Motivaatio hoitamaan oppimisessa ammattikorkeakoulun opiskelijoiden kuvaamana
HIETAHARJU, PÄIVI (2002)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
HIETAHARJU, PÄIVI
2002
Hoitotiede - Nursing Science
Lääketieteellinen tiedekunta - Faculty of Medicine
Hyväksymispäivämäärä
2002-03-12Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata motivaatiota ja sen ilmenemistä ammattikorkea-koulun terveysalan viimeisen lukukauden terveydenhoitajaopiskelijoiden näkökulmasta. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mitä eri tekijöitä motivaatioon hoitamaan oppimisessa liittyy, sekä mitkä tekijät lisäävät ja mitkä tekijät vähentävät motivaatiota opiskelijoiden hoitamaan oppimisessa. Tutkimuksen tavoitteena oli saada opiskelijoiden näkökulmasta tietoa heidän motivaatioonsa vaikuttavista tekijöistä.
Tutkimus oli menetelmältään laadullinen. Aineisto kerättiin kahdessa osassa kevään 2001 aikana, ensin essee-kysymyksillä ja sitten teemahaastatteluilla. Tutkimuksen kohderyhmänä oli 25 viimeisen lukukauden ammattikorkeakoulun terveydenhoitajaopiskelijaa, jotka kaikki vastasivat essee-kysymyksiin ja heistä seitsemän osallistui lisäksi vielä teemahaastatteluun. Aineisto analysoitiin käyttämällä sisällön analyysia.
Tämän tutkimuksen mukaan eräs yksittäinen tekijä opiskelijoiden motivaation lisääjänä ja heikentäjänä oli opiskelija itse. Positiiviset, itseohjautuvat ja päämäärätietoiset opiskelijat olivat motivoituneita opiskeluunsa. Opettajalla ja käytännön ohjaajalla oli merkitystä opiskelijoiden motivaatiota lisäävänä ja vähentävänä tekijänä. Ammattitaitoinen, omaa työtään arvostava, ystävällinen, rohkaiseva sekä kannustava opettaja / ohjaaja lisäsi opiskelijoiden motivaatiota hoitamaan oppimiseen. Opettaja tai käytännön ohjaaja voi myös nujertaa opiskelijan motivaation omalla negatiivisella, epäoikeudenmukaisella ja ammattitaidottomalla käyttäytymisellään. Opittavan aine motivoi sitä enemmän mitä tarkoituksenmukaisempana sitä pidettiin hoitotyön kannalta. Se aine mikä opiskelijaa itseään kiinnosti, siihen oltiin motivoituneita, kun taas turhilta tuntuvat aineet ja kiireinen opiskelutahti turhauttivat ja laskivat motivaatiota ainakin tilapäisesti. Potilailta ja asiakkailta saatu pala!
ute koettiin erityisen motivoivana tekijänä sekä koulutoverien, ystävien ja sukulaisten tuki. Ympäristöllä ei koettu olevan suurtakaan merkitystä opiskelijoiden oppimismotivaatioon, joskin asianmukaisissa ja siisteissä tiloissa oli miellyttävämpi opiskella.
Jatkotutkimushaasteena olisi mielenkiintoista selvittää, mikä on terveydenhuollon opettajien ja käytännön ohjaajien käsitys omasta roolistaan opiskelijoiden koulutuksessa, etenkin heidän oppimisensa tukijanana ja edistäjänä. Olisi myös mielenkiintoista selvittää, miten opettajat ja käytännön ohjaajat kokevat lisäävänsä opiskelijoiden motivaatiota hoitamaan oppimisessa. Toisaalta olisi mielenkiintoista tehdä vastaava tutkimus laajemmassa mittakaavassa käyttäen kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, jolloin otos voisi olla kattavampi ja voisi suorittaa vertailua esimerkiksi eri ammattikorkeakoulujen välillä.
avainsanat: motivaatio, oppiminen, hoitamaan oppiminen
ABSTRACT
______________________________________________________________________________
The aim of this study was to describe motivation and its manifestation from the viewpoint of Public Health Nurse students in the last term of Polytechnic Health Care Programme. The aim was also to examine which different motivation factors are associated with learning to nurse, and which factors decrease motivation and which factors increase motivation in the students’ learning to nurse. The aim of the study was to gain information about the students’ viewpoint of the factors that affect their motivation.
The study method was qualitative. The data were collected in two parts in spring 2001, first by essay questions and then theme interviews. The sample was 25 Public Health Nurse students in their last term of Polytechnic studies. They all answered the essay questions and seven also participated in the theme interviews. The data were analysed using content analysis.
According to the study one single factor that increased or reduced motivation was the student herself. Positive, self-directed and goal-oriented students were motivated to study. Teachers and practical instructors had a role in increasing or reducing the students’ motivation. A competent, kind, encouraging and supporting teacher who valued her own work increased the students’ motivation to learn nursing. A teacher or instructor can also crush students’ motivation with their negative, unfair and incompetent behaviour. The subject to be learned motivated the student the more the better it was seen to be relevant to nursing. The subject the student was interested in was more motivating, whereas the subjects that felt unnecessary and a busy study schedule frustrated and reduced motivation at least temporarily. The feedback given by patients and clients was felt to be particularly motivating, and also the support from fellow students and relatives. The surroundings were not felt !
to be particularly significant to study motivation though it was more pleasant to study in clean facilities.
As a challenge to further research it would be interesting to examine how teachers and instructors see their role in students’ education, especially in supporting and promoting learning. It would also be interesting to examine how teachers and instructors think they increase the students’ motivation to learning nursing. Additionally, it would be interesting to repeat the study with a larger sample using a quantitative method. The sample would be more comprehensive and a comparison could be made between different Polytechnics.
Key words: motivation, learning, learning to nurse
Tutkimus oli menetelmältään laadullinen. Aineisto kerättiin kahdessa osassa kevään 2001 aikana, ensin essee-kysymyksillä ja sitten teemahaastatteluilla. Tutkimuksen kohderyhmänä oli 25 viimeisen lukukauden ammattikorkeakoulun terveydenhoitajaopiskelijaa, jotka kaikki vastasivat essee-kysymyksiin ja heistä seitsemän osallistui lisäksi vielä teemahaastatteluun. Aineisto analysoitiin käyttämällä sisällön analyysia.
Tämän tutkimuksen mukaan eräs yksittäinen tekijä opiskelijoiden motivaation lisääjänä ja heikentäjänä oli opiskelija itse. Positiiviset, itseohjautuvat ja päämäärätietoiset opiskelijat olivat motivoituneita opiskeluunsa. Opettajalla ja käytännön ohjaajalla oli merkitystä opiskelijoiden motivaatiota lisäävänä ja vähentävänä tekijänä. Ammattitaitoinen, omaa työtään arvostava, ystävällinen, rohkaiseva sekä kannustava opettaja / ohjaaja lisäsi opiskelijoiden motivaatiota hoitamaan oppimiseen. Opettaja tai käytännön ohjaaja voi myös nujertaa opiskelijan motivaation omalla negatiivisella, epäoikeudenmukaisella ja ammattitaidottomalla käyttäytymisellään. Opittavan aine motivoi sitä enemmän mitä tarkoituksenmukaisempana sitä pidettiin hoitotyön kannalta. Se aine mikä opiskelijaa itseään kiinnosti, siihen oltiin motivoituneita, kun taas turhilta tuntuvat aineet ja kiireinen opiskelutahti turhauttivat ja laskivat motivaatiota ainakin tilapäisesti. Potilailta ja asiakkailta saatu pala!
ute koettiin erityisen motivoivana tekijänä sekä koulutoverien, ystävien ja sukulaisten tuki. Ympäristöllä ei koettu olevan suurtakaan merkitystä opiskelijoiden oppimismotivaatioon, joskin asianmukaisissa ja siisteissä tiloissa oli miellyttävämpi opiskella.
Jatkotutkimushaasteena olisi mielenkiintoista selvittää, mikä on terveydenhuollon opettajien ja käytännön ohjaajien käsitys omasta roolistaan opiskelijoiden koulutuksessa, etenkin heidän oppimisensa tukijanana ja edistäjänä. Olisi myös mielenkiintoista selvittää, miten opettajat ja käytännön ohjaajat kokevat lisäävänsä opiskelijoiden motivaatiota hoitamaan oppimisessa. Toisaalta olisi mielenkiintoista tehdä vastaava tutkimus laajemmassa mittakaavassa käyttäen kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, jolloin otos voisi olla kattavampi ja voisi suorittaa vertailua esimerkiksi eri ammattikorkeakoulujen välillä.
avainsanat: motivaatio, oppiminen, hoitamaan oppiminen
ABSTRACT
______________________________________________________________________________
The aim of this study was to describe motivation and its manifestation from the viewpoint of Public Health Nurse students in the last term of Polytechnic Health Care Programme. The aim was also to examine which different motivation factors are associated with learning to nurse, and which factors decrease motivation and which factors increase motivation in the students’ learning to nurse. The aim of the study was to gain information about the students’ viewpoint of the factors that affect their motivation.
The study method was qualitative. The data were collected in two parts in spring 2001, first by essay questions and then theme interviews. The sample was 25 Public Health Nurse students in their last term of Polytechnic studies. They all answered the essay questions and seven also participated in the theme interviews. The data were analysed using content analysis.
According to the study one single factor that increased or reduced motivation was the student herself. Positive, self-directed and goal-oriented students were motivated to study. Teachers and practical instructors had a role in increasing or reducing the students’ motivation. A competent, kind, encouraging and supporting teacher who valued her own work increased the students’ motivation to learn nursing. A teacher or instructor can also crush students’ motivation with their negative, unfair and incompetent behaviour. The subject to be learned motivated the student the more the better it was seen to be relevant to nursing. The subject the student was interested in was more motivating, whereas the subjects that felt unnecessary and a busy study schedule frustrated and reduced motivation at least temporarily. The feedback given by patients and clients was felt to be particularly motivating, and also the support from fellow students and relatives. The surroundings were not felt !
to be particularly significant to study motivation though it was more pleasant to study in clean facilities.
As a challenge to further research it would be interesting to examine how teachers and instructors see their role in students’ education, especially in supporting and promoting learning. It would also be interesting to examine how teachers and instructors think they increase the students’ motivation to learning nursing. Additionally, it would be interesting to repeat the study with a larger sample using a quantitative method. The sample would be more comprehensive and a comparison could be made between different Polytechnics.
Key words: motivation, learning, learning to nurse