Mistä on hyvät itsearviointilomakkeet tehty? Hämeenlinnalaisten opettajien käsityksiä oppilaan lomakeitsearvioinnista arviointiuudistusten keskellä
SIEVÄNEN, ANNE (2002)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
SIEVÄNEN, ANNE
2002
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2002-03-11Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee oppilaan itsearviointia uusien peruskoulun oppilasarviointiohjeiden valossa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia oppilaan itsearviointilomakkeita hämeenlinnalaisilla peruskoulun opettajilla on käytössä ja millaisia vaikutuksia opettajat ajattelevat itsearviointilomakkeilla olevan suoraan oppilaaseen. Tutkimuksen pääongelmat olivat: 1)Millaisia käsityksiä hämeenlinnalaisilla peruskoulun opettajilla on oppilaan itsearvoinnista? 2) Millä tavoin itsearviointi voi opettajien mielestä vaikuttaa oppilaaseen? 3) Millaiseksi opettajat kokevat tämän hetkisen työnsä arviointiuudistusten myötä? Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen ja sen avulla halutaan selvittää opettajien käsityksiä itsearviointilomakkeista. Varsinainen tutkimusaineisto koostui hämeenlinnalaisten opettajien käyttämistä itsearviointilomakkeista (64 kpl) sekä neljän opettajan teemahaastattelusta. Aineisto kerättiin syksyn 2000 ja kevään 2001 aikana. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisesti kirjallisuuteen nojautuen. Tutkimus osoitti, että opettajilla on erilaisia käsityksiä oppilaan lomakitsearvioinnin tavoitteista ja sen toteutumisesta. Opettajien asenne oppilaan itsearviointiin on positiivinen siitäkin huolimatta, että oppilaan arviointi on yhä vaativampi prosessi. Avainsanat: oppilaan arviointi, itsearviointi, lomakeitsearviointi, oppimiskäsitys.