Hoitotyön oppimisen kuvauksia suun terveydenhoidon työssäoppimisjaksoilla
ALPPIRANTA, MARJA-LEENA; HIITO, RAIJA (2002)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
ALPPIRANTA, MARJA-LEENA
HIITO, RAIJA
2002
Hoitotiede - Nursing Science
Lääketieteellinen tiedekunta - Faculty of Medicine
Hyväksymispäivämäärä
2002-02-07Sisällysluettelo
SISÄLTÖ 1 TUTKIMUKSEN TAUSTA JA TARKOITUS 1 2 HAMMASHOITAJASTA LÄHIHOITAJAKSI 3 3 TUTKIMUKSEN TEOREETTISET LÄHTÖKOHDAT 4 3.1 Hoitotyön tietoperusta 4 3.2 Hoitotyön kokemuksellinen oppiminen 6 3.3 Hiljainen tieto ja taito hoitotyön oppimisessa 7 3.4 Kriittinen ajattelu hoitotyön oppimisessa 9 3.5 Itseohjautuvuus hoitotyön oppimisessa 11 3.6 Aikaisemmat tutkimukset 12 4 TUTKIMUSTEHTÄVÄ 16 5 TUTKIMUKSEN METODOLOGISET LÄHTÖKOHDAT 17 5.1 Oppimispäiväkirja ja essee tiedonkeruumenetelmänä17 5.2 Aineiston analysointi 18 6 TUTKIMUKSEN EMPIIRINEN TOTEUTUS 19 7 TUTKIMUSTULOKSET 24 7.1 Eri toimintojen kautta tapahtuvia hoitotyön oppimiskokemuksia 24 7.2 Hoitotehtävien taidokas osaaminen 33 7.3 Oman toiminnan ja ajattelun prosessointi 38 7.4 Opiskelijan tietoisuuden muutos ja hoitotyön toiminnan arviointi 42 8 POHDINTA 47 8.1 Tulosten tarkastelua 47 8.2 Tutkimuksen luotettavuus 52 8.3 Tutkimuksen eettiset näkökohdat 54 8.4 Jatkotutkimushaasteet 55 LÄHTEET 56 LIITTEET Liite 1. Koonta aikaisemmista tutkimuksista 63 Liite 2. Instruktio esseen kirjoittamista varten 69 Liite 3. Tutkimuslupa 70 Liite 4. Aineiston ryhmittely ja käsitteellistäminen 71
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten lähihoitajaopiskelijat kuvasivat hoitotyön oppimista suun terveydenhoidon työssäoppimisjaksoilla. Opiskelijat suorittivat työssäoppimisjakson terveyskeskusten hammashoitoloissa ja yksityishammaslääkärien vastaanotoilla. Tutkimusjoukko koostui 14 lähihoitajaopiskelijasta ja tutkimusaineisto muodostui heidän kirjoittamistaan oppimispäiväkirjoista ja esseistä. Kvalitatiivisen aineiston analyysissä käytettiin sisällön analyysia.
Opiskelijat joutuivat jo ensimmäisestä päivästä lähtien osallistumaan todellisiin suunterveydenhoidon tilanteisiin. Tällöin heidän piti soveltaa koulussa saamiaan tiedollisia ja taidollisia valmiuksia ja heiltä odotettiin onnistumista niissä. Opiskelijat kykenivät tekemään nopeita ratkaisuja ja he selvisivät hoitotilanteista hyvin. Heillä oli tarvittavia tietoja ja taitoja, jotka ilmenivät käytännöllisinä taitoina. He eivät paljoakaan kyseenalaistaneet tekemisiään vaan toiminta tapahtui pitkälti siten kuin työssäoppimispaikoissa oli tapana tehdä. Itseohjautuvuutta varsinaisissa hoitotoimenpiteissä ilmeni vähän, muissa hoitamisen oheistoiminnoissa hieman useammin.
Tämän tutkimuksen perusteella opiskelijat selvisivät hyvin hoitotilanteista, mutta itseohjautuvuuden ja kriittisen ajattelun ilmeneminen työssäoppimisjaksoilla jäi vähäiseksi. Näitten alueitten kehittämistä pitää tehostaa koulutuksessa. Se ei kuitenkaan yksin riitä, vaan kehittäminen pitää tapahtua yhdessä työelämän kanssa, jotta opiskelijat rohkenisivat toimia oma-aloitteisesti ja suhtautua kriittisesti asioihin ilman leimatuksi tulemisen pelkoa.
Avainsanat: hoitotyön oppiminen työssäoppimisjaksolla
Opiskelijat joutuivat jo ensimmäisestä päivästä lähtien osallistumaan todellisiin suunterveydenhoidon tilanteisiin. Tällöin heidän piti soveltaa koulussa saamiaan tiedollisia ja taidollisia valmiuksia ja heiltä odotettiin onnistumista niissä. Opiskelijat kykenivät tekemään nopeita ratkaisuja ja he selvisivät hoitotilanteista hyvin. Heillä oli tarvittavia tietoja ja taitoja, jotka ilmenivät käytännöllisinä taitoina. He eivät paljoakaan kyseenalaistaneet tekemisiään vaan toiminta tapahtui pitkälti siten kuin työssäoppimispaikoissa oli tapana tehdä. Itseohjautuvuutta varsinaisissa hoitotoimenpiteissä ilmeni vähän, muissa hoitamisen oheistoiminnoissa hieman useammin.
Tämän tutkimuksen perusteella opiskelijat selvisivät hyvin hoitotilanteista, mutta itseohjautuvuuden ja kriittisen ajattelun ilmeneminen työssäoppimisjaksoilla jäi vähäiseksi. Näitten alueitten kehittämistä pitää tehostaa koulutuksessa. Se ei kuitenkaan yksin riitä, vaan kehittäminen pitää tapahtua yhdessä työelämän kanssa, jotta opiskelijat rohkenisivat toimia oma-aloitteisesti ja suhtautua kriittisesti asioihin ilman leimatuksi tulemisen pelkoa.
Avainsanat: hoitotyön oppiminen työssäoppimisjaksolla