Arvot, asenteet ja ATK Vanhempien suhtautuminen koulun tietotekniikkaan
TYNI, PÄIVI (1999)
TYNI, PÄIVI
1999
Sosiaalipsykologia - Social Psychology
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
1999
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-1047
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-1047
Sisällysluettelo
1. JOHDANTO 1 1.1 KOULUT JA TIETOYHTEISKUNTASTRATEGIA 2 1.2 TIETOYHTEISKUNTA VANHEMMILLE 3 2. ASENTEIDEN JA ARVOJEN TUTKIMINEN 5 2.1 ASENTEET 5 2.2 ARVOT 8 3. METODI 11 3.1 KYSELYLOMAKE 13 3.2 SUMMAMUUTTUJAT 14 4. VASTAAJIEN TAUSTAN, TIETOKONEEN KÄYTTÖKOKEMUSTEN JA KASVATUSTAVOITTEIDEN TARKASTELUA 16 4.1 PERUSJOUKON JA VASTAAJIEN SOSIAALINEN TAUSTA 16 4.2 TIETOKONEEN KÄYTTÖ KOTONA 20 4.3 TIETOKONEEN KÄYTTÖ TYÖ- TAI OPISKELUPAIKALLA 25 4.4 KASVATUSTAVOITTEET 27 4.5 KASVATUSTAVOITTEIDEN RYHMITTELY 30 4.6 VASTAAJIEN RYHMITTELY ARVOJEN PERUSTEELLA 35 4.7 KASVATTAJARYHMIEN KUVAILUA 39 5. SUHTAUTUMINEN TIETOKONEEN KÄYTTÖÖN KOULUOPETUKSESSA JA SIIHEN VAIKUTTAVAT TEKIJÄT 44 5.1 MIELIPITEET TIETOKONEEN KÄYTÖSTÄ 44 5.2 OMA TIETOKONEENKÄYTTÖ JA SUHTAUTUMINEN TIETOTEKNIIKAN KÄYTTÖÖN KOULUOPETUKSESSA 50 5.3 KASVATTAJARYHMIEN SUHTAUTUMINEN TIETOTEKNIIKAN KÄYTTÖÖN ALAASTEEN OPETUKSESSA 58 6. YHTEENVETO 63 LÄHTEET LIITTEET
Tiivistelmä
Tutkielmani on asennetutkimus, jonka tarkoituksena on kartoittaa ala-asteen oppilaiden vanhempien suhtautumista tietotekniikan käyttöön kouluopetuksessa. Lähtökohtana tälle tutkimukselle olivat Helsingin Sanomien yleisönosastokirjoitukset, joissa tuotiin esiin monenlaisia uhkakuvia siitä, mitä seurauksia tietotekniikan käyttö kirjoittajien mielestä lapsille aiheuttaa. Aiheeni liittyy myös Suomen itsenäisyyden juhlarahaston julkistaman tietoyhteiskuntastrategian sisältöihin ja sitä kautta käynnissä olevaan tietoyhteiskuntakeskusteluun.
Tutkimukseni on menetelmältään kvantitatiivinen ja sen aineisto on kerätty lomakekyselynä tamperelaisen Pellervon ala-asteen oppilaiden vanhemmilta toukokuussa 1997. Tutkimuksen keskeisiä kysymyksiä ovat myönteisen ja kielteisen suhtautumisen yleisyys ja ennen kaikkea näissä havaittavia eroja selittävät tekijät.
Tärkeinpänä selittäjänä olen käyttänyt vanhempien arvoja, joita olen kartoittanut lomakkeeni kysymyssarjalla heidän kasvatustavoitteistaan. Vastaajien ilmaisemia arvoja olen jäsentänyt käyttäen Schwartzin toriaa arvoavaruuden universaalista rakenteesta. Lisäksi olen tutkinut, selittääkö vanhempien oma tietokoneen käyttö heidän asennoitumistaan tietotekniikan koulukäyttöön.
Tutkimuksen keskeinen tulos on, että vanhempien suhtautuminen tietotekniikan koulukäyttöön on yhteydessä heidän arvomaailmaansa. Myönteistä suhtautumista selittää Schwartzin mallin avoimuus muutokselle - motivaatiotausta. Kielteinen asenne puolestaan liittyy selkeimmin säilyttäminen -motivaatiotaustaan.
Vastaajien arvomaailman rakennetta puolestaa selittää ennen muuta koulutus. Myös vastaajien oma tietokoneenkäyttö selittää osaltaa asennoitumista tietotekniikan koulukäyttöön, mutta senkin vaikutus on sidoksissa myös vastaajan arvorakenteisiin.
Tutkimukseni on menetelmältään kvantitatiivinen ja sen aineisto on kerätty lomakekyselynä tamperelaisen Pellervon ala-asteen oppilaiden vanhemmilta toukokuussa 1997. Tutkimuksen keskeisiä kysymyksiä ovat myönteisen ja kielteisen suhtautumisen yleisyys ja ennen kaikkea näissä havaittavia eroja selittävät tekijät.
Tärkeinpänä selittäjänä olen käyttänyt vanhempien arvoja, joita olen kartoittanut lomakkeeni kysymyssarjalla heidän kasvatustavoitteistaan. Vastaajien ilmaisemia arvoja olen jäsentänyt käyttäen Schwartzin toriaa arvoavaruuden universaalista rakenteesta. Lisäksi olen tutkinut, selittääkö vanhempien oma tietokoneen käyttö heidän asennoitumistaan tietotekniikan koulukäyttöön.
Tutkimuksen keskeinen tulos on, että vanhempien suhtautuminen tietotekniikan koulukäyttöön on yhteydessä heidän arvomaailmaansa. Myönteistä suhtautumista selittää Schwartzin mallin avoimuus muutokselle - motivaatiotausta. Kielteinen asenne puolestaan liittyy selkeimmin säilyttäminen -motivaatiotaustaan.
Vastaajien arvomaailman rakennetta puolestaa selittää ennen muuta koulutus. Myös vastaajien oma tietokoneenkäyttö selittää osaltaa asennoitumista tietotekniikan koulukäyttöön, mutta senkin vaikutus on sidoksissa myös vastaajan arvorakenteisiin.