Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ranskassa Eiffel-torni murskaantui. Mediakasvatusta esiopetuksessa - televisio tutkivan oppimisen kohteena

PERÄLÄ, MINNA (2002)

 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.



PERÄLÄ, MINNA
2002

Kasvatustiede, varhaiskasvatus - Early Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2002-03-20
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Esiopetuksen mediakasvatus on usein aikuisjohtoista ja aikuisen etukäteen suunnittelemaa. Mutta mikä lapsia kiinnostaisi oppia mediasta? Kykenevätkö esiopetusikäiset lapset tutkivaan oppimiseen? Soveltuuko tutkiva oppiminen mediakasvatukseen? Tämän tutkimuksen kehittämis- ja tutkimustehtävänä oli soveltaa tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita mediakasvatukseen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa sekä kuvata ja arvioida toteutettu kokeilu.

Mediakasvatuskokeilun tutkimusstrategiana oli kvalitatiivinen tapaustutkimus. Kokeiluun osallistui yhden päiväkodin 6-vuotiaiden esiopetusryhmästä neljä lasta. Viikon mittaisessa kokeilussa lapset pohtivat tietämystään televisiosta ja sitä, mitä haluaisivat aiheesta oppia. Lasten asettamiin kysymyksiin etsittiin vastauksia. Lopuksi lapset kokosivat ja esittelivät tuloksen, sekä arvioivat kuluneen prosessin. Tilanteet videoitiin.

Tutkimus osoitti, että pienetkin lapset ovat kiinnostuneita laajoista kokonaisuuksista kuten siitä, ”miten ohjelmia tehdään” ja ”miten ne saadaan näkymään”, jollaista opettajat eivät ole tottuneet pienille lapsille opettamaan. Lapset kykenivät tutkivaan oppimiseen: asettamaan kysymyksiä, pohtimaan asioita ja arvioimaan omaa toimintaansa. Tutkiva oppiminen soveltui esiopetuksen mediakasvatukseen. Tutkivaa oppimista kannattaisi käyttää mediakasvatuksessa ja esiopetuksessa enemmänkin.

Asiasanat: Mediakasvatus, esiopetus, televisio, lapset, konstruktivistinen oppimiskäsitys, tutkiva oppiminen
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40066]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste