Itseohjautuvuus ja sen kehittäminen hoitotyön harjoittelussa. Self-directness and developing it in nursing practice.
KANGAS-DAHL, SIRPA (2002)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KANGAS-DAHL, SIRPA
2002
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2002Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus oli kuvata hoitotyön opiskelijoiden kokemusten perusteella itseohjautuvuus-käsitettä ilmiönä sekä opiskelijan itseohjautuvuuden toteutumista mahdollistavat ja sitä estävät tekijät hoitotyön harjoittelussa. Edelleen tarkoitus oli kuvata itseohjautuvuutta tukevan hoitotyön harjoittelun kehittämistyön periaatteet.
Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka sisälsi pääasiassa avoimia kysymyksiä. Kyselyyn vastasi 13 eri opiskeluvaiheessa olevaa hoitotyön opiskelijaa. Vastaukset analysoitiin sisällönanalyysillä sekä induktiivista että deduktiivista periaatetta noudattaen. Aineiston ja johtopäätösten validiteettia tarkastellaan aitouden ja relevanssin suhteen.
Tulosten mukaan hoitotyön harjoitteluun liittyvä opiskelijan itseohjautuvuus on käsitteellistettävissä opiskelijan tilana, oppimisprosessina sekä monikerroksisena harjoittelutilanteen systeemisenä kokonaisuutena.
Ammatin oppimiseen liittyvässä hoitotyön harjoittelussa itseohjautuvuuden toteutumiseen ja sen estymiseen vaikuttavat opiskelija itse, hänen ohjaajansa sekä harjoittelutilanteen konteksti.
Itseohjautuvuutta tukevan hoitotyön harjoittelun kehittämistyö lähtee opiskelijan, ohjaajan ja kontekstin yhteistyön vaatimuksen ymmärtämisestä. Hoitotyön harjoittelussa itseohjautuvuuden identiteetin olemisen ja kehittymisen taso edellyttää didaktisen tilan. Didaktisessa tilassa korostuvat avoimuus, sosiaalisuus, moraali sekä ammattitaitovaatimukset. Didaktiselle tilalle on ominaista aito läsnäolo ja aidossa läsnäolossa yksilöt ovat tajuntansa, kehonsa ja situationsa kautta mukana.
Itseohjautuvuudessa kehittyminen ja yksilön kasvu mahdollistuvat kriittisen ajattelun sekä itsestä lähtevän moraalin avulla. Itseohjautuvuutta tukevassa aidossa läsnäolossa konteksti vaikuttaa tilannekohtaisesti ainutkertaisuuden ja säännönmukaisuuksien kautta sekä ristiriidattomien toimintafilosofioiden, joustavuuden ja muutosvalmiuden hyväksymisen sekä kunnioittavan ilmapiirin kautta.
Avainsanat: itseohjautuvuus, hoitotyön ammattitaitovaatimukset, hoitotyön ammatin harjoittelu työelämässä, hoitotyön harjoittelun ohjauksen kehittäminen.
Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka sisälsi pääasiassa avoimia kysymyksiä. Kyselyyn vastasi 13 eri opiskeluvaiheessa olevaa hoitotyön opiskelijaa. Vastaukset analysoitiin sisällönanalyysillä sekä induktiivista että deduktiivista periaatetta noudattaen. Aineiston ja johtopäätösten validiteettia tarkastellaan aitouden ja relevanssin suhteen.
Tulosten mukaan hoitotyön harjoitteluun liittyvä opiskelijan itseohjautuvuus on käsitteellistettävissä opiskelijan tilana, oppimisprosessina sekä monikerroksisena harjoittelutilanteen systeemisenä kokonaisuutena.
Ammatin oppimiseen liittyvässä hoitotyön harjoittelussa itseohjautuvuuden toteutumiseen ja sen estymiseen vaikuttavat opiskelija itse, hänen ohjaajansa sekä harjoittelutilanteen konteksti.
Itseohjautuvuutta tukevan hoitotyön harjoittelun kehittämistyö lähtee opiskelijan, ohjaajan ja kontekstin yhteistyön vaatimuksen ymmärtämisestä. Hoitotyön harjoittelussa itseohjautuvuuden identiteetin olemisen ja kehittymisen taso edellyttää didaktisen tilan. Didaktisessa tilassa korostuvat avoimuus, sosiaalisuus, moraali sekä ammattitaitovaatimukset. Didaktiselle tilalle on ominaista aito läsnäolo ja aidossa läsnäolossa yksilöt ovat tajuntansa, kehonsa ja situationsa kautta mukana.
Itseohjautuvuudessa kehittyminen ja yksilön kasvu mahdollistuvat kriittisen ajattelun sekä itsestä lähtevän moraalin avulla. Itseohjautuvuutta tukevassa aidossa läsnäolossa konteksti vaikuttaa tilannekohtaisesti ainutkertaisuuden ja säännönmukaisuuksien kautta sekä ristiriidattomien toimintafilosofioiden, joustavuuden ja muutosvalmiuden hyväksymisen sekä kunnioittavan ilmapiirin kautta.
Avainsanat: itseohjautuvuus, hoitotyön ammattitaitovaatimukset, hoitotyön ammatin harjoittelu työelämässä, hoitotyön harjoittelun ohjauksen kehittäminen.