiivisuus ja poikkeamat: polttopisteessä sukupuoli 59 3.3.1. Brad ja heteronormatiivinen sukupuolijärjestelmä 60 3.3.2. Frank ja queer 65 3.3.3. Science fiction double feature 71 4. KATSOJIEN MAAILMA 77 4.1. Tekstistä katsojiin 77 4.2. Keskiyön leffa ja kulttielokuvien kuningas 78 4.2.1. Hybridinen pastissi 81 4.2.2. Narratiivimuutokset 86 4.3. Fanius ja valtaistuminen 88 4.3.1. Faniuden syntymekanismi 89 4.3.2. Tekstien salametsästys ja faniuden tasot 92 4.3.3. Plusmerkkinen tase: voimaantumisen tunne 96 4.3.4. Fanikulttuuri fandomina: yhteisön voima 99 4.4. Ekskursiot faniuden vaikutuksiin 104 4.4.1. Elokuvissakäynnin ehdot näkyviksi 105 4.4.2. Ruumiillinen vaikutus? 110 4.5. Fanikulttuurien yhteenliittymät 116 5. POHDINTAA 120 6. LÄHTEET 124 6.1. Tutkimusaineisto 124 6.1.1. Teatteriesitykset ja elokuvat 124 6.1.2. Kirjallisuus 124 6.1.3. Verkkosivut 124 6.2. Tutkimuskirjallisuus 126 7. LIITTEET 133
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee Rocky Horror Picture Show -elokuvan (1975) ympärille vakiintunutta ilmiökenttää, jonka olennainen piirre on elokuvaesityksiin osallistuva yleisö. Jopa satoja kertoja elokuvan nähneet fanit pukeutuvat esityksiin elokuvan hahmoksi ja kommentoivat valkokankaan tapahtumia niin, että elokuvasta syntyy katsomon ja valkokankaan dialogi.
Elokuvan ympärille syntyneen ilmiökentän tutkimiseen käytän kulttuurintutkimuksellista radikaalin kontekstualismin lähestymistapaa eli analysoin samassa työssä niin elokuvan tekstiä, konteksteja kuin katsojiakin.
Elokuvan tekstiä puran A.J. Greimasin myyttisen aktanttimallin sovelluksella, joka tuo näkyviin elokuvan hahmojen suhteet toisiinsa. Myyttisen aktanttimallin tuloksia käsittelen edelleen feministisen tutkimuksen ajatuksilla heteronormatiivisuudesta ja queerista. Kontekstoin elokuvan keskiyön elokuviin, kulttielokuviin ja science fiction -kulttuuriin. Elokuvan katsojia ja fanikulttuuria tarkastelen faniteoreetikkojen (Lawrence Grossberg, Henry Jenkins Nicholas Abercrombie & Brian Longhurst) ajatusten kautta materiaalinani muun muassa fanien verkkosivut. Pohdin, mitä Rocky Horror Picture Show voi antaa fanille ja mihin fanit käyttävät elokuvaa.
Tutkimuksen valossa Rocky Horror Picture Show'n voi lukea kahden maailman heteronormatiivisen ja queerin valtataisteluna, jonka queermaailma voittaa: yhden luonnollisen sukupuoli- ja seksuaalisuuskäsityksen tilalle astuu moninaisuus. Queerin ensisijaistuminen toistuu myös fanikatsojien toiminnassa, sillä faneille Rocky Horror Picture Show'hun osallistuminen tarjoaa mahdollisuuden esittää sukupuolia ja seksuaalisuuksia heteronormatiivisesta arkimaailmasta poiketen. Samalla faniyhteisöstä syntyy utooppinen viikonloppumaailma, joka tarjoaa yhteisöllisyyden ja voimaantumisen kokemuksia.
Rocky Horror Picture Show -fanikulttuurissa teksti, tekstin luenta ja tekstiä harrastuksessaan hyödyntävät ihmiset liittyvät yhteen. Tutkimuksen perusteella näyttääkin siltä, että radikaali kontekstualismi sopii hyvin etenkin populaarikulttuurista syntyvien fanikulttuurien analyysiin, koska sen monitahoisuus tavoittaa fanikulttuurin laajemmin kuin pelkän tekstin analyysi.
Tutkimuksen avainsanoja ovat Rocky Horror Picture Show, fanit, fandom, myyttinen aktanttimalli, kulttuurintutkimus, queer ja identiteetti.
Elokuvan ympärille syntyneen ilmiökentän tutkimiseen käytän kulttuurintutkimuksellista radikaalin kontekstualismin lähestymistapaa eli analysoin samassa työssä niin elokuvan tekstiä, konteksteja kuin katsojiakin.
Elokuvan tekstiä puran A.J. Greimasin myyttisen aktanttimallin sovelluksella, joka tuo näkyviin elokuvan hahmojen suhteet toisiinsa. Myyttisen aktanttimallin tuloksia käsittelen edelleen feministisen tutkimuksen ajatuksilla heteronormatiivisuudesta ja queerista. Kontekstoin elokuvan keskiyön elokuviin, kulttielokuviin ja science fiction -kulttuuriin. Elokuvan katsojia ja fanikulttuuria tarkastelen faniteoreetikkojen (Lawrence Grossberg, Henry Jenkins Nicholas Abercrombie & Brian Longhurst) ajatusten kautta materiaalinani muun muassa fanien verkkosivut. Pohdin, mitä Rocky Horror Picture Show voi antaa fanille ja mihin fanit käyttävät elokuvaa.
Tutkimuksen valossa Rocky Horror Picture Show'n voi lukea kahden maailman heteronormatiivisen ja queerin valtataisteluna, jonka queermaailma voittaa: yhden luonnollisen sukupuoli- ja seksuaalisuuskäsityksen tilalle astuu moninaisuus. Queerin ensisijaistuminen toistuu myös fanikatsojien toiminnassa, sillä faneille Rocky Horror Picture Show'hun osallistuminen tarjoaa mahdollisuuden esittää sukupuolia ja seksuaalisuuksia heteronormatiivisesta arkimaailmasta poiketen. Samalla faniyhteisöstä syntyy utooppinen viikonloppumaailma, joka tarjoaa yhteisöllisyyden ja voimaantumisen kokemuksia.
Rocky Horror Picture Show -fanikulttuurissa teksti, tekstin luenta ja tekstiä harrastuksessaan hyödyntävät ihmiset liittyvät yhteen. Tutkimuksen perusteella näyttääkin siltä, että radikaali kontekstualismi sopii hyvin etenkin populaarikulttuurista syntyvien fanikulttuurien analyysiin, koska sen monitahoisuus tavoittaa fanikulttuurin laajemmin kuin pelkän tekstin analyysi.
Tutkimuksen avainsanoja ovat Rocky Horror Picture Show, fanit, fandom, myyttinen aktanttimalli, kulttuurintutkimus, queer ja identiteetti.