Single sourcing: a system for reusing information in documentation.
KOIKKALAINEN, TANJA (2002)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KOIKKALAINEN, TANJA
2002
Käännöstiede (englanti) - Translation Studies (English)
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
Hyväksymispäivämäärä
2002-04-15Tiivistelmä
Tutkimuksessa käsitellään single sourcingia, metodia, joka mahdollistaa tiedon järjestelmällisen uudelleen käyttämisen teknisessä viestinnässä. Metodin perusajatuksena on kirjoittaa dokumentaation sisältö erillisinä informaatioelementteinä, jotka tallennetaan tietokantaan ja joita voidaan käyttää useissa eri dokumenteissa. Kyseessä on uusi tapa tuottaa dokumentteja, joka on herättänyt mielenkiintoa muutaman viime vuoden aikana. Tutkimuksen teoriaosuudessa tarkastellaan lähinnä yhdysvaltalaisten konsulttien mallien avulla single sourcingin käsitettä ja sen kehitysprosessia yrityksessä. Esimerkkeinä käytännön vaikutuksista selvitetään tarkemmin yhtä kehitysprosessin tärkeää vaihetta, informaation mallinnusta, ja metodin aiheuttamia muutoksia dokumentointiprosessissa. Varsinaisessa aineisto-osuudessa analysoidaan käyttöohjeita.
Tutkimus on tehty yhteistyössä Nokia Mobile Phonesin kanssa, ja sen tavoitteena on tarjota päätöksenteon tueksi tietoa single sourcingista, sen kehitysprosessista ja vaikutuksesta teknisten viestijöiden työhön ja dokumentointiprosessiin. Mahdollisiin ongelmakohtiin, kuten kääntämiseen, on kiinnitetty huomiota, koska yritysten on ratkaistava ongelmat ennen kuin metodia voidaan käyttää onnistuneesti ja tehokkaasti. Tutkimus kokoaa yhteen aiheesta saatavilla olevaa niukkaa tietoa, ja siinä pyritään kriittisempään näkökulmaan kuin lähdemateriaalissa, jotta metodista, sen vaatimasta kehitystyöstä ja sen käytöstä dokumentoinnissa pystyttäisiin muodostamaan todenmukaisempi kuva.
Kolmen dokumentin informaatioanalyysissä verrataan erikoistuotteita valmistavan yksikön, Special Productsin, kahta käyttöohjetta Nokia Mobile Phonesin tavallista tuotelinjaa edustavan matkapuhelimen käyttöohjeeseen. Analyysissä tutkitaan mitä erikoisvaatimuksia yksiköllä on ja kuinka paljon käyttöohjeista löytyy sellaista tietoa, jota voitaisiin käyttää uudelleen useissa dokumenteissa.
Tutkimuksen perusteella selviää, että single sourcing on paljon monimutkaisempi ilmiö kuin mitä lähdemateriaalin perusteella voisi olettaa. Metodin toteuttaminen vaatii paljon työtä ja resursseja, ja panostusta tarvitaan eritoten suunnittelun ja kääntämisen onnistuneeseen toteuttamiseen. Erikoisempien tuotteiden sisällyttäminen järjestelmään vaatii toimenpiteitä.
AVAINSANAT: tekninen viestintä, dokumentointi, single sourcing
Tutkimus on tehty yhteistyössä Nokia Mobile Phonesin kanssa, ja sen tavoitteena on tarjota päätöksenteon tueksi tietoa single sourcingista, sen kehitysprosessista ja vaikutuksesta teknisten viestijöiden työhön ja dokumentointiprosessiin. Mahdollisiin ongelmakohtiin, kuten kääntämiseen, on kiinnitetty huomiota, koska yritysten on ratkaistava ongelmat ennen kuin metodia voidaan käyttää onnistuneesti ja tehokkaasti. Tutkimus kokoaa yhteen aiheesta saatavilla olevaa niukkaa tietoa, ja siinä pyritään kriittisempään näkökulmaan kuin lähdemateriaalissa, jotta metodista, sen vaatimasta kehitystyöstä ja sen käytöstä dokumentoinnissa pystyttäisiin muodostamaan todenmukaisempi kuva.
Kolmen dokumentin informaatioanalyysissä verrataan erikoistuotteita valmistavan yksikön, Special Productsin, kahta käyttöohjetta Nokia Mobile Phonesin tavallista tuotelinjaa edustavan matkapuhelimen käyttöohjeeseen. Analyysissä tutkitaan mitä erikoisvaatimuksia yksiköllä on ja kuinka paljon käyttöohjeista löytyy sellaista tietoa, jota voitaisiin käyttää uudelleen useissa dokumenteissa.
Tutkimuksen perusteella selviää, että single sourcing on paljon monimutkaisempi ilmiö kuin mitä lähdemateriaalin perusteella voisi olettaa. Metodin toteuttaminen vaatii paljon työtä ja resursseja, ja panostusta tarvitaan eritoten suunnittelun ja kääntämisen onnistuneeseen toteuttamiseen. Erikoisempien tuotteiden sisällyttäminen järjestelmään vaatii toimenpiteitä.
AVAINSANAT: tekninen viestintä, dokumentointi, single sourcing